Nunta - Taina a Iubirii

Nunta - Taina a Iubirii Mareste imaginea.

Nunta - Taina a Iubirii

In perioada noastra este o constatare comuna ca Nunta trece printr-o mare criza. Acest fapt este dovedit de numarul mare al divorturilor. Insa aceasta criza este confirmata si de cuplurile care, fara sa ajunga la divort, traiesc in mod conventional si intr-o toleranta reciproca viata conjugala, fara sa gaseasca nici o satisfactie si nici o bucurie in relatia lor.



O cauza grava a acestei crize consta in faptul ca cei ce vor sa se casatoreasca nu traiesc Nunta lor ca Taina.

Multi crestini, influentati de climatul ateu si profan raspandit in epoca noastra (ziare, muzica, reviste, spectacole, afise), percep Nunta numai ca un eveniment natural, biologic sau social-economic. Pan-sexualismul a influentat in chip profund gandirea omului contemporan cu scopul de a-i conditiona fericirea si succesul, in mod exclusiv, numai de sex. In acest mod, casatoria se considera legitima si aprobata de societate, dar redusa numai la o relatie erotica, fara nici o constiinta a responsabilitatii si a menirii ei. in masura in care nu exista satisfactia erotica, atunci casatoria nu are sens. Sotii se despart ca sa gaseasca un nou partener si o noua aventura.

In cazul in care casatoria ramane un eveniment natural si social, fara sa devina Taina, fara sa treaca si prin Biserica, sa participe la imparatia lui Dumnezeu si fara ca mirii sa se transfigureze, nu e cu putinta ca acestia sa se mantuiasca si Nunta sa ii salveze.

Casatoria - ca eveniment natural si so­cial - tine de lumea care exista in afara Bisericii. Nu trebuie sa uitam ca lumea din afara Bisericii, viata, omul, natura si societatea sunt ne-eliberate sau ne-izbavite de puterea raului. Acestea sunt parti (fatete) ale lumii cazute, care datorita pacatului stramosesc s-au otravit si s-au imbolnavit pana la moarte. In acest context, si casatoria - ca eveniment natural sau social - este bolnava si neputincioasa si nu poate sa-l elibereze pe om de propria lui fire pentru ca acesta sa se bucure deplin de viata lui intreaga.

In masura in care Nunta devine Taina, cei casatoriti trec de la nunta naturala, de la vechi si de la ne-eliberat si de la lumea fara Dumnezeu, a egoismului, a stricaciunii si a mortii, la lumea divino-umana, noua, la imparatia lui Dumnezeu, a iubirii si a Bisericii.

De altfel, fiecare Taina este un Paste sau o trecere si o transformare a lumii vechi si a vietii vechi in lumea noua, in viata noua in Hristos, conferita ca dar al Duhului Sfant.

In special prin Sfantul Botez, omul paraseste lumea veche pentru ca sa intre in chip vadit in imparatia lui Dumnezeu, iar prin dumnezeiasca Euharistie sa se uneasca prin Hristos cu Sfanta Treime, cu toti credinciosii mantuiti.

Fara dumnezeiasca Euharistie nu va exista Biserica, deoarece credinciosii nu vor putea sa se uneasca cu Dumnezeu si sa devina un trup nou, divino-uman.

Ceea ce se realizeaza in dumnezeiasca Euharistie se implineste in Taina Nuntii. Sotii se unesc cu Hristos si prin Hristos intre ei, intr-o unire vesnica si divino-umana. Astfel, unirea lumii vechi, bolnave se transforma intr-o unire sanatoasa cu Hristos, in credinta noua a imparatiei lui Dumnezeu.

Intr-un mod mult mai simplu se poate spune ca in Taina nuntii nu se uneste numai mirele cu mireasa, ci se uneste impreuna cu ei si Hristos sau, mai degraba, amandoi se unesc cu Hristos, care in acest mod pune temelia unirii lor sfinte, desavarsite, sanatoase si divino-umane.

Se intelege ca, pentru ca sa existe evenimentul Nuntii, al transformarii mirilor in cadrul imparatiei lui Dumnezeu, nu e suficienta urmarirea pasiva a ceremoniei nuntii din partea celor ce se casatoresc, fara nici o participare constienta la savarsirea Tainei.

Numai printr-o participare constienta la Taina se fondeaza in "noua casa", o "mica Biserica", o mica imparatie a Dumnezeului Treimic. Este caracteristic faptul ca Taina incepe la fel ca si alte Taine cu binecuvantarea Sfintei Treimi: "Binecuvantata e imparatia Tatalui si a Fiului si a Duhului Sfant.". Ceea ce ii uneste pe soti nu este atractia fizica a celor doua sexe sau oportunitatea sociala, ci in primul rand Hristos, Domnul tuturor. In noua casa nu con­duce in mod despotic barbatul sau femeia, ci Hristos, pentru ca ambii vor sa indeplineasca voia lui Hristos si nu propria lor vointa. Prin fondarea familiei crestine se fondeaza mica imparatie a lui Dumnezeu. In slujba Nuntii, sotii se incoroneaza ca imparati in timp ce se canta Doamne, Dumnezeul nostru, cu marire si cu cinste incununeaza-i pe dansii".

In Taina Nuntii, unirea divino-umana este atat de stransa, incat Apostolul Pavel, gura lui Hristos, aseamana relatia sotilor cu relatia lui Hristos cu Biserica: "Taina aceasta mare este, iar eu zic in Hristos si in Biserica" (Efeseni V, 22).

Se intelege, insa, ca pentru ca nunta sa fie o aratare si o revelare a Nuntii lui Hristos cu Biserica, sotii trebuie sa depaseasca continuu omul vechi care se ascunde in ei, sa-si rastigneasca egoismul si patimile lor si sa dobandeasca in strafundul lor virtutea sfanta a smeritei cugetari. Din punctul acesta de vedere, Nunta este o participare reala la moartea si invierea lui Hristos.

Nimeni nu poate sa ceara viata inviata si noua a lui Hristos, daca nu se rastigneste mai intai cu El si nu moare omul vechi. Cei doi soti se ajuta in mod reciproc sa-l rastigneasca pe omul vechi. Acest lucru este foarte dificil. Este o forma a martiriului. Nu este intamplator ca in slujba Nuntii se canta: "Sfintilor Martiri care bine v-ati nevoit si v-ati incununat", in timp ce preotul poarta Sfanta Evanghelie si savarseste litania sau dansul bizantin. Ritualul aceasta ne aduce aminte ca Nunta este un drum continuu spre imparatia lui Dumnezeu, o lupta continua pentru cucerirea sfinteniei. Acest drum al sotilor se face inaintea lui Hristos si al Evangheliei si simbolizeaza calea martirica a luptei zilnice a sotilor pentru ca sa se lepede de rau in sinele lor si sa faca Voia lui Dumnezeu, oferindu-si unul altuia in chip deplin viata lor.

Daca sotii crestini nu accepta nunta lor ca lupta si jertfa, cum va supravietui relatia lor, atunci cand apar primele dificultati?

Cele de mai sus nu epuizeaza teologia ortodoxa aNuntii. Ele constituie doar o meditatie introductiva limitata.

Cu toate acestea, trebuie sa se inteleaga ca Nunta si familia nu pot sa mantuiasca, daca sotii crestini nu sunt catehizati si nu dobandesc constiinta Nuntii ca Taina a Bisericii.

Multe avem sa facem pentru orientarea pastorilor Bisericii noastre. Lucrarea noastra nu este lucrarea ofiterului starii civile - aprobarea si inscrierea unui eveniment social -, ci lucrarea pastorului si a calauzitorului in Hristos.

Cei care vor sa se casatoreasca, tinerii casatoriti, cei casatoriti trebuie sa invete, de la pastorii lor, ce semnificatie are casatoria lor. In primul rand, ca Nunta este Taina si reprezinta modul in care sotii pot sa-si petreaca viata de casatorie.

In aceasta lucrare dificila - lucrare intr-ade­var pastorala - noi trebuie sa fim ajutati de fratii nostri laici, care sunt mainile si picioarele clericilor.

Sfintirea si mantuirea Nuntii si a familiei nu este numai lucrarea episcopului si a prezbiterilor, ci a intregii comunitati si a parohiei.
De aceea, toti sunt chemati sa-i ajute pe pastori, fiecare dupa chemarea lui si dupa harisma care i s-a dat.

Arhimandritul Gheorghios Kapsanis

.
Pe aceeaşi temă

16 Iulie 2012

Vizualizari: 8941

Voteaza:

Nunta - Taina a Iubirii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE