In ce fel postim? Sincer!

In ce fel postim? Sincer!


        Astfel, cea mai cunoscuta abatere in post se refera, desigur, la regimul alimentar. Nu reusim sa mancam vegetal decat uneori, iar cei  mai multi postesc in diferite variante de compromis: fie prima si ultima saptamana, fie miercuri si vineri plus ultima saptamana, fie pe sarite si macar trei zile inainte de Inviere. Motivatiile sunt, de cele mai multe ori, legate de programul incarcat, de specificul diferitelor activitati, care ar impiedica tinerea regimului alimentar, ceea ce poate fi adevarat. Observati ca nu spun „tinerea postului“, ci „tinerea regimului alimentar“, pentru ca doresc sa evit confundarea sau mai degraba reducerea postului la regimul alimentar. Postul fiind mai degraba unul spiritual, sustinut si prin regimul alimentar, abaterea catre mancatul de dulce nu ar fi atat de grava (dupa cum admit si cei mai multi duhovnici), mai ales daca si credinciosul face tot ce poate pentru a tine regimul cat mai mult. Totusi, acesta nu este decat un compromis. Tinerea postului presupune si tinerea regimului alimentar, iar transformarea compromisului in obicei este gresita. Acest etern „merge si asa“ romanesc risca sa altereze pana si cele ale credintei. Si nu e deloc bine.


Apoi, daca tot am zis ca postul este mai degraba unul spiritual (bazandu-ne pe invataturile scripturistice), sa observam ca, in realitate, sunt foarte putini aceia care se concentreaza asupra sufletului atunci cand postesc. Desi tin regimul, continua sa blesteme, sa urasca, sa invidieze, sa pofteasca, sa lacomeasca, sa unelteasca, sa minta, sa amageasca, sa denatureze etc. Or, in aceste conditii, regimul alimentar, fie si tinut cu cea mai mare rigoare, nu este decat o buna cura de slabire, in cel mai fericit caz. Din pacate, aceasta neglijenta fata de aspectul duhovnicesc al postului, pentru care nu mai poate fi acceptata nici o motivatie, este infinit mai daunatoare pentru om decat abaterea de la regimul alimentar. Dar, din pacate, ea este cea mai raspandita si este greu sa il convingi pe om ca rostul postului este indreptarea duhovniceasca, nu regimul alimentar, care ramane doar un instrument ajutator pentru domolirea poftelor si pornirilor trupesti.


In fine, desi pare nepotrivit sa vorbim acum despre asta, trebuie sa ne referim si la activitatea sexuala. Oprita in post, ea este pricina de mare tulburare pentru multi. Desigur, este greu sa ii spui omului modern ca nu are voie sa faca sex, si este cu atat mai greu sa ii spui celui casatorit sa nu isi iubeasca jumatatea in post. Multi spun ca postul nu ar trebui sa se opuna Tainei Cununiei, prin care cei doi au devenit una, mutand accentul pe o falsa perspectiva dogmatica. Chiar daca cei doi au fost uniti, ei pot sa se abtina. Ajunsi aici, sa spunem ceva foarte important. Postul nu este o corvoada impusa, ci este o jetfa benevola, pe care credinciosul ar trebui sa o faca fara resentimente. Crestinul da ceva de bunavoie de la sine, din poftele si placerile sale, in schimbul Jertfei facute de Hristos. Mult, putin, dupa puterea fiecaruia. Orice efort al credinciosului e binevenit, dar (ca sa nu uitam de unde am pornit) credinciosul nu trebuie sa se multumeasca cu o jumatate de masura. Slabiciunile nu sunt nici motivatie, nici scuza, chiar daca beneficiaza de intelegere pe termen limitat.

Nu am dorit sa supar pe nimeni, ci doar sa atrag atentia asupra faptului ca nu putem negocia cu Dumnezeu si nici nu putem sa-L pacalim oferindu-I jumatati de masura cu abilitate. Faptul ca noi inchidem ochii, nu inseamna ca Dumnezeu face la fel. O face doar cand vrea El, nu cand vrem noi. Cu alte cuvinte, „sa nu ne furam caciula“, ca n-are nici un rost.

 

                                                                                                     Cristian Tabara
                                                                                        Lumea credintei, anul III, nr 4(21)

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2012

Vizualizari: 11046

Voteaza:

In ce fel postim? Sincer! 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

post sinceritate postire

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact