Ceasul in biserica sau - toata grija cea lumeasca sa o lepadam

Ceasul in biserica sau - toata grija cea lumeasca sa o lepadam


Ceasul in biserica sau "toata grija cea lumeasca sa o lepadam"

Cred ca prezenta ceasului in biserica nu este tocmai potrivita, daca tineam seama ca ceasul ne articuleaza in chip obligatoriu timpului veacului acestuia trecator, iar ceea ce se intampla in biserica ne articuleaza vesniciei. Apoi... a-ti cerceta ceasul atunci cand stai de vorba cu cineva - in biserica stam de vorba cu Dumnezeu - este un gest necuviincios, care sugereaza cu prea multa evidenta ca ai dori sa se scurteze convorbirea, grabit fiind spre altceva sau spre altcineva.

Presupunand ca ar putea sa fie o chestiune care sa mai preocupe si pe altcineva, in randurile de mai jos voi incerca sa-mi raspund la intrebarea daca este potrivita prezenta ceasului in locasul nostru de cult, in biserica.

Sper sa nu starnesc mania criticilor care, grabindu-se, vor socoti ca le pun rabdarea la incercare din nou cu un amanunt lipsit de importanta. Am sa reamintesc inca o data cititorilor ca, demersul meu isi propune sa atraga atentia asupra faptului ca in lucrurile mici se reflecta orientari de fond, perspective esentiale. Detaliile, cum spuneam si alta data, sunt ecoul asezarii noastre fata de lucrurile esentiale, sau a modului cum le intelegem. Ele ne pot semnala ramanerea in adevar sau ratacirea de la acesta, amagirea.

In multe dintre bisericile noastre este asezat la vedere un ceas. In bisericile mai vechi gasim chiar ceasuri cu pendul, unele foarte masive, probabil donate de credinciosi binevoitori, in vremurile cand acestea erau la moda si aveau in plus o functie estetica, ca piesa de mobilier frumoasa. Astazi, si ceasurile - acolo unde sunt - s-au aliniat spiritului epocii. Ele sunt fara indoiala electronice si au un aspect mai putin pretentios, uneori chiar suparator de ieftin.

Am sa subliniez un lucru, care cred ca a devenit evident din cele cateva materiale care au aparut la aceasta rubrica, si anume ca perspectiva din care imi propun evaluarea sau judecata lucrurilor puse in discutie este cea eshatologica, plecand de la convingerea ca perspectiva eshatologica este una din trasaturile fundamentale ale teologiei ortodoxe.

Plec, asadar, de la premisa ca nota dominanta a vietii noastre bisericesti sau orientarea fundamentala a acesteia vizeaza experienta eshatologica in istorie, acum si aici. Tot ceea ce se intampla in viata Bisericii lui Hristos poarta pecetea acestei deschideri eshatologice, care se traduce prin credinta ca, viata sacramentala a Bisericii este o pregustare, sau o arvuna a realitatilor de care lumea se va impartasi "mai cu adevarat" la sfarsitul istoriei, dupa ce va trece acest chip al lumii create.

Biserica este, in acest sens, o realitate eshatologica pentru ca ofera lumii spre impartasire "bunatatile cele fagaduite sfintilor pentru veacul viitor" dupa expresia Sfantului Grigorie Palama. Din acest punct de vedere, Biserica este intalnirea dintre veacul acesta si veacul ce va sa vina.

Noi credem si marturisim ca mergem la biserica pentru a ne intalni intr-un fel anume cu Dumnezeu si cu sfintii Lui, cu lumea cereasca. Noi, cei pamantesti, cei lumesti, mergem sa ne impartasim in chip real, dar inca nedeplin, de Dumnezeu cel necreat, de darurile Lui cele ceresti. Este si motivul pentru care, in biserica, crestinul se afla intr-o stare de tensiune, de lupta. Pentru a se putea deschide lumii lui Dumnezeu, imparatiei cerurilor, el este chemat sa se inchida cat mai mult celor lumesti, preocuparilor si grijilor, placerilor si atractiilor acestui veac. Acesta este un lucru despre care putem da toti marturie: cata lupta ducem uneori cu propriile ganduri pentru a ne putea pastra mintea si sufletul la rugaciune, fie si numai pentru cateva minute.

Cata nevointa este necesara, dupa marturiile Sfintilor Parinti ai Bisericii, pentru ca omul sa ajunga la masura lepadarii de grijile cele lumesti, daca nu in toata vremea, cel putin in vremea rugaciunii, a sfintelor slujbe si mai ales in vremea Dumnezeiestii Liturghii. Este motivul pentru care si chipul exterior al locasului nostru de inchinare si al tuturor lucrurilor care se afla in el este in mod necesar diferit de chipul edificiilor obisnuite sau al lucrurilor care ne insotesc viata cotidiana.

In biserica, asa cum mai spuneam si asa cum putem observa cu totii, totul este deosebit de chipul acestui veac si are menirea de a ne inchide ferestrele dinspre lumea aceasta si a le deschide pe cele dinspre lumea cereasca, dinspre cele dumnezeiesti, dinspre veacul eshatologic.

Orice lucru, care prin functia lui sau chiar prin forma lui, in biserica fiind, ne aduce aminte de lume si de cele lumesti este de presupus ca vine in conflict cu sensul principal al celor ce se petrec in sfanta biserica si, prin urmare, nu ne ajuta ci, mai curand, ne creeaza dificultati.

Din aceasta perspectiva, cred ca prezenta ceasului in biserica nu este tocmai potrivita, daca tineam seama ca ceasul ne articuleaza in chip obligatoriu timpului veacului acestuia trecator, iar ceea ce se intampla in biserica ne articuleaza vesniciei. Este binecunoscuta expresia "timpul liturgic" prin care se incearca a se exprima tocmai starea de transfigurare a timpului istoric sau de impartasire a acestuia de vesnicie, de ceea ce este netrecator, neschimbator, nestricacios. Expresia incearca sa faca diferenta intre timpul care marcheaza curgerea vietii noastre cotidiene si pe care ni-l indica foarte exact ceasul si timpul petrecut in biserica, care in mod necesar este altceva.

Este de prisos sa spunem ca privind intamplator ceasul - asezat nefericit in fata tocmai pentru a putea fi vazut de credinciosi - observarea orei ii poate genera oricaruia dintre noi fel de fel de ganduri, toate legate de trecerea timpului si de grijile lumesti: "e devreme inca...", "este tarziu, voi intarzia, trebuie sa plec inainte de predica" etc.

Desigur, exista si credinciosi care nu sunt in nici un fel afectati de vederea ceasului sau care nici nu-l vad, chiar daca el exista. Problema nu este a acestora, ci a celor putini sau multi care se poticnesc de astfel de lucruri mici si neinsemnate.

Ceasul exercita, evident o presiune asupra noastra. Este presiunea trecerii timpului, in functie de care noi ne evaluam propriile realizari, inscrierea in program, in grafice. Presiunea este cu atat mai mare cu cat ritmul vietii noastre este mai alert. Lumea pare a fi intrat intr-o cursa contra cronometru. Lumea noastra este o lume care se lupta pe viata si pe moarte sa reduca timpii, indiferent de ceea ce face. Si toate stradaniile acestea sunt facute pentru ca omul sa ajunga sa aiba mai mult timp. Sa aiba mai mult timp sa lucreze, mai mult timp sa se recreeze, mai mult timp sa se odihneasca. Dar, in ciuda cresterii neincetate a vitezei si a eficientei, nu ajungem sa avem mai mult timp, ci dimpotriva. Lucrul acesta nu-l poate nimeni contesta.

Timpul pare a se fi condensat. Toti, mari si mici, suntem oripilati de cat de repede trece timpul. Este posibil ca aceasta perceptie a timpului sa se datoreze tocmai inchiderii noastre in limitele lumii create si ignorarea sau impartasirea din ce in ce mai redusa de darul vesniciei dumnezeiesti, a prezentului continuu, a timpului netrecator! in fond, nu timp ar trebui sa cautam, pentru ca timpul trece, ci vesnicie, care nu trece. S-ar parea ca timpul acesta al nostru mai are o dimensiune, aceea care-l ingemaneaza cu vesnicia, dimensiune pe care am pierdut-o si pe care ne-o mai ofera Biserica.

Nu mai luam in discutie un alt aspect, cel mai important de altfel: acela ca a-ti cerceta ceasul atunci cand stai de vorba cu cineva - in biserica stam de vorba cu Dumnezeu - este un gest necuviincios, care sugereaza cu prea multa evidenta ca ai dori sa se scurteze convorbirea, grabit fiind spre altceva sau spre altcineva.

Lumea noastra este plina de ceasuri: la mana ceas, la telefonul mobil ceas, la calculator ceas, la radio ceas, la televizor ceas, la bordul masinii ceas, pe strada, ori unde-ti intorci capul, ceas! Suntem asediati realmente de ceasuri. Poate ca ar fi bine ca in biserica sa scapam de teroarea ceasului.

In fond, ar trebui sa ne intrebam la ce foloseste prezenta unui ceas in biserica. Este evidenta utilitatea ceasului la scoala, la gara sau la autogara, in piete sau intersectii si, desigur, in multe alte locuri si imprejurari.

De ce ar fi util un ceas in biserica? Sigur ca exista oarecari utilitati. Ma intreb insa, daca nu cumva, acestea sunt mult mai mici decat pagubele pe care le produce si daca, nu cumva, ar fi mai ziditor pentru noi, ca macar atunci cand intram in biserica sa ne sustragem presiunii timpului si stresului pe care aceasta il presupune, tocmai uitand de ceas.

pr. prof. Constantin Coman

extras din lucrarea "Prin fereastra Bisericii  - sau - o lectura teologica a realitatii"

Cumpara cartea "Prin fereastra Bisericii - sau - o lectura teologica a realitatii"


Pe aceeaşi temă

10 Iulie 2021

Vizualizari: 12828

Voteaza:

Ceasul in biserica sau - toata grija cea lumeasca sa o lepadam 4.83 / 5 din 6 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Corbeanu AndreiPostat la 2012-02-17 20:10

    Pai eu cred ca ar putea fi ceva constructiv , de fiecare data cand merg la biserica ma uit la ceas si imediat imi pierd atentia si imi zboara gandul in alta parte . Cu toate ca as vrea sa nu fie acolo acel ceas , am spus ca ar putea fi ceva constructiv , nu numai ceasul dar si restul lucrurilor , detaliilor care ne rapesc atentia ... Amplasarea acestui ceas in biserica cred eu , ar putea fi un test al vointei noastre , de fiecare data imi impun sa nu arunc nici o privire spre acel locusor unde se afla ceasul insa imi este foarte greu sa nu o fac . De aceea am putea lua prezenta acestu ceas drept un test , incercand sa acordam atentie maxima rugaciuni iar cand ne trece prin minte vreun gand : " sa mai vad cat e ceasul " atunci , in acel moment sa ne spunem nou insine : "NU NU TREBUIE , TREBUIE SA FIU ATENT LA SLUJBA" . Cred ca sunt si oameni care pot face asta fara sa isi impuna , doar din dorinta de a fi atenti la rugaciune , insa pentru mine sa imi impun acest lucru , sa nu ma mai uit la ceas ma ajuta , cred ca o sa ma ajute sa ajung la un moment dat sa nu trebuiasca sa imi mai impun asta , ci sa fiu atent la slujba fara sa imi mai fie mintea invadata de acest gand si totul sa vina de la sine ... Din moment ce inca nu au fost scoase ceasurile din biserica cred ceea ce am spus mai devreme imi e folositor , daca gresesc va rog sa imi spuneti .

  • Catalina Alexandra RadianPostat la 2010-11-20 09:43

    Mult Stimate Parinte, Cu respectul cuvenit,cred ca prezentza Ceasului in Biserica, poate fi comentata din multe puncte de vedere. 1. Spiritual vorbind apartinem Ceasurilor...mai ales dpv biologic, functionand dupa ritmurile organelor noastre interne. Cand stim acest lucru, si-l constientizam conform Med Holistice, putem aplica Terapia Isihasta, pe care o mai practica si azi, calugarii in Locasurile Sfinte. 2.Sufleteste vorbind, Ceasul ca obiect de arta, poate costitui o amintire scumpa sufletelor credinciosilor, mai ales in Sf. Biserica, unde poate fi reprezentat de o pendula veche de sute de ani. 3.Din punct de vedere ratzional, nu ne putem dezice de Ceas, ca simbol al trecerii noastre vremelnice prin aceasta lume, mai cu seama ca am "crescut"cu el, si tot asa ne vom despartzi de el cand vom trece la cele vesnice...tot el va bate! 4. Din punct de material, Ceasul face parte din accesoriile cotidiene, de care vrem sau nu sa recunoastem suntem legatzi. Problema vine de la cum educam in biserici enoriasii, abordand aceste considerente vis-a-vis de Ceas( poate fi oricare alt obiect)pentru ca acestia sa aiba consideratie, si politetze fata de tot ce reprezinta Cele Sfinte, si nunumai! Putem scoate ceasurile de peste tot, ele tot vor continua sa bata in constiintza noastra, individuala si colectiva! Catalina Alexandra Radian MD

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact