Viziunea liturgica asupra Cosmosului

Viziunea liturgica asupra Cosmosului

Sfanta Liturghie constituie centrul cultului divin ortodox, o pregustare a credinciosilor din frumusetea si slava dumnezeirii, o lucrare dumnezeiasca savarsita de om, de preotul slujitor. Prin aceasta se pastreaza vie frumusetea negraita a vietuirii crestine ortodoxe autentice ale primelor veacuri crestine, epoca de glorie a crestinismului.

De precizat faptul ca in toate momentele liturgice straluceste prezenta si slava Mantuitorului Hristos. Sfanta Liturghie se plaseaza dincolo de legile fizicii universale, dincolo de realitatea acestei lumi si dincolo de normele universale ale cosmologiei.
 
Pe de o parte, faptul ca dincolo de legile fizicii universale si de realitatea acestei lumi, in care traim si ne miscam, unii mai incet, altii mai rapid, unii in cer, altii pe pamant, dincolo de pragmatismul, slabiciunile si limitele umanului, exista ceva care vegheaza permanent la buna randuiala a fenomenelor si a lucrurilor. Cum am spune noi: nimic nu este intamplator. Pe de alta parte, nu trebuie sa uitam faptul ca fizica este, si ea, doar o interpretare si adaptare a universului si nicidecum o explicatie a acestuia.
 
Or, viziunea crestina asupra Cosmosului nu este o noutate pentru teologii ortodocși și isihastii secolului al XIV-lea, nici o inovatie a Sfantului Grigorie Palama, caci ea are o traditie mai veche printre Sfinții capadocieni, Dionisie Areopagitul si Maxim Marturisitorul.
 
In aceeasi ordine de idei, nu putem vorbi de ordinea desavarsita a lumii, ca expresie a intelepciunii lui Dumnezeu, fara a face referire la viziunea crestina si, in mod special, la cea ortodoxa asupra Cosmosului. Astfel, Sf. Dionisie Areopagitul, unul din stalpii de lumina ai crestinismului, vede intregul Univers, vazut si nevazut, constituit dupa normele universale ale Bisericii: o Liturghie Cosmica inaintea Creatorului. In cartea sa "Despre ierarhia cereasca”, ne prezinta ca model de structura organizationala universala – ierarhia, investita cu ordine, stiinta si lucrare. Distingem in lucrarea sa doua ierarhii: Ierarhia Cereasca constituita din lumea nevazuta, adica ingerii si Ierarhia Bisericeasca formata din lumea vazuta, adica oamenii. Precum si faptul ca intre universul ingerilor si universul oamenilor nu exista nici o prapastie, ci o comuniune continua de participare la viata vesnica cu Dumnezeu.

Apoi, Sfantul Maxim Marturisitorul, unul din marii aparatori ai ortodoxiei, consolideaza ideea conform careia intregul Cosmos are un model liturgic: intregul este prezent in fiecare parte, iar partile nu alcatuiesc Unitatea prin simpla insumare, dupa principiul Sf. Treimi.

Un alt stalp de lumina al Bisericii Ortodoxe, Sfantul Grigorie Palama ne vorbeste in operele sale despre energiile divine necreate, prin care Dumnezeu comunica permanent cu lumea creata: "Dumnezeu este numit lumina nu dupa esenta Sa, ci dupa energia Sa”. Oamenii pot cunoaste aceste energii sub forma harului divin, bunatatii, dreptatii si, nu numai. 
 
"Natura dumnezeiasca trebuie sa fie numita in acelasi timp cognoscibila si intr-un anume inteles incognoscibila; ajungem la impartasirea de natura lui Dumnezeu si, totusi, ea ramane cu totul inaccesibila. Trebuie sa le afirmam pe amandoua deodata si sa pastram antinomia lor ca pe un criteriu al slavei", ne spune Sfantul Grigorie Palama. Acesta este nivelul maxim la care cunoasterea umana poate ajunge, deoarece esenta Creatorului ramane totusi, necunoscuta.

Asadar, la cele spuse putem afirma ca Dumnezeu a creat lumea printr-un act de iubire, dar nu a abandonat-o, ci ii poarta de grija, acum si pana la sfarsitul veacurilor, iar crestinii sunt chemati la unirea harica in Hristos prin dumnezeiasca Sfanta Liturghie.

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!

Doamne ajuta!
Stefan Popa
 

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

01 Aprilie 2013

Vizualizari: 1585

Voteaza:

Viziunea liturgica asupra Cosmosului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact