Se poate savarsi Maslul pentru cei ce nu sunt ortodocsi?

Se poate savarsi Maslul pentru cei ce nu sunt ortodocsi?

Inseamnă, oare, acest fapt că slujirea Bisericii faţă de cei bolnavi nu se poate extinde dincolo de limitele canonice ale Bisericii? Răspunsul este, cu siguranţă, un nu hotărât.
Hristos a venit să aducă vindecare întregii lumi, iar nu la un grup izolat, selectat. Iar sarcina Bisericii este tocmai continuarea în lume a îndatoririi inaugurate de Hristos. Această slujire se desfăşoară în Biserică în cadrul vieţii liturgice şi sacramentale. Insă în lume, sarcina este continuată de toţi credincioşii laici, de poporul lui Dumnezeu. Atunci când suntem botezaţi, „ne îmbrăcăm în Hristos", devenim prezenţa lui Hristos în lume, însărcinaţi cu continuarea slujirii lui Hristos în lumea în care trăim - acasă, la locul de muncă, în societatea noastră. Aceasta implică răspândirea Evangheliei, „a veştii celei bune", oriunde am fi. Şi nu facem aceasta doar cu cuvântul ci, mai important, prin slujirea bolnavilor, oriunde ar fi ei.

Chiar dacă această slujire a credincioşilor laici nu are o formă liturgică, nu înseamnă că nu este importantă. Noi, creştinii, avem îndatorirea de a aduce în lumea în Care trăim vindecarea, împăcarea şi iertarea pe care le primim prin viaţa sacramentală a Bisericii. Când ne adunăm pentru Liturghia euharistică în fiecare duminică, ne rugăm şi mijlocim pentru întreaga lume, „în numele tuturor şi pentru toţi", creştini şi necreştini deopotrivă. Atunci când dăm milostenie săracilor sau îi vizităm pe cei bolnavi, nu îi întrebăm daca sunt ortodocşi sau nu. Suntem chemaţi să îi ajutăm tocmai pentru că şi ei sunt zidiţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, şi ei sunt chipul lui Hristos pentru noi. Şi aceasta se poate uşor vedea din textul din Evanghelia după Matei, citat mai sus, care se încheie cu aceste cuvinte:

- „Doamne, când Te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau bolnav, sau în temniţă şi nu Ţi-am slujit?" El însă le va răspunde, zicând: „Adevărat zic vouă: întrucât nu aţi făcut unuia dintre aceşti prea mici, nici Mie nu Mi-aţi făcut". Şi vor merge aceştia la osândă veşnică, iar drepţii la viaţă veşnică (Mt. 25, 44-46).

Evident, slujirea celorlalţi, a celor apropiaţi, oricine ar fie ei, este un imperativ creştin, pentru care ni se va cere socoteală.

Şi atunci, ce ar putea face creştinii ortodocşi pentru a-i sluji pe bolnavii aflaţi dincolo de îngustele limite ale parohiei lor? Cu siguranţă îi pot vizita şi le pot acorda ajutorul necesar. Procedând astfel, ei doar extind dragostea lui Dumnezeu pentru oameni, căci Dumnezeu nu a dorit ca noi să suferim. Se pot ruga pentru bolnavi şi, dacă aceştia doresc, îşi pot pune mâinile peste ei şi îi pot unge cu untdelemnul luat, spre exemplu, din candela care arde înaintea icoanei sfinţilor fără de arginţi. Ii pot asculta pe cei bolnavi şi pot fi alături de ei în momentele lor grele - uneori fără a fi necesar să spună vreun cuvânt. Procedând astfel, nu se deosebesc cu nimic de preotul paroh care, atunci când îşi vizitează credincioşii aflaţi în suferinţă, întâlneşte şi slujeşte şi altor bolnavi care îi ies în cale, aflaţi fie în patul alăturat, în calea sa sau afară, în stradă.

Procedând astfel, creştinii ortodocşi îşi exercită slujirea lor preoţească şi aduc în lume prezenţa Bisericii, a lui Hristos însuşi. Acesta este un domeniu în care mărturia ortodoxă din societatea modernă apuseană a fost destul de firavă. Comunităţile ortodoxe sunt frecvent limitate la a trăi în enclave mici, adesea etnice. Nu se simt bine într-o comunitate mai mare - nici prin intermediul unor programe sociale, nici prin slujirea bolnavilor sau a bătrânilor. Şi totuşi, acestea sunt mijloace excelente de răspândire a Evangheliei, a veştii celei bune pe care Hristos, prin Biserică, o dă lumii.

O astfel de slujire, bineînţeles, nu este una liturgică, în sensul propriu al termenului. Ci izvorăşte din Liturghie, căci pune în practică cele spuse de noi la Liturghie. Dacă nu vom reuşi să facem aceasta, atunci cuvintele pe care le rostim la Liturghie sunt o minciună, conducând doar la osânda noastră. „După roadele lor îi veţi cunoaşte" le-a zis Iisus celor ce îl urmau.

Paul Meyendorff
Taina Sfântului Maslu, Editura Renasterea

Cumpara cartea "Taina Sfântului Maslu"

Pe aceeaşi temă

02 Decembrie 2015

Vizualizari: 5938

Voteaza:

Se poate savarsi Maslul pentru cei ce nu sunt ortodocsi? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact