Urcusul duhovnicesc

Urcusul duhovnicesc

Calea spre înduhovnicire înseamnă mai mult decât să mergi la biserică, să te rogi, să postești, să faci milostenie..., doar din obișnuință sau pentru că așa e bine.

De bună seamă, toate acestea sunt lucrări binecuvântate prin care ne apropiem tot mai mult de Dumnezeu.

Ce vreau să spun, este că „duhovnicescul” nu se rezumă la gesturi și obiceiuri care s-au transformat între timp într-un „act reflex”, tot repetându-le ca pe niște reguli exterioare, în virtutea cărora credem și nădăjduim că vom fi mântuiți.

În primul rând, credința nu se reduce la un set de porunci și de sfaturi, pe care trebuie să le păzim ori să le urmăm cu acrivie.

Ea este o relație vie, de la persoană la persoană, între noi, oamenii, și Dumnezeu.

Dacă ne îndepărtăm de dimensiunea interioară, de taină, de dor, ca raportare la Persoana lui Dumnezeu, atunci cele duhovnicești se vor „impregna”, din ce în ce mai mult, de duhul lumesc.

Din această cauză nu vom gusta din bucuria credinței, ca trăire întru Hristos, și astfel totul se va reduce la o vagă mulțumire de sine, pentru că am împlinit, mai mult din obligație, cele rânduite de Sfânta Biserică.

Iată un exemplu concret, în acest sens. Un ucenic l-a întrebat pe duhovnicul lui, ce înseamnă să te rogi neîncetat și dacă este posibil să împlinești o așa „grea” lucrare?

Ca răspuns, părintele nu a amintit nimic despre faptul că în Sfânta Scriptură suntem îndemnați să ne rugăm neîncetat (cf. I Tesaloniceni 5, 17).

El a venit cu argumentul Iubirii, prin care orice nevoință se transformă din „povară” în Bucurie.

Și i-a zis așa duhovnicul: Când un băiat iubește din inimă o fată, atunci se gândește zi și noapte la ea. Îi este dor de ea neîncetat și orice ar face, așteaptă cu nerăbdare să o întâlnească. Inima îi arde de dor curat, și nu numai cu mintea, ci cu întreaga lui ființă, îi rostește mereu numele, iar chipul ei frumos îl vede aievea.

De aceea, acolo unde este Iubire și Bucurie, toate se fac cu ușurință, aproape de la sine.

Atunci postul nu mai e o „corvadă” ori o „piatră de moară” pe care trebuie s-o ridicăm; rugăciunea nu se mai reduce la anumiți timpi, când ne punem înaintea Sfintelor Icoane, ci devine o „stare” a inimii plină de prezența lui Dumnezeu.

Atunci nu ne mai „împrăștiem” mintea prin discuții inutile, nu mai pierdem timpul „online”, și multe alte obiceiuri le-am lăsa în urmă, pentru că dorul de Dumnezeu le-ar risipi.

Dacă ne-am strădui să le facem pe toate din iubire pentru Dumnezeu, conștienți că Dumnezeu e o Persoană Vie în sufletele și în viața noastră, cu siguranță ne-am împărtăși neîncetat dintr-o tainică Bucurie, și multe în jurul nostru s-ar schimba în bine.

Și așa vom descoperi mai apoi, că de fapt Dumnezeu este Cel care ne caută ca pe niște „oi rătăcite” (Matei 9, 36; I Petru 2, 25), și tot El este Cel care ne găsește.

Părintele Andrei Scrima vorbea foarte frumos despre acei „căutători găsiţi”, oameni care și-au asumat interior „condiţia unui perpetuu pelerinaj” către tainica întâlnire cu Persoana lui Dumnezeu.

Adică cu Dumnezeul Cel Viu, în niciun caz cu „idolii” minții și ai lumii în care trăim.

A fi „găsit” este propriu celor care Îl caută pe Dumnezeu cu întreaga lor ființă, iar asta implică de la sine prezența în viața noastră a unui părinte duhovnicesc.

Sfantul Grigorie de Nyssa sintetizează: „Cel ce i-a arătat lui Moise locul îl şi porneşte la drum. Iar făgăduindu-i statornicia pe piatră, îi arată modul acestei alergări dumnezeieşti... Alergarea este, în alt înţeles, stare. Şi acesta e lucrul cel mai minunat dintre toate: că acelaşi lucru e şi stare şi mişcare... Aici, a sta înseamnă a urca necontenit... Iar cel ce urmează vede spatele celui dinaintea lui.

Aşadar, Moise, care se străduieşte să-L vadă pe Dumnezeu, e învăţat acum cum poate fi văzut Dumnezeu: a-L vedea înseamnă a-L urma oriunde te-ar conduce. Căci trecerea lui Dumnezeu înseamnă conducerea de către El a celui ce-L urmează. Cel ce nu cunoaşte calea nu poate ajunge singur la El, decît urmînd celui ce-l călăuzeşte...

Abia spre sfîrşitul vieţii, după urcuşurile acelea atît de înalte şi după arătările înfricoşătoare şi slăvite ale lui Dumnezeu, se învredniceşte de harul vederii cel ce a învăţat să meargă pe urmele Lui” (Andrei Scrima, „Timpul rugului aprins. Maestrul spiritual în tradiţia răsăriteană”).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

15 Februarie 2021

Vizualizari: 763

Voteaza:

Urcusul duhovnicesc 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

viata duhovniceasca

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact