Sacroturismul

Sacroturismul

Recunosc faptul ca denumirea de mai sus mi-a venit prin asocierea cu agroturismul, un domeniu si o indeletnicire la care tin mult si despre care cred ca vor da o serioasa mana de ajutor economiei romanesti. Sacroturismul reprezinta, in viziunea mea, un fel de turism religios ceva mai elaborat decat pseudo-pelerinajul, care presupune nu doar un tur al manastirilor, eventual cu cate o noapte dormita in vreun arhondaric, ci un intreg concediu petrecut la manastire. Dupa cum vedeti, am pomenit si pseudo-pelerinajul ca termen de comparatie pentru sacroturism, dar si pentru a sugera nota ironica ce leaga cei doi termeni. Ironia apare la provocarea lansata de aceia pentru care manastirile sunt destinatii culturale, artistice, folclorice, istorice, sau destinatii pur si simplu.


Ii vezi in fiecare sezon, imbracati mai ales in tinuta turistica studiata, semiblazati sau, dimpotriva, intr-o dispozitie docta dar condescendenta, vizitand manastirile cu aerul celor care fac un favor locului in care tocmai se afla. Stiu tot ceea ce trebuie stiut, nu au mare nevoie de explicatii si nici nu considera ca trebuie sa se alinieze regulilor locului, mai ales daca ele cer participarea la programul de rugaciune. Dar apreciaza „linistea” manastirilor si „frumusetea locurilor”, iar uneori chiar si a oamenilor, motiv pentru care le cauta. De regula de provenienta urbana, sacroturistii nu sunt suta la suta rupti de Dumnezeu sau de Biserica, dar au propria lor viziune asupra relatiei cu Cel de Sus. Nu prea dau pe la slujbe, nu agreeaza clerul, nu accepta mare lucru din dogma Bisericii si nu vor sa stie de Rai sau de Iad, dar recunosc faptul ca in manastiri exista o atmosfera duhovniceasca aparte, benefica lor. Asa se face ca, dupa cateva pseudo-pelerinaje de tatonare, decid sa petreaca un concediu la manastire.


Odata instalati, folosesc manastirea pe post statiune turistica ale carei principale servicii sunt cele de relaxare spirituala. Ziua sacroturistilor incepe cu o masa buna si aromata, cum numai in manastiri poti gasi, continua cu eventuale trasee alcatuite in jurul „bazei”, apoi somn de dupa-amiaza. Seara ar putea urma cateva discutii inainte si dupa cina, uneori chiar o scurta vizita la vecernie sau la pavecernita. Miezonoptica ar putea fi pentru unii o atractie, dar daca in casa de oaspeti exista televizor, gustul pentru rugaciune ar putea fi estompat pana la anulare de cine stie ce serial indoielnic. Noaptea somnul e bun, pentru ca in manastire linistea e profunda, iar asternuturile miros a busuioc sau a levantica. Dupa o saptamana, sacroturistul e refacut si pleaca de la manastire multumit si relaxat. A fost un concediu simplu, dar revigorant... Manastirea se alege cu cativa banuti pentru cazare si masa, iar turistul cu multumirea sufleteasca data de vizita intr-un loc duhovnicesc.


E drept ca rugaciunea a cam lipsit, ca cele sfinte au ramas la fel de departe ca pana atunci, ca cei ce au dormit in casa lui Dumnezeu au uitat sa stea de vorba tocmai cu gazda lor, dar cui ii mai pasa?


Desigur, filmuletul descris mai sus poate fi contrazis de mii de oameni care au vazut in manastiri pelerini autentici, dar eu am vrut sa-i ciupesc putin pe cei falsi. Insa ma gandesc abia acum ca pana si prezenta lor formala in manastiri ar putea fi un inceput pentru intoarcerea lor catre Dumnezeu si Biserica. N-am de unde sa stiu... Dar stiu ca sacroturismul nu va avea niciodata decat o componenta terapeutica materiala minora in raport cu adevaratele beneficii duhovnicesti date de relatia corecta cu o manastire si cu spiritualitatea ei. De aceea, daca vreti sa va petreceti concediul in manastiri, va rog sa incercati sa si traiti putin dupa regula lor... Efectul e profund.


Cristian Tabara

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2012

Vizualizari: 5315

Voteaza:

Sacroturismul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact