Chipul lui Hristos in Biserica Rasariteana

Chipul lui Hristos in Biserica Rasariteana

 Chipul lui Hristos in Biserica Rasariteana

 

Cine cunoaste chipul lui Hristos in Biserica rasariteana ramane cu impresia ca el e in anumite privinte deosebit de chipul Lui in cresti­nismul apusean.

 

In crestinismul apusean este scoasa in relief latura omeneasca a lui Hristos. Hristos e omul care, datorita faptului ca e si Dumnezeu, poate suferi in locul nostru pentru a aduce lui Dumnezeu satisfactia cuvenita, sau pentru a ispasi pentru pacatele noastre. In suferinta lui Hristos se resimte prezenta lui Dum­nezeu sub chipul uman, totusi el nu transpare in mod direct prin uma­nitatea Lui.

 

In crestinismul catolic in aceasta netransparenta directa a divinului prin uman in Hristos este implicata o oarecare mentinere a dumnezeirii in planul transcendent. La protestanti,  in netransparenta  divi­nului prin umanul lui Hristos e implicata, dimpotriva, o acceptare a unei oarecare convertiri a divinului in uman in sens hegelian.

 

Putem spune ca in crestinismul apusean intalnim fie umanul in natura lui pura, fie umanul ruinat de pacat.

 

In crestinismul rasaritean, Dumnezeu evita atat alternativa unei neschimbabilitati totale a lui Dumnezeu, cat si pe cea a unei deveniri totale a Lui prin invatatura despre deosebirea intre fiinta si energiile necreate ale Lui.

 

In privinta umanului, crestinismul rasaritean sesizeaza aspectul de taina al acestuia. Umanul se scalda in ambianta energiilor divine si acestea patrund in fiinta lui. Acesta poate trai si in registrul unei vieti strict naturale, lumesti si de aceea conceptia occidentala despre el este adevarata, dar nu trebuie sa uitam ca poate trai si in planul energiilor divine. Energiile ne­create nu coboara la fapturile sale ca sa le mentina unde sunt, ci ca sa le atraga tot mai mult spre Dumnezeu.

 

In lumina acestor doua premise despre Dumnezeu si despre uman e vazut chipul lui Hristos in Rasarit.

 

Din invatatura rasariteana cunostem ca Dumnezeu a acceptat o coborare la uman prin intrupare, dar in aceasta coborare, El nu inceteaza de a ramane in acelasi timp Dumnezeu. Crestinismul oriental nu vede in Hristos numai omul pe care il admira pentru incordarea Lui in sufe­rinta, ci si pe Dumnezeu, pe care-l adora in cult. De aceea Hristos cel rastignit, in Rasarit isi pastreaza o nota de infruntare neclintita a sufe­rintei, pe cand in Occident e omul parasit total de Dumnezeu si doborat de suferinta.    

            

De aceea in Occident s-a vorbit mai mult de "imitatie Christi", spre deosebire de Rasarit, unde s-a pus accentul nu pe imitare ci pe "viata in Hristos".

 

De la un uman pur, ajungem foarte usor sa consideram ca scopul nostru nu este acela de a sfinti lumea, ci de a ne pierde in lume. Uitam adesea ca pacatul ne-a facut sa nu mai vedem in lume ansamblul de da­ruri si cuvinte divine comunicate noua din iubire, ci o realitate de sine statatoare, sau cel mult un ansamblu de intelesuri de sine statator, un ansamblu de principii rationale etern valabile in ele insele, care nu are nimic mai presus de el. Nu am mai privit lumea ca dar si cuvant, nu am mai simtit in noi impulsul iubirii catre Dum­nezeu.  Am ramas in dialog numai cu semenii. Insa, acestia nu mai sunt vazuti ca daruri ale iubirii lui Dumnezeu. Am redus comunicarea prin cuvinte si lucruri la o necesitate implinita de nevoie, sau de multe ori am facut din lucruri si cuvinte mijloace de manifestare a orgoliului, a urii, miiloace de despartire. Comunicarea n-a mai servit comuniunii.

 

Pentru a restabili raportul de iubire intre fiinta noastra umana si Dumnezeu si intre semenii nostri, Dumnezeu insusi s-a introdus in lume ca dar si cuvant suprem, descoperind  in Sine din nou lumea intreaga si pe om ca un asemenea dar si cuvant.

 

Astfel, in Hristos este descoperita destinatia noastra, ca subiecte daruitoare si autodaruitoare, ca subiecte de relatie atotgeneroasa, dupa asemanarea si din puterea Persoanei divine. Aceasta, pentru ca in Hristos este descoperita si realizata in mod culminant destinatia noastra de a fi parteneri in dialogul cu Persoanele divine.

 

 

 

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 19077

Voteaza:

Chipul lui Hristos in Biserica Rasariteana 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact