Urcusul duhovnicesc

Urcusul duhovnicesc

Calea spre înduhovnicire înseamnă mai mult decât să mergi la biserică, să te rogi, să postești, să faci milostenie..., doar din obișnuință sau pentru că așa e bine.

De bună seamă, toate acestea sunt lucrări binecuvântate prin care ne apropiem tot mai mult de Dumnezeu.

Ce vreau să spun, este că „duhovnicescul” nu se rezumă la gesturi și obiceiuri care s-au transformat între timp într-un „act reflex”, tot repetându-le ca pe niște reguli exterioare, în virtutea cărora credem și nădăjduim că vom fi mântuiți.

În primul rând, credința nu se reduce la un set de porunci și de sfaturi, pe care trebuie să le păzim ori să le urmăm cu acrivie.

Ea este o relație vie, de la persoană la persoană, între noi, oamenii, și Dumnezeu.

Dacă ne îndepărtăm de dimensiunea interioară, de taină, de dor, ca raportare la Persoana lui Dumnezeu, atunci cele duhovnicești se vor „impregna”, din ce în ce mai mult, de duhul lumesc.

Din această cauză nu vom gusta din bucuria credinței, ca trăire întru Hristos, și astfel totul se va reduce la o vagă mulțumire de sine, pentru că am împlinit, mai mult din obligație, cele rânduite de Sfânta Biserică.

Iată un exemplu concret, în acest sens. Un ucenic l-a întrebat pe duhovnicul lui, ce înseamnă să te rogi neîncetat și dacă este posibil să împlinești o așa „grea” lucrare?

Ca răspuns, părintele nu a amintit nimic despre faptul că în Sfânta Scriptură suntem îndemnați să ne rugăm neîncetat (cf. I Tesaloniceni 5, 17).

El a venit cu argumentul Iubirii, prin care orice nevoință se transformă din „povară” în Bucurie.

Și i-a zis așa duhovnicul: Când un băiat iubește din inimă o fată, atunci se gândește zi și noapte la ea. Îi este dor de ea neîncetat și orice ar face, așteaptă cu nerăbdare să o întâlnească. Inima îi arde de dor curat, și nu numai cu mintea, ci cu întreaga lui ființă, îi rostește mereu numele, iar chipul ei frumos îl vede aievea.

De aceea, acolo unde este Iubire și Bucurie, toate se fac cu ușurință, aproape de la sine.

Atunci postul nu mai e o „corvadă” ori o „piatră de moară” pe care trebuie s-o ridicăm; rugăciunea nu se mai reduce la anumiți timpi, când ne punem înaintea Sfintelor Icoane, ci devine o „stare” a inimii plină de prezența lui Dumnezeu.

Atunci nu ne mai „împrăștiem” mintea prin discuții inutile, nu mai pierdem timpul „online”, și multe alte obiceiuri le-am lăsa în urmă, pentru că dorul de Dumnezeu le-ar risipi.

Dacă ne-am strădui să le facem pe toate din iubire pentru Dumnezeu, conștienți că Dumnezeu e o Persoană Vie în sufletele și în viața noastră, cu siguranță ne-am împărtăși neîncetat dintr-o tainică Bucurie, și multe în jurul nostru s-ar schimba în bine.

Și așa vom descoperi mai apoi, că de fapt Dumnezeu este Cel care ne caută ca pe niște „oi rătăcite” (Matei 9, 36; I Petru 2, 25), și tot El este Cel care ne găsește.

Părintele Andrei Scrima vorbea foarte frumos despre acei „căutători găsiţi”, oameni care și-au asumat interior „condiţia unui perpetuu pelerinaj” către tainica întâlnire cu Persoana lui Dumnezeu.

Adică cu Dumnezeul Cel Viu, în niciun caz cu „idolii” minții și ai lumii în care trăim.

A fi „găsit” este propriu celor care Îl caută pe Dumnezeu cu întreaga lor ființă, iar asta implică de la sine prezența în viața noastră a unui părinte duhovnicesc.

Sfantul Grigorie de Nyssa sintetizează: „Cel ce i-a arătat lui Moise locul îl şi porneşte la drum. Iar făgăduindu-i statornicia pe piatră, îi arată modul acestei alergări dumnezeieşti... Alergarea este, în alt înţeles, stare. Şi acesta e lucrul cel mai minunat dintre toate: că acelaşi lucru e şi stare şi mişcare... Aici, a sta înseamnă a urca necontenit... Iar cel ce urmează vede spatele celui dinaintea lui.

Aşadar, Moise, care se străduieşte să-L vadă pe Dumnezeu, e învăţat acum cum poate fi văzut Dumnezeu: a-L vedea înseamnă a-L urma oriunde te-ar conduce. Căci trecerea lui Dumnezeu înseamnă conducerea de către El a celui ce-L urmează. Cel ce nu cunoaşte calea nu poate ajunge singur la El, decît urmînd celui ce-l călăuzeşte...

Abia spre sfîrşitul vieţii, după urcuşurile acelea atît de înalte şi după arătările înfricoşătoare şi slăvite ale lui Dumnezeu, se învredniceşte de harul vederii cel ce a învăţat să meargă pe urmele Lui” (Andrei Scrima, „Timpul rugului aprins. Maestrul spiritual în tradiţia răsăriteană”).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

15 Februarie 2021

Vizualizari: 792

Voteaza:

Urcusul duhovnicesc 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

viata duhovniceasca

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact