De la Atena Sfantului Pavel la Areopagurile contemporane

De la Atena Sfantului Pavel la Areopagurile contemporane


De la Atena Sfantului Pavel la Areopagurile contemporane

Prin cuvantarea din Areopag, Sfantul Pavel nu ne-a lasat numai o mare lectie de teologie, in care a stiut sa integreze si anumite intuitii ale ratiunii (fara sa rationalizeze credinta!), ci si un stil de apropiere si de "dialog" cu oamenii de alta credinta si de alte culturi: nu trebuie sa pretindem numai sa invatam pe altii, ci trebuie sa fim disponibili si de a accepta acele "semina veritatis" pe care persoanele si popoarele le poarta totdeauna cu ele, chiar daca uneori amestecate cu erori si grosolanii.

In acest sens putem spune ca experienta ateniana a Sfantului Pavel a fost "exemplara" pentru noi toti si este de reluat totdeauna efortul de la inceput. In Areopagul Atenei a fost facuta prima mare tentativa de "inculturalizare" a Evangheliei, dupa cum se obisnuieste sa se spuna astazi.

Dincolo de aceste constatari generale, cuvantarea Sfantului Pavel in Areopag ne propune doua instante exemplare foarte concrete, care pretind si de la noi astazi o reluare a aceluiasi stil. Prima se refera la contactul direct cu "ceilalti", cautandu-i chiar acolo unde ei sunt si traiesc.

Nu trebuie sa ne temem de a intalni diversitatea celuilalt si sa-i fim aproape umar langa umar. Prea des Biserica este ispitita de a se inchide, de a-si afirma numai propria diversitate, asteptand macar ca "ceilalti" se misca sa-i vina in intampinare; o atitudine asemanatoare de orgoliu nu poate sa duca decat la stagnarea vietii intelectuale si spirituale, dupa cum orice prezumtie de autosuficienta taie in mod inevitabil firele unei legaturi care se imbogateste prin contactul cu alte realitati.

Inmultirea Facultatilor de Teologie in Patriarhia Romana si prezenta lor in Areopagurile Universitatilor laice, adesea printr-un nivel care lasa de dorit, poate compromite intalnirea dintre Evanghelie si cultura. Cea de a doua este un corolar al celei precedente: "ceilalti" se intalnesc intr-adevar, nu cu pretentia de a-i smulge propriei culturi pentru a le impune o alta noua, considerata antitetica, ci de a o adapta, si nu numai in mod pedagogic dar cu convingerea sincera ca punctele de vedere ale culturii celuilalt pot constitui o adevarata praeparatio evangelica.

Potrivit unei celebre sentinte patristice, "quod non est assumptum non est redemptum": numai ceea ce este asumat si impropriat este intr-adevar si rascumparat. Este vorba deci de a actiona in stilul unei condescensio, care in mod fundamental este cea pe care Dumnezeu ne-a facut-o cunoscuta prin intruparea Fiului Sau si care este si cea adoptata de Sfantul Pavel la Atena. Frecventarea pietei publice si a Templului, pe care Iisus o practicase la un nivel social diferit prin prezenta Sa lucratoare in satele Galileii si in Templul din Ierusalim, devin metafora oricarei incercari inteligente de a intra in contact cu toate componentele culturale pe care omul timpurilor noastre le produce si le foloseste.

Se pare ca piata publica este mai evanghelica: ea are oricum o destinatie universala, este pentru multimi. In fond, Galileea fusese piata publica a lui Iisus, in timp ce sinedriul din Ierusalim constituise Areopagul care l-a condamnat la moarte. Crestinismul, trebuie sa recunoastem, nu a fost imbratisat usor de elitele puterii, nici de cele politice, nici macar de cele religioase sau chiar culturale. In Evanghelie exista ceva care nu numai ca este ireductibil la aceste structuri mundane, dar care, cu ele, se afla chiar in contrast. Evanghelia de fapt reprezinta totdeauna si o critica adusa religiei (atenienii erau foarte evlaviosi v. 22), adica acelor categorii inveterate, atat individuale cat si sociale, potrivit carora s-ar parea ca accesul la Dumnezeu a fost deja fixat in mod irevocabil in figuri, institutii si ritualuri traditionale adesea preastramosesti.

Evanghelia in schimb anunta un surprinzator comportament dumnezeiesc, care nu fusese prevazut si care de aceea rastoarna schemele deja consolidate. Pentru a fi receptiv la astfel de schimbari este nevoie de o disponibilitate interioara prin care omul sa incerce sa se depaseasca pe sine insusi, ceea ce nu este totdeauna usor, iar izbanda unei astfel de stradanii nu este totdeauna garantata si sigura. "Dumnezeul Necunoscut" al atenienilor poate fi metafora a tot ceea ce sta dincolo de orice prejudecata si care, in baza Revelatiei constituie oricum o datorie a fiecarui crestin de a comunica cu cei care cred in mod diferit.

Astazi crestinii sunt chemati sa dea marturie despre credinta lor in piata publica (agora), care este vasta cat intreaga societate in care ei traiesc. Nu exista limitari la sfera lor de activitate, deoarece toti pot sa transmita identitatea lor de credinta in raza de actiune a vietii lor. Chiar daca astazi exista sectoare specifice care amintesc ideea unui Areopag specializat, in care crestinul cu constiinta trebuie sa dea marturie despre motivele profunde ale propriei identitati, cu siguranta societatea noastra care tinde spre fragmentarea in diferite specializari va oferi noi Areopaguri posibile. Important este de a nu se folosi in mod privat propria credinta, ci de a o marturisi si expune fara ostentatie, de a o confrunta fara prejudecati, de a o deschide aportului celuilalt dincolo de prezumtiile autonome, si de a o oferi cu umila bucurie celorlalti.

In acelasi timp, reiese necesitatea ca Biserica sa-si sustina discursul misionar dincolo de zidurile locasului de cult si ale activitatii liturgice, sa iasa in intampinarea aspiratiilor concrete ale omului, mai ales ale generatiilor tinere de a le descoperi "Chipul evanghelic al lui Iisus Hristos" potrivit exigentelor limbajului "Scripturilor de Dumnezeu insuflate".

Cuvantarea Sfantului Pavel in Areopag simbolizeaza de fapt intalnirea cu o lume noua pe care Biserica va trebui sa si-o asume in viata ei de zi cu zi. Episodul de la Atena ramane exemplul tipic al dialogului Bisericii cu lumea. Pavel este crestinul de origine iudaica care asuma acest dialog, iar Biserica nascuta din Israel se imbogateste din acest schimb cultural. Faptele Apostolilor nu sunt terminate. Ele continua in noi si in istoriile noastre personale.

Pr. Conf. Dr. Constantin Preda

.

28 Iulie 2008

Vizualizari: 2170

Voteaza:

De la Atena Sfantului Pavel la Areopagurile contemporane 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact