Sensul cuvintelor: Sfinteasca - se numele Tau

Sensul cuvintelor: Sfinteasca - se numele Tau

 

"Sfinteasca-se numele Tau"

 

Principalele sinonime ale verbului "a sfinti" sunt "a mari" si "a slavi". In ceea ce priveste cuvantul "numele", toate textele din Vechiul si Noul Testament concorda ca Numele lui Dumnezeu este Dumnezeu insusi.

De asemenea, trebuie subliniat faptul ca "numele" din aceasta cerere se refera la acela de Tata din adresare, cu care atat prima cat si celelalte cereri se afla in stransa legatura.

 

Datorita faptului ca in aceasta cerere verbul se afla la forma pa­siva si nu se desemneaza autorul actiunii, se lasa posibilitatea ca cere­rea sa poata fi interpretata in trei feluri, adica autorul actiunii poate fi : a) Dumnezeu insusi; b) oamenii; c) atat Dumnezeu cat si oamenii.

 

a.  Dumnezeu ca sfintitor al numelui Sau. Atat in Vechiul cat si in Noul Testament exista mai multe texte din care reiese ca sfintirea sau slavirea numelui divin depinde de Dumnezeu Insusi. Astfel, in Ezechiel (XX, 9, 14, 22) se istoriseste razvratirea repetata a poporului Israel im­potriva poruncilor lui Dumnezeu, datorita caror razvratiri Dumnezeu ar fi putut sa-1 distruga insa nu a facut-o pentru ca numele Sau sa nu fie profanat inaintea neamurilor. Nefericirea poporului Israel este o cauza de dezonorare a numelui lui Dumnezeu (Isaia 52, 5). De aceea Dumne­zeu isi va sfinti numele, adica va face sa domneasca slava Sa prin ina­poierea poporului din exil si printr-o transformare materiala si spiritua­la a poporului (Iez. XXXVI, 23-30). Apoi in N.T. textul cel mai clar in acest sens este urmatorul: "Tata, preaslaveste-Ti numele!" (Ioan, XII, 28).

 

In contextul celor expuse mai sus este interpretata prima cerere a R.D. de catre o parte din exegeti. Dumnezeu este chemat de catre co­munitatea mesianica, noul popor Israil sa intervina sa sfinteasca numele Sau in istorie, printre oameni. Interpretata in acest fel, cererea are un caracter pur eshatologic, deoarece Dumnezeu isi va manifesta sfintenia Sa pe deplin in momentul cand isi va stabili imparatia pe pamant Sfintirea numelui lui Dumnezeu precede venirea imparatiei, deoarece numai sfintenia poate forma baza acesteia.

 

b.  Oamenii ca sfintitori ai numelui lui Dumnezeu. In V.T. exista mai multe texte din care reiese clar ca sfintirea numelui lui Dumnezeu de­pinde de oameni. In Levitic XXII, 31-32    se prescrie : "Sa paziti po­runcile Mele si sa le pliniti: Eu sunt Domnul. Sa nu spurcati numele cel sfant al Meu, ca sa fiu Eu sfant intre fiii lui Israil". Conform cu Isaia XXIX, 23, misiunea de "a sfinti" si "a venera" numele lui Dumnezeu este data poporului Israil. In acest sens Sf. Apostol Pavel judeca cu as­prime pe iudeii care nu pazesc legea (Rom. II, 23-24). In N.T., misiunea de a sfinti numele lui Dumnezeu printre oameni este data de catre Hristos noului popor Israil, crestinilor (Matei V, 16). Iisus Hristos este exemplul prin excelenta care a proslavit pe Dumnezeu prin implinirea misiunii ce i-a fost data de Dumnezeu Tatal (Ioan XVII, 5).

 

In acest context este inteleasa prima cerere a R.D. de catre majo­ritatea comentatorilor, care accentueaza caracterul moral-didactic al acestei rugaciuni. Dumnezeu este sfant prin El insusi, si la sfintenia Lui nu se poate adauga nimic, El fiind Cel care sfinteste pe altii. Cerem ca numele lui Dumnezeu sa fie sfintit in noi si in ceilalti oameni. Numele lui Dumnezeu este sfintit si slavit printre oameni prin viata virtuoasa a crestinilor, adica prin respectarea poruncilor Lui si este blasfemiat prin viata lor imorala.

 

c. Sfintirea numelui lui Dumnezeu, opera divino-umana. Aceasta este interpretarea care cauta sa uneasca armonios pe cele doua precedente, care fiecare isi are baza in Sfanta Scriptura, dupa cum am vazut mai sus. Conform acestei interpretari pe care o acceptam si noi, sfintirea nume­lui lui Dumnezeu se realizeaza prin colaborarea divino-umana.

 

Forma verbala de aorist in care se afla verbul a sfinti, din textul grec, este un timp narativ, istoric, care arata ca este vorba de un eve­niment unic, nerepetat, care realizeaza indeosebi promisiunile facute de Dumnezeu prin profetul Iezechiel: "Voi sfinti numele Meu cel mare care a fost necinstit la neamurile printre care l-ati necinstit voi, si vor sti neamurile ca Eu sunt Domnul, zice Domnul Dumnezeu, cand Ma voi sfinti in voi, inaintea ochilor lor" (Iez. XXXVI, 23). Aceste promisiuni sunt realizate in Iisus Hristos, care este sfant prin originea Sa (Luca I, 35), prin viata si lucrarile Sale, care descopera si slavesc pe Dumnezeu Tatal (Ioan 17). Prin implinirea misiunii pe care a avut-o de la Tatal, adica prin jertfa de pe cruce, Iisus sfinteste pe credinciosi. El inteme­iaza Biserica, al carei cap este, care este noul Israil si care are ca mi­siune sa slaveasca pe Dumnezeu si sa-L descopere lumii. Pentru ca Bi­serica sa-si poata indeplini scopul, a fost trimis Sfantul Duh (promis de Iisus, Ioan XVI, 7-15) care este sfintenie si care lucreaza in Biserica.

 

Desigur ca in sfintirea numelui lui Dumnezeu initiativa vine de la Tatal, insa El actioneaza asupra unor factori liberi, a oamenilor. Numai prin coordonarea factorului divin si uman se savarseste sfintirea nume­lui lui Dumnezeu. Opera de sfintire a numelui lui Dumnezeu realizata , de Hristos este continuata de crestini, care sunt madularele Bisericii si care prin faptele lor bune fac ca lumea sa slaveasca pe Dumnezeu. In acest fel, desi forma de aorist a verbului a sfinti din cerere presupune o actiune istorica, totusi aceasta actiune afecteaza intreaga istorie. Opera de sfintire a Numelui lui Dumnezeu va fi desavarsita la o doua venire a lui Hristos, in imparatia lui Dumnezeu isi in acest fel cererea are caracter eshatologic.

 

In concluzie, putem sa spunem ca prin aceasta cerere crestinii cer ca Dumnezeu-Tatal sa intervina in istorie prin actiuni mantuitoare, pre­cum si harul de a contribui si ei prin viata si faptele lor bune la slavirea numelui Sau.

P.S. Damaschin

.

04 Octombrie 2006

Vizualizari: 6563

Voteaza:

Sensul cuvintelor: Sfinteasca - se numele Tau 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact