Viata Cotidiana - Spatiu al Credintei

Viata Cotidiana - Spatiu al Credintei

Una dintre cele mai dese imputari care se face astazi Bisericii Ortodoxe este lentoarea sau chiar neputinta ei de a se adapta realitatilor timpului prezent, post-modernismului. Ortodoxia este vazuta ca o religie traditionalista, rigida, in care o fractiune importanta a membrilor ei viseaza la o restaurare a relatiilor Biserica - stat, Biserica - societate, asa cum se manifestau ele in Evul mediu timpuriu in Imperiul Bizantin, in Biserica Ortodoxa orice tentativa de abordare lucida a problemelor ridicate de modernitate si redesenarea societatii in ansamblu este perceputa ca un act de tradare, incapacitate intelectuala de a intelege trairea ortodoxa, rea-vointa. Spre deosebire de aceasta Biserica, ale carei radacini coboara pana la predica Mantuitorului si kerigma apostolica, cultele religioase crestine de factura occidentala sunt mult mai implicate in viata cotidiana a societatilor in care activeaza si, mergand in pas cu vremurile, isi adapteaza actiunile la asteptarile omului modern. Realizarile sunt notabile, cultele religioase fiind actori sociali importanti in multe state europene. Nu acelasi succes l-au avut, insa, in schimbarea si sanctificarea omului si cosmosului, in nasterea omului nou dupa cuvantul Scripturii.


 
Omul timpurilor moderne ramane legat in vechea economie luciferica: a egoismului, a instinctelor, deseori nereusind sa depaseasca valorile unei biologii ce ne aseamana regnului animal, facand sa paleasca in el chipul lui Dumnezeu. Osatura relatiilor sociale moderne o reprezinta legalismul, reglementarile impuse de forurile conducatoare ale societatii si pastrate prin puterea de coercitie a statului. Tot ceea ce tine de implicare afectiva, de sentiment, de relatii profunde ce conduc catre comuniune sunt impinse sistematic in sfera privatului, a afacerilor particulare ce nu au voie sa se manifeste in public decat strict controlat, pentru ca nu cumva simtamintele si credintele, intime persoanei, sa aduca atingere aproapelui. Comunicarea imbraca haina utilitarismului si, astfel, omul contemporan nu mai poate evolua catre comuniune facand ca aproapele, in numele caruia ne-am `civilizat` prin suprimare comportamentul si pornirile sufletesti, sa devina tot mai departat. Teologia, cea care trebuia sa conduca la teoria - vedere a lui Dumnezeu - devine teologie sociala, o implementare la nivel social a principiilor milei crestine, o forma a filantropiei organizata dupa regulile stiintelor moderne.
 
Nu este deci de mirare ca in momentele de hiatus intervenite in manifestarea puterii statale, asa precum au fost cele generate de uraganul devastator din New Orleans, manifestarile omului modern, fie el si apartinand statului etalon al democratiei, sa nu difere
fata de cele ale omului primitiv decat prin folosirea tehnicii moderne.

Biserica Ortodoxa, ramanand `stalp si temelie a adevarului` (1 Tim. 3,15), isi cheama credinciosii la nastere din nou pe baza unei invataturi revelate si a unei trairi care, folosindu-se de toate ale lumii acesteia, transcende toate legitatile ei. Rolul Bisericii nu este acela de a fi un prodigios actor social, ci acela de a fi ferment spiritual al unei revolutii spirituale, stiin-du-se ca un om nou nu se poate infaptui decat pe primatul valorilor spirituale. Principalul scop al ei este propovaduirea Evangheliei Domnului nostru lisus Hristos pana la marginile spatiale si temporale ale lumii, nasterea din nou a omului si transfigurarea imanentului de catre transcendent.
 
Pentru omul crestin este primordial ca el sa fie o `fiinta trinitara`, traind dupa modelul de comuniune interpersonala al Sfintei Treimi. Legatura acestuia cu societatea nu se realizeaza prin cadre exterioare, rod al evolutiei culturale a societatii, ci tinde sa se manifeste ca si comuniune in dragoste fata de Dumnezeu si oameni. Caci, in intreaga sa viata, adevaratul crestin se raporteaza la Hristos, la teologie, la logica lui Dumnezeu si nu la prezentul modern egoist, nu la sociologie sau valorile societatii civile. Crestinism inseamna rasturnarea tuturor valorilor izvorate din ratiunea necalauzita de Duhul Sfant si, in fapt, asezarea tuturor valorilor in succesiunea lor reala si normala.
 
Improprierea si practicarea invataturilor de credinta este un tel pentru fiecare crestin, mai ales in societate, unde Mantuitorul il indeamna sa aiba un comportament dinamic, activ, izvorat dintr-o atitudine psihica actionala (`toate cate voiti sa va faca voua oamenii, asemenea si voi faceti lor`, Matei, 7,12). Fiecare membru al Bisericii, renascut la viata in Hristos, actioneaza ca un bun samaritean, folosindu-si talantii daruiti de Bunul Dumnezeu spre propagarea binelui in mijlocul comunitatii din care face parte, sub toate formele lui de manifestare si pe toate palierele sociale in care isi desfasoara activitatea. Biserica-institutie are datoria de a indruma si canaliza multitudinea eforturilor individuale, sporindu-le impactul si eficienta, dar nu trebuie sa se limiteze la a fi o asociatie filantropica si nici nu trebuie sa limiteze eforturile personale ale credinciosilor la cele desfasurate sub egida sa.
Caci mantuirea este un efort personal ce se implineste in comunitate, in acest sens, viata cotidiana, sub toate aspectele ei, poate fi un excelent spatiu de manifestare a credintei.

Mihaita Croitoru

Baraganul Ortodox

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 8249

Voteaza:

Viata Cotidiana - Spatiu al Credintei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta viata cotidiana

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact