Psihicul uman in epoca post-modernista

Psihicul uman in epoca post-modernista

Post-modernismul a inceput prin anul 1920, o data cu miscarea dadaista. El s-a dezvoltat o data cu cresterea productivitatii muncii, o data cu aparitia societatii de consum, cu cresterea vertiginoasa a mijloacelor de comunicare in masa, asa cum ar fi radioul, televiziunea, telefonul, internetul si cu instaurarea democratiei in majoritatea tarilor civilizate. Post-modernismul a inceput prin atacarea treptata a valorilor etice, estetice, stiintifice si sociale , ce s-au aflat la baza epocii moderne. Initial a fost ca o reactie a indivizilor lala stabilitatea si conservatorismul societatii moderne.

Atacand elitele, post-modernismul si-a indreptat atentia spre publicul larg, considerand accesibilitatea la un public mai putin avizat si mai usor de manipulat, ca un argument in favoarea conceptelor sale. Asadar post-modernismul a coborat in strada, devenind derutant, superficial si deconstructiv. El a ridicat cinematograful, televiziunea, concertele pe stadioane si prezentarile de moda, la rangulunor spectacole artistice, frizerul si croitorul devenund si ei mari artisti. Post -modernismul a impus astfel dinastia vizualului si a exhibitionismului.

Bazandu-se pe tendinta hedonista a omului , post-modernismul a promovat o cultura a satisfactiei si a automultumirii imediate. Psihanalistii spun ca omul cauta mai mult placerea, principiul placerii guvernand dupa ei, comportamentul uman. Dar civilizatia a inceput prin reprimarea placerii, asa incat a aparut o contradictie intre tendintele ancestrale ale omului si barierele sociale care au interzis realizarea lor. (H. Marcuse1963).

S-a creat in timp o revolta interioara a formatiunilor afective impotriva formatiunilor morale ale creierului , care a dus la atacul continuu al generatiilor rebele impotriva restrictiilor si puritanismului de orice fel. S-a ajuns la o pulverizare a restrictiilor, la o relaxare a moravurilor , la o exacerbare a simturilor si a dorintelor, la o liberalizare sexuala, la un cult al frivolitatii si al dezmatului.

Aparitia anticonceptionalelor si a posibilitatii de tratament a bolilor cu transmitere sexuala a dus la o liberalizare uluitoare a sexualitatii. Sexul a devenit chiar o afacere profitabila. Exhibitionismul si voyeurismul sunt cap de afis al presei moderne si al reclamelor de orice fel.

Pentru post -modernism nu este important fondul, ci doar forma. Nu este important ce esti, ci cum arati. Fardul, machiajul , chirurgia estetica au trecut pe primul plan. Traim o civilizatie a imaginii. Fiecare individ vrea sa-si etaleze posibilitatile sale de sanatate, de sex si de frumusete. Dar nu prin mijloace fiziologice, ci prin tot felul de artificii, body building, unde se dopeaza cu tot felul de anabolizante. Se cultiva imaginea, brandul, reclama , vizualul, superficialul.

Totusi majoritatea oamenilor contemporani au devenit sedentari, obezi fiind atrasi de ispite precum alimentatia, automobilul, televizorul medicamentele , alcoolul, drogurile, etc. Cultura, care avea rolul de a ridica omul din punct de vedere spiritual a fost si ea influentata , a aparut o barbarie intelectuala si estetica, dominata de obiecte de duzina si de kitsch. Se pare ca post-modernismul neaga orice valoare.

El promoveaza vizualul facil, al colajelor, al televiziunii, al spectacolelor de sunet si lumina, al internetului, in defavoarea cartii si a operelor adevarate. Desi omul modern are un nivel de trai mai ridicat ca al bunicii, el nu este totusi mai fericit. Este nemultumit, plictisit si dezamagit. El este macinat de aceleasi sentimente profund umane cum ar fi frustrarea, ura , invidia, gelozia.

Societatea post-modernista este condusa de bani, nu numai economia ci si arta, stiinta, medicina sunt conduse de bani. Banul a devenit un scop, omul actual crede ca daca nu are bani, nu poate fi fericit. In societatea actuala omul este supus unei presiuni informationale exagerate, care genereaza oboseala, iritabilitate, anxietate, depresie. Omul contemporan fuge de sine, ii este frica sa se intalneasca cu sine, ii este frica de golul pe care l-ar gasi, el a uitat ca nu poti fi fericit multumind corpul si ignorand sufletul.

Vizireanu Fulvia (Felicis)

Despre autor

felicis Felicis felicis Felicis

Colaborator
30 articole postate
Publica din 29 Iulie 2010

02 August 2012

Vizualizari: 2753

Voteaza:

Psihicul uman in epoca post-modernista 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact