Chipul lui Hristos in Biserica Rasariteana

Chipul lui Hristos in Biserica Rasariteana

 Chipul lui Hristos in Biserica Rasariteana

 

Cine cunoaste chipul lui Hristos in Biserica rasariteana ramane cu impresia ca el e in anumite privinte deosebit de chipul Lui in cresti­nismul apusean.

 

In crestinismul apusean este scoasa in relief latura omeneasca a lui Hristos. Hristos e omul care, datorita faptului ca e si Dumnezeu, poate suferi in locul nostru pentru a aduce lui Dumnezeu satisfactia cuvenita, sau pentru a ispasi pentru pacatele noastre. In suferinta lui Hristos se resimte prezenta lui Dum­nezeu sub chipul uman, totusi el nu transpare in mod direct prin uma­nitatea Lui.

 

In crestinismul catolic in aceasta netransparenta directa a divinului prin uman in Hristos este implicata o oarecare mentinere a dumnezeirii in planul transcendent. La protestanti,  in netransparenta  divi­nului prin umanul lui Hristos e implicata, dimpotriva, o acceptare a unei oarecare convertiri a divinului in uman in sens hegelian.

 

Putem spune ca in crestinismul apusean intalnim fie umanul in natura lui pura, fie umanul ruinat de pacat.

 

In crestinismul rasaritean, Dumnezeu evita atat alternativa unei neschimbabilitati totale a lui Dumnezeu, cat si pe cea a unei deveniri totale a Lui prin invatatura despre deosebirea intre fiinta si energiile necreate ale Lui.

 

In privinta umanului, crestinismul rasaritean sesizeaza aspectul de taina al acestuia. Umanul se scalda in ambianta energiilor divine si acestea patrund in fiinta lui. Acesta poate trai si in registrul unei vieti strict naturale, lumesti si de aceea conceptia occidentala despre el este adevarata, dar nu trebuie sa uitam ca poate trai si in planul energiilor divine. Energiile ne­create nu coboara la fapturile sale ca sa le mentina unde sunt, ci ca sa le atraga tot mai mult spre Dumnezeu.

 

In lumina acestor doua premise despre Dumnezeu si despre uman e vazut chipul lui Hristos in Rasarit.

 

Din invatatura rasariteana cunostem ca Dumnezeu a acceptat o coborare la uman prin intrupare, dar in aceasta coborare, El nu inceteaza de a ramane in acelasi timp Dumnezeu. Crestinismul oriental nu vede in Hristos numai omul pe care il admira pentru incordarea Lui in sufe­rinta, ci si pe Dumnezeu, pe care-l adora in cult. De aceea Hristos cel rastignit, in Rasarit isi pastreaza o nota de infruntare neclintita a sufe­rintei, pe cand in Occident e omul parasit total de Dumnezeu si doborat de suferinta.    

            

De aceea in Occident s-a vorbit mai mult de "imitatie Christi", spre deosebire de Rasarit, unde s-a pus accentul nu pe imitare ci pe "viata in Hristos".

 

De la un uman pur, ajungem foarte usor sa consideram ca scopul nostru nu este acela de a sfinti lumea, ci de a ne pierde in lume. Uitam adesea ca pacatul ne-a facut sa nu mai vedem in lume ansamblul de da­ruri si cuvinte divine comunicate noua din iubire, ci o realitate de sine statatoare, sau cel mult un ansamblu de intelesuri de sine statator, un ansamblu de principii rationale etern valabile in ele insele, care nu are nimic mai presus de el. Nu am mai privit lumea ca dar si cuvant, nu am mai simtit in noi impulsul iubirii catre Dum­nezeu.  Am ramas in dialog numai cu semenii. Insa, acestia nu mai sunt vazuti ca daruri ale iubirii lui Dumnezeu. Am redus comunicarea prin cuvinte si lucruri la o necesitate implinita de nevoie, sau de multe ori am facut din lucruri si cuvinte mijloace de manifestare a orgoliului, a urii, miiloace de despartire. Comunicarea n-a mai servit comuniunii.

 

Pentru a restabili raportul de iubire intre fiinta noastra umana si Dumnezeu si intre semenii nostri, Dumnezeu insusi s-a introdus in lume ca dar si cuvant suprem, descoperind  in Sine din nou lumea intreaga si pe om ca un asemenea dar si cuvant.

 

Astfel, in Hristos este descoperita destinatia noastra, ca subiecte daruitoare si autodaruitoare, ca subiecte de relatie atotgeneroasa, dupa asemanarea si din puterea Persoanei divine. Aceasta, pentru ca in Hristos este descoperita si realizata in mod culminant destinatia noastra de a fi parteneri in dialogul cu Persoanele divine.

 

 

 

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 19291

Voteaza:

Chipul lui Hristos in Biserica Rasariteana 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact