Sufletul in crestinism

Sufletul in crestinism


Ideile care fundamenteaza invatatura crestina despre suflet pornesc de la invatatura Vechiului Testament. Ele pri­mesc, insa, nuantari mai precise in lumina noii invataturi propovaduite de Domnul nostru Iisus Hristos si de Apostolii Sai.

Termenul psyhi denota subiec­tul starilor psihice (Marcu XIV, 34). Sf. Apostol Pavel foloseste acest termen de foarte putine ori si pentru a descrie mai mult partea emo­tiva a constiintei (I Tes. V, 23). In general Sf. Apostol Pavel considera notiunea de psyhi ca fiind principiul animator al trupului si baza exis­tentei emotive. Pentru Sf. Apostol Petru, psyhi reprezinta intreaga per­sonalitate (I Petru I, 22 ; II, 1).

Pnevma reprezinta suflarea, respiratia, viata ani­mala, dar si principiul ei, principiul intelepciunii si al inteligentei (Exod XXVIII, 3; Isaia XXIX, 24). Termenul este folosit si pentru a denota Duhul lui Dumnezeu (Numeri XXVII, 18 , Deuteronom XXXIV, 9; Isaia XI, 2), cel care da oamenilor intelepciune, cunoasterea lucruri­lor tainice.

O alta expresie neotestamentara, folosita mai ales de catre Sf. Apostol Pavel, este nous cugetarea, ratiunea, mintea, inteligenta. Nous reprezinta acea dimensiune a omului, care il ajuta sa ajunga la cunoasterea vointei Dumnezeu si sa o urmeze (Rom. I, 20 si VII, 25).

Dupa cum se poate observa, conceptia neotestamentara despre suflet este o continuare a celei vechitestamentare, cu exceptia ca Noul Testament accentueaza asupra caracterului dihotomic al omului si, ce este foarte important, intareste credinta ca entitatea fiintiala, ce poate fi numita psyhi sau pnevma, supravietuieste dupa moarte.

Sf. Ioan Damaschin afirma despre suflet ca este o substanta vie, simpla, necorporala, prin natura sa invizibila ochilor trupesti, nemuritoare, rationala, spirituala, fara de forma.

Sufletul este creat, prin aceasta se exclude consubstantialitatea si coeternitatea acestuia cu Dumnezeu. Viata este nota fundamentala ce caracterizeaza sufletul. Disparitia lui ar insemna disparitia vietii; slabirea lui inseamna compromiterea facultatilor si functiilor spirituale ale

omului. Omul este unirea fiintiala dintre trup si suflet. El nu poate fi numai trup sau numai suflet.

Pe aceeaşi temă

20 Iulie 2012

Vizualizari: 11515

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Comentarii (1)

  • Petru IanoviciPostat la 2010-08-30 07:44

    Problema sufletului e foarte importanta. Eu as vrea sa inteleg unde scrie in NT ca sufletul are o alta semnificatie fata de VT, respectiv fata de intelegerea iudaica. Se afirma aici ca "Dupa cum se poate observa, conceptia neotestamentara despre suflet este o continuare a celei vechitestamentare, cu exceptia ca Noul Testament accentueaza asupra caracterului dihotomic al omului si, ce este foarte important, intareste credinta ca entitatea fiintiala, ce poate fi numita psyhi sau pnevma, supravietuieste dupa moarte." Eu observ ca din ce in ce mai mult capata teren conceptia ca sufletul nu este o entitate care poate trai fara trup. Am auzit preoti ortodocşi care sustin aceasta ultima teza. Daca exista o dihotomie, iar sufletul poate trai fara trup, de ce nu poate trai si trupul fara suflet? La 1 Tes 5,23 exista o trihotomie si anume duh (intelect), suflet (sentimente) si trup. Daca sufletul poate trai fara trup, atunci de ce nu poate trai fara trup si mintea? Realitatea este, cred eu, ca NT nu invata nimic in plus fata de VT in aceasta problema. Scriitori NT au fost in majoritatea lor evrei, iar scrierile lor sunt supuse conceptiei ebraice si in acest subiect. Ideea dihotomiei a fost luata de la filozofii greci si este straina de invatatura lui Christos. Poate gresesc, dar ideea unui suflet care ramane sa traiasca in afara trupului mi se pare invechita,anacronica. Stiu ca multe lucruri spirituale sunt anacronice omului firesc, dar in acest punct nu cred ca sunt argumente biblice. De aceea am intrebat: unde este scris in NT ca sufletul traiestze dupa moarte? Cele cateva locuri din NT in care ar fi ceva indicii, (scrierile pauline sunt un pic mai greu de inteles) trebuie interpretate bine, conform cercetarii subiectului in intreaga Biblie, si nu pot fi luate separate de context. Ideea nemuririi sufletului este contrara ideii invierii si se apropie mai degraba de ideea reincarnarii. Daca sufletul merge in rai, ce rost mai are invierea?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact