Un altfel de inceput

Un altfel de inceput

Ziua de 1 septembrie are o semnificatie deosebita pentru crestinii ortodocsi, fiind inceputul anului nou bisericesc. Tradita Bisericii spune, printre altele, ca in aceasta zi, ar fi inceput creatia lumii si ca, tot in aceasta zi, si-ar fi inceput activitatea misionara si Domnul Iisus Hristos. De asemenea, tot in aceasta zi, apele potopului au scazut si corabia lui Noe s-a oprit pe Muntele Ararat si Moise ar fi coborat de pe Muntele Sinai cu Tablele Legii. Dar, exista deosebiri in privinta inceperii anului bisericesc si intre biserici. Astfel, la Biserica Catolica, anul bisericesc incepe in duminica de Advent, adica cea mai apropiata duminica de 30 noiembrie, cu circa patru saptamani inainte de Praznicul Nasterea Domnului.

Tot in aceasta zi, incepe si anul bisericesc la evrei.
 
Nu trebuie confundat anul bisericesc cu anul liturgic. Anul liturgic incepe in ziua Sarbatorii Pascale si cuprinde trei mari perioade: perioada Triodului ( timpul prepascal) care tine zece saptamani, incepand cu Duminica Vamesului si a Fariseului pana la Duminica Pascala; perioada Penticostarului (timpul pascal) care tine opt saptamani, incepand cu Duminica Pascala si pana la Duminica Tuturor Sfintilor; perioada Octoihului (timpul postpascal) care acopera restul anului, fiind cea mai lunga perioada din anul liturgic. Randuielile tipiconale prevad slujbe de rugaciuni de multumire pentru anul care a trecut si de cereri pentru cel care urmeaza.
 
In istoria omenirii au fost folosite mai multe feluri de calendare: lunare, solare sau lunaro-solare. Obiceiul calcularii anului eclezial, numit si Indiction (“Indiction" la romani insemna: porunca si aratare), incepand cu prima zi de toamna, vine din antichitate, unde existau doua sisteme de determinare a timpului unui an: unul al egiptenilor de 365 zile, care era mai corect, dar nici el perfect si altul al romanilor de 355 zile. Insa, ramanea anual o diferenta de timp, de zece zile, intre aceste doua sisteme, si chiar intre fiecare dintre ele si calendarul solar.
 
Ca urmare, se impunea ca o necesitate indreptarea si punerea lor in acord cu calendarul ceresc. Cel care a avut aceasta idee a fost astronomul egiptean Sosigene, la anul 46 i.d.H. pe vremea imparatului lulius Cezar, de aceea a fost numit "calendarul iulian", fiind si primul calendar al omenirii. Dupa acest calendar a mers apoi intreaga crestinatate timp de 15 secole. Si tot de calendarul iulian s-a folosit si Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325) pentru calcularea datei Pastilor, alegand ziua de 21 martie, zi care, la acel moment, corespundea cu echinoctiul de primavara.
 
Astronomii au constatat ca, si dupa aceea, din 123 in 123 de ani echinoctiul de primavara retrogradeaza cu o zi. Luand act de acest lucru, invatatii vremii, atat in Rasarit, cat si in Apus, au propus conducatorilor Bisericii indreptarea calendarului, pentru ca tabelele pascale nu mai corespundeau cu ziua lunii pline astronomice.
 
Initiativa indreptarii calendarului, de aceasta data, a avut-o un inalt prelat al Bisericii, papa Grigorie al XIII-lea care la 24 februarie 1582 a facut o reforma, suprimand zece zile din calendar, astfel incat data de 5 octombrie a devenit 14 octombrie. De atunci calendarul s-a numit "gregorian" sau "stilul nou".
 
Cu toate ca in anul 1923, la un Congres tinut la Constantinopol, majoritatea Bisericilor Ortodoxe a hotarat sa renunte la calendarul iulian si sa adopte calendarul gregorian, data Pastilor se calculeaza inca pe baza calendarului iulian, in care echinoctiul de primavara are loc cu 13 zile mai tarziu. De aici, neconcordanta cu data Sarbatorii Pascale din Biserica Catolica.
 
Biserica Ortodoxa Romana, facand parte din randul Bisericilor Ortodoxe, n-a purces singura la adoptarea calendarului gregorian, odata cu adoptarea lui de catre stat, in 1919, ci abia dupa Consfatuirea Interortodoxa de la Constantinopol din 1923, care a hotarat indreptarea calendarului si in Bisericile Ortodoxe, prin suprimarea diferentei de 13 zile cu care calendarul iulian ramasese in urma celui indreptat (adica 21 martie in loc de 8 martie unde ajunsese calendarul iulian).
 
Astfel, in calendarul ortodox indreptat, diferenta dintre anul solar si cel civil este redusa - prin modul de bisectare - pana la un minimum de 2,02 secunde (anual), care face ca abia dupa 42.772 de zile calendarul (indreptat) sa mai ramana in urma cu o zi si o noapte.

Din acest motiv,calendarul adoptat si pe care Biserica il foloseste si in zilele noastre mai poarta numele de neo-iulian sau constantinopolitan.
 
Cu toate acestea, nu toate Bisericile Ortodoxe si-au indreptat calendarul. intre acestea se numara: Patriarhia lerusalimului, Biserica Ortodoxa Rusa, Biserica Ortodoxa Sarba, Biserica lipoveneasca si manastirile din Muntele Athos, cu exceptia Vatopedului. Aceasta a incurajat aparitia miscarii si gruparii stiliste (care continua sa foloseasca vechiul calendar iulian), in special la greci si romani. La noi, stilistii au sediul la Manastirea Slatioara in Moldova, iar lipovenii au mitropolia la Braila.


 
Asadar, Biserica Ortodoxa Romana, foloseste, in prezent, un dublu calendar: cel iulian, indreptat la Constantinopol, pentru sarbatorile cu data fixa, si cel vechi neindreptat, pentru sarbatorile legate de Pasti, a carui data este insa rotita dupa stilul nou.
 
Sa punem dara un altfel de inceput, unul bazat pe credinta, nadejde si dragoste, un inceput bun! Amin!
 
Doamne, ajuta!
Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

31 August 2015

Vizualizari: 8580

Voteaza:

Un altfel de inceput 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact