Teologie si stiinta

Teologie si stiinta


Teologie si stiinta

Omul din zilele noastre, traind in afara relatiei cu Dumnezeu, are sentimentul ca-si poate explica totul prin stiinta lui. Stiinta contemporana, dotata cu diverse tehnologii si tehnici, poate sa contribuie la dezvoltarea artificiala a unor nevoi pentru omul contemporan. Astfel, in loc sa-l inalte pe om la fundamentul informational, nevazut al cosmosului, stiinta il poate cuprinde pe om in plasa tot mai extinsa a unor nevoi terestre, create intr-un mod excesiv si artificial.

Nu trebuie sa cadem in capcana de a conferi stiintei ultimul cuvant, reducand teologia la o anexa a stiintei. Desi afirmam fara retineri ca exista un acord intre religie si stiinta, nu trebuie sa cautam cu orice pret sa demonstram veridicitatea adevarurilor religioase prin dovezi ale stiintei.

Stiinta nu are rolul de a justifica existenta religiei. Prin stiinta se confirma doar niste adevaruri ale Revelatiei divine. Legile stiintei sunt valabile in masura in care ele sunt expresiile legilor eterne pe care Dumnezeu le-a dat pentru buna oranduiala a universului. Stiinta nu adauga nimic la aceste legi, rezultatele sale fiind doar o succesiune de aranjari ale descoperirilor bazate pe cele ce exista in natura.

Ortodoxia nu a cunoscut conflictul cu stiinta. Daca avem in vedere cele petrecute in teologia apuseana, putem afirma ca disputa stiintei nu e cu Scriptura, ci cu o teologie care a inteles Scriptura gresit. Din istorie ne putem da seama ca in Rasarit crestinismul nu a avut nici o legatura cu prigoanele contra convingerilor oamenilor, cu atat mai mult a convingerilor stiintifice, fiindca ortodoxia nu a putut sa deteste si apoi sa admita o parere contrara, atunci cand stiinta a progresat si cand ideile i s-au schimbat. Ortodoxia nu a cautat, ca romano-catolicismul, sa-si adapteze marturisirile teologice la sistemele filosofice si stiintifice ale vremii.

Se uita un lucru esential: cunoasterea crestina asupra lumii, pleaca de la Revelatie, pe cand stiinta nu surprinde decat aspecte unilaterale ale realitatii. Atat timp cat omul va face abstractie de Dumnezeu, va trai permanent sfasierea launtrica dintre tendinta lui exterioara de a domina lumea, prin stiinta si tehnologie, si tendinta interioara de a deveni sclavul lumii si al legilor ei naturale, prin lipirea lui de cele senzuale si materiale. Aceasta explica de fapt si enormul decalaj dintre progresul tehnologic al vremii noastre si regresul spiritual si moral al omului contemporan, adeverindu-se astfel cuvantul Mantuitorului, ca omul nu are nimic de castigat daca dobandeste lumea, dar isi pierde sufletul.

Parintele profesor Dumitru Popescu, afirma cu privire la dialogul teologiei cu stiinta: "Descoperirile epocale din domeniul microcosmosului au scos in evidenta doua lucruri extrem de importante pentru teologie. Mai intai, ca dincolo de orice separatie dintre spirit si materie s-a descoperit ca materia este de fapt concentrarea de spirit, energie si lumina, in al doilea rand, ca organizarea microcosmosului este atat de complexa, incat nu se mai poate face apel doar la cauzele naturale pentru explicarea ei, ci este nevoie sa se treaca de aceste cauze, spre lumea transcendenta. Stiinta care a inceput prin a intra in conflict cu religia, este astazi in masura sa ofere un suport neasteptat religiei. Aceasta fiindca, trecand de la existenta lucrului in sine la existenta lui in celalalt, ea depaseste sistemul determinist bazat pe legaturi exterioare si progreseaza catre o viziune bazata pe legaturile interioare ale Duhului, care postuleaza comuniunea. O coordonata importanta a misiunii Bisericii este dialogul cu cultura in general si cu stiinta in special.

.

13 Ianuarie 2009

Vizualizari: 3476

Voteaza:

Teologie si stiinta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact