
Umanitatea rascumparata si innoita, prin Crucea si Invierea lui Hristos, nu se constituie in trup al lui Hristos, adica Biserica, decat prin incorporarea ei activa in Hristos. Hristos Se prelungeste sau extinde personal numai in cei care vin la El, raspunzand chemarii Lui la comuniune cu Dumnezeu, adresata lor prin apostolii Sai si urmasii acestora : episcopii si preotii : "Mergeti in toata lumea si propovaduiti Evanghelia la toata faptura. Cel ce va crede si se va boteza se va mantui; iar cel ce nu va crede se va osandi" (Marcu, 16, 15-16).
Toti oamenii sunt chemati sa devina madulare ale Trupului lui Hristos, caci : "El voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina" (I Tim., 2, 4).
Prin botez, Hristos incorporeaza pe om in Sine, extinzandu-Se si salasluind in el. Botezul realizeaza deci o incorporare personala si fiintiala a omului in Hristos prin lucrarea Duhului Sfant.
Ca incorporare in Hristos, botezul este, dupa invatatura Bisericii noastre Ortodoxe, inceputul relatiei si comuniunii noastre personale cu Hristos, care se adanceste si creste prin celelalte Taine, Mirungerea si Euharistia. Botezul apare nu numai ca un dat, sau rezultat, ci si ca o misiune si drum spre intreaga viata a Duhului Sfant care ne vine prin Hristos, Capul Bisericii.
Taina mirungerii realizeaza o prezenta mai intensa a lui Hristos prin Duhul Sfant in cel nou botezat, prin darurile dumnezeiesti necreate impartasite acestuia. Prin aceasta Taina, omul inainteaza ca madular al Bisericii in incorporarea sa in Hristos, realizata de botez. Mirungerea este, deopotriva, lucrarea lui Hristos in Duhul Sfant, precum si cea a Duhului Sfant datorita lui Hristos, in cel botezat. Caci ar fi gresit sa credem, cum se spune uneori, ca la botez credinciosii se unesc numai in Hristos, iar in Taina ungerii cu sfantul mir primesc numai darurile Duhului Sfant care-i diversifica dupa persoana.
Calitatea de crestin nu poate fi deci redusa numai la primirea botezului.; Biserica reflecta, suprapusa peste starea de nascuti de sus a credinciosilor ei, si pecetluirea in Duhul Sfant a acestora, ca o imprimare in ei a lui Hrisitos cel uns cu Duhul Sfant, la Botez, in Iordan. Incorporarea omului in Hristos, inceputa prin lucrarea botezului si adincita si intarita prin Taina mirungerii, se realizeaza deplin prin Sfanta Euharistie. Daca mirungerea da puterea dezvoltarii vietii celei noi in Hristos primita prin botez, prin Euharistie se desavarseste aceasta viata, ca unire deplina cu Hristos si cu Biserica.
Biserica este numai Trup al lui Hristos, si anume un Trup comunitar, sobornicesc, avand Cap pe Hristos. Ea nu este una cu Capul. De aceea, este gresit sa se identifice in general Biserica cu Hristos sau sa se substituie lui Hristos ca loctiitor al Sau o persoana.
Intre Euharistie si Biserica este o legatura foarte stransa atat in sensul ca de Euharistie nu se pot impartasi decat cei botezati si unsi cu Sfantul Mir, si prin aceasta deveniti madulare ale Bisericii, cat si in acela ca Euharistia este aceea care constituie si realizeaza Biserica.
Nu orice Euharistie face Biserica, ci numai aceea in care avem prezent cu adevarat pe Hristos cel mort si inviat, cu insusi Trupul si Sangele Lui, prin prefacerea cinstitelor daruri de paine si vin in acestea, cu puterea Duhului Sfant invocata de episcopul sau preotul Bisericii, conditia obiectiva a acestei prefaceri si prezente a lui Hristos insusi in Euharistie fiind credinta Bisericii. Dar aceasta inseamna ca Euharistia este a Bisericii care pastreaza fara schimbare sau micsorare plenitudinea adevarului dumnezeiesc de la apostoli.
Ca rezultat al Tainelor si conditie a propriilor sale Taine, Biserica este o comunitate sacramentala. Temeiul si izvorul acesteia este Hristos insusi care isi prelungeste in Biserica intreita Lui chemare sau slujire prin care ne-a rascumparat sau mantuit obiectiv, prin organele vizibile ale Preotiei Sale nevazute.
.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.