Vederea lui Dumnezeu in creatie

Vederea lui Dumnezeu in creatie

Este foarte important să reţinem că Dumnezeu ni Se face prezent şi ni Se descoperă şi ni Se arată întâi de toate în creaţia Sa. Când deschidem ochii dimineaţa şi vedem soarele, lumina unei zile şi frumuseţea acestei lumi, vedem chipul persoanelor noastre dragi, trebuie să ni se îndrepte mintea la Dumnezeu, Cel care le-a făcut pe toate şi le ţine în existenţă pe toate. Această teologie a creaţiei, cum îi spunem noi, este foarte bogată la Părinţii Bisericii. Noi, cei de astăzi, ne-am restrâns foarte mult la teologia izvorâtă din cărţi şivdin discursuri. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Dumnezeu nu a învăţat firea omenească, pe om adică, mai întâi prin scrieri, ci a învăţat-o prin lucruri.

Există, aşadar, o vorbire a lui Dumnezeu cu omul prin intermediul creaţiei, prin mijlocirea lumii în complexitatea ei şi în mersul ei înainte, adică prin istorie. Vorbirea prin scrieri este un pogorământ. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că această imensă carte a creaţiei, care ne vorbeşte în toate despre Dumnezeu, este la fel de preţioasă ca Dumnezeieştile Scripturi, dar mult mai accesibilă decât acestea. Cel mai mare exeget al Sfintelor Scripturi, spune că în timp ce Scriptura nu poate fi citită decât de cei care ştiu carte - la vremea aceea erau puţini -, cartea creaţiei poate fi citită de toţi oamenii. In timp ce Scriptura nu poate fi cumpărată decât de cei bogaţi - la vremea aceea erau foarte scumpe cărţile, pentru că erau scrise de mână -, cartea creaţiei se oferă gratuit tuturor.

Mă tem că am devenit captivi scrisului şi închidem ochii şi urechile la creaţia lui Dumnezeu, în care El este foarte prezent. Este foarte prezent nu numai în calitatea Sa de Creator, dar, după mărturia Părinţilor, Dumnezeu este continuu prezent şi lucrător în creaţie, pentru că El este viaţa prin excelenţă, este sursa continuă a vieţii. Dumnezeu nu este un martor pasiv sau un spectator al istoriei, ci este un personaj principal al acesteia. Istoria, în esenţa ei, este dialogul complex şi viu dintre Dumnezeu şi oameni.

Biblia însăşi este lectura teologică a istoriei, adică citeşte istoria omenirii luând în calcul participarea lui Dumnezeu la această istorie, în timp ce tratatele de istorie seculară privesc unilateral lucrurile, eliminându-L pe Dumnezeu şi considerând istoria ca fiind generată numai de mişcarea oamenilor.

Viaţa aceasta atât de minunată a universului, a lumii noastre nu ar fi şi nu ar înainta dacă nu ar fi Dumnezeu prezent în ea cu Duhul Lui cel Sfânt. Dacă se retrage Duhul lui Dumnezeu din creaţie, toate se prefac în praf şi pulbere. Să ne amintim de Psalmul Vecerniei: Dându-le Tu lor, vor aduna, deschizând Tu mâna Ta, toate se vor umple de bunătăţi; Dar întorcându-Ţi Tu faţa Ta, se vor tulbura; lua-vei duhul lor şi se vor sfârşi şi în ţărână se vor întoarce. Trimite-vei duhul Tău şi se vor zidi şi vei înnoi faţa -pământului (Psalmul 103,29-31). Prin urmare, iată noi suntem martori ai prezenţei şi lucrării lui Dumnezeu în lumea înconjurătoare, noi, oamenii, fiind cununa acestei lumi.

Dar nici noi nu suntem numai martori ai prezenţei şi lucrării lui Dumnezeu în lume, ci suntem partenerii Lui de dialog. Aşadar, istoria o face Dumnezeu în dialog cu omenirea, cu omul, cu fiecare dintre noi. Eu, persoana mea, viaţa care pulsează în fiinţa mea se datorează prezenţei şi lucrării Duhului lui Dumnezeu acum şi aici şi continuu. De ce să nu ne întoarcem ochii minţii spre acest adevăr şi să contemplăm, să-L vedem pe Dumnezeu în noi înşine şi în lumea înconjurătoare?

Pare să fie spre sfârşit această perioadă a blocării în discurs. Poate noi nu mai prindem ieşirea din această captivitate a discursului, dar tineretul va să prindă o perioadă când oamenii vor descoperi din nou lucrarea şi prezenţa lui Dumnezeu în lumina zilei, în copaci, în iarbă, dar mai cu seamă în oameni, în semeni, în părinţi şi copii, în soţi şi în prieteni, în cei sănătoşi şi în cei bolnavi, în orice mişcare a unuia către celălalt. O să fie o foarte mare bucurie această descoperire a lui Dumnezeu în creaţie, această redescoperire a teologiei creaţiei. Este extraordinar de important de recuperat aceasta şi pentru faptul că ne este mult mai accesibilă experienţa creaţiei, a lumii din care noi înşine suntem parte.

Sfinţii Părinţii vorbesc prin scrieri şi prin cuvânt despre Dumnezeu, dar mărturisesc absolut toţi, fără excepţie, că această vorbire despre Dumnezeu poate merge până la un punct, are limite. De la punctul acela în sus putem avansa numai prin propria experienţă. Tot Sfântul loan Gură de Aur spune că: Nu este în stare cuvântul să înfăţişeze totul, este nevoie de experienţă şi de cunoaşterea prin experienţăl îmi vine în minte un alt părinte al Bisericii din secolul al XlV-lea, Calist Patriarhul, care extrage o întreagă teologie din lectura zidirii pe de-o parte, şi din cea a Scripturii de cealaltă parte. O imagine din prezentările lui, anume aceea că lumea aceasta pe care o vedem noi atât de deosebită, Universul acesta care ni se pare a fi infinit, complexitatea extraordinară a vieţii în orice formă a ei, toate acestea, spune Calist Patriarhul, nu sunt decât o picătură din cele ce ar fi stat în putere lui Dumnezeu să creeze. Dumnezeu nu a creat lumea după puterea Sa. Dacă ar fi creat lumea după puterea Sa, am fi fost martorii unor lumi pe care nu le-am fi putut suporta, care ne-ar fi strivit. Dumnezeu a creat lumea după puterea şi măsura omului, de aceea totul este în slujba omului. Iată, în acestea toate suntem chemaţi să-L vedem pe Dumnezeu.

Preot Prof. Dr. Constantin Coman

Despre vederea lui Dumnezeu, Editura Bizantina

Cumpara cartea "Despre vederea lui Dumnezeu"

 

 

Pe aceeaşi temă

29 Septembrie 2016

Vizualizari: 2713

Voteaza:

Vederea lui Dumnezeu in creatie 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact