De la Atena Sfantului Pavel la Areopagurile contemporane

De la Atena Sfantului Pavel la Areopagurile contemporane


De la Atena Sfantului Pavel la Areopagurile contemporane

Prin cuvantarea din Areopag, Sfantul Pavel nu ne-a lasat numai o mare lectie de teologie, in care a stiut sa integreze si anumite intuitii ale ratiunii (fara sa rationalizeze credinta!), ci si un stil de apropiere si de "dialog" cu oamenii de alta credinta si de alte culturi: nu trebuie sa pretindem numai sa invatam pe altii, ci trebuie sa fim disponibili si de a accepta acele "semina veritatis" pe care persoanele si popoarele le poarta totdeauna cu ele, chiar daca uneori amestecate cu erori si grosolanii.

In acest sens putem spune ca experienta ateniana a Sfantului Pavel a fost "exemplara" pentru noi toti si este de reluat totdeauna efortul de la inceput. In Areopagul Atenei a fost facuta prima mare tentativa de "inculturalizare" a Evangheliei, dupa cum se obisnuieste sa se spuna astazi.

Dincolo de aceste constatari generale, cuvantarea Sfantului Pavel in Areopag ne propune doua instante exemplare foarte concrete, care pretind si de la noi astazi o reluare a aceluiasi stil. Prima se refera la contactul direct cu "ceilalti", cautandu-i chiar acolo unde ei sunt si traiesc.

Nu trebuie sa ne temem de a intalni diversitatea celuilalt si sa-i fim aproape umar langa umar. Prea des Biserica este ispitita de a se inchide, de a-si afirma numai propria diversitate, asteptand macar ca "ceilalti" se misca sa-i vina in intampinare; o atitudine asemanatoare de orgoliu nu poate sa duca decat la stagnarea vietii intelectuale si spirituale, dupa cum orice prezumtie de autosuficienta taie in mod inevitabil firele unei legaturi care se imbogateste prin contactul cu alte realitati.

Inmultirea Facultatilor de Teologie in Patriarhia Romana si prezenta lor in Areopagurile Universitatilor laice, adesea printr-un nivel care lasa de dorit, poate compromite intalnirea dintre Evanghelie si cultura. Cea de a doua este un corolar al celei precedente: "ceilalti" se intalnesc intr-adevar, nu cu pretentia de a-i smulge propriei culturi pentru a le impune o alta noua, considerata antitetica, ci de a o adapta, si nu numai in mod pedagogic dar cu convingerea sincera ca punctele de vedere ale culturii celuilalt pot constitui o adevarata praeparatio evangelica.

Potrivit unei celebre sentinte patristice, "quod non est assumptum non est redemptum": numai ceea ce este asumat si impropriat este intr-adevar si rascumparat. Este vorba deci de a actiona in stilul unei condescensio, care in mod fundamental este cea pe care Dumnezeu ne-a facut-o cunoscuta prin intruparea Fiului Sau si care este si cea adoptata de Sfantul Pavel la Atena. Frecventarea pietei publice si a Templului, pe care Iisus o practicase la un nivel social diferit prin prezenta Sa lucratoare in satele Galileii si in Templul din Ierusalim, devin metafora oricarei incercari inteligente de a intra in contact cu toate componentele culturale pe care omul timpurilor noastre le produce si le foloseste.

Se pare ca piata publica este mai evanghelica: ea are oricum o destinatie universala, este pentru multimi. In fond, Galileea fusese piata publica a lui Iisus, in timp ce sinedriul din Ierusalim constituise Areopagul care l-a condamnat la moarte. Crestinismul, trebuie sa recunoastem, nu a fost imbratisat usor de elitele puterii, nici de cele politice, nici macar de cele religioase sau chiar culturale. In Evanghelie exista ceva care nu numai ca este ireductibil la aceste structuri mundane, dar care, cu ele, se afla chiar in contrast. Evanghelia de fapt reprezinta totdeauna si o critica adusa religiei (atenienii erau foarte evlaviosi v. 22), adica acelor categorii inveterate, atat individuale cat si sociale, potrivit carora s-ar parea ca accesul la Dumnezeu a fost deja fixat in mod irevocabil in figuri, institutii si ritualuri traditionale adesea preastramosesti.

Evanghelia in schimb anunta un surprinzator comportament dumnezeiesc, care nu fusese prevazut si care de aceea rastoarna schemele deja consolidate. Pentru a fi receptiv la astfel de schimbari este nevoie de o disponibilitate interioara prin care omul sa incerce sa se depaseasca pe sine insusi, ceea ce nu este totdeauna usor, iar izbanda unei astfel de stradanii nu este totdeauna garantata si sigura. "Dumnezeul Necunoscut" al atenienilor poate fi metafora a tot ceea ce sta dincolo de orice prejudecata si care, in baza Revelatiei constituie oricum o datorie a fiecarui crestin de a comunica cu cei care cred in mod diferit.

Astazi crestinii sunt chemati sa dea marturie despre credinta lor in piata publica (agora), care este vasta cat intreaga societate in care ei traiesc. Nu exista limitari la sfera lor de activitate, deoarece toti pot sa transmita identitatea lor de credinta in raza de actiune a vietii lor. Chiar daca astazi exista sectoare specifice care amintesc ideea unui Areopag specializat, in care crestinul cu constiinta trebuie sa dea marturie despre motivele profunde ale propriei identitati, cu siguranta societatea noastra care tinde spre fragmentarea in diferite specializari va oferi noi Areopaguri posibile. Important este de a nu se folosi in mod privat propria credinta, ci de a o marturisi si expune fara ostentatie, de a o confrunta fara prejudecati, de a o deschide aportului celuilalt dincolo de prezumtiile autonome, si de a o oferi cu umila bucurie celorlalti.

In acelasi timp, reiese necesitatea ca Biserica sa-si sustina discursul misionar dincolo de zidurile locasului de cult si ale activitatii liturgice, sa iasa in intampinarea aspiratiilor concrete ale omului, mai ales ale generatiilor tinere de a le descoperi "Chipul evanghelic al lui Iisus Hristos" potrivit exigentelor limbajului "Scripturilor de Dumnezeu insuflate".

Cuvantarea Sfantului Pavel in Areopag simbolizeaza de fapt intalnirea cu o lume noua pe care Biserica va trebui sa si-o asume in viata ei de zi cu zi. Episodul de la Atena ramane exemplul tipic al dialogului Bisericii cu lumea. Pavel este crestinul de origine iudaica care asuma acest dialog, iar Biserica nascuta din Israel se imbogateste din acest schimb cultural. Faptele Apostolilor nu sunt terminate. Ele continua in noi si in istoriile noastre personale.

Pr. Conf. Dr. Constantin Preda

.

28 Iulie 2008

Vizualizari: 2088

Voteaza:

De la Atena Sfantului Pavel la Areopagurile contemporane 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact