Viata Cotidiana - Spatiu al Credintei

Viata Cotidiana - Spatiu al Credintei

Una dintre cele mai dese imputari care se face astazi Bisericii Ortodoxe este lentoarea sau chiar neputinta ei de a se adapta realitatilor timpului prezent, post-modernismului. Ortodoxia este vazuta ca o religie traditionalista, rigida, in care o fractiune importanta a membrilor ei viseaza la o restaurare a relatiilor Biserica - stat, Biserica - societate, asa cum se manifestau ele in Evul mediu timpuriu in Imperiul Bizantin, in Biserica Ortodoxa orice tentativa de abordare lucida a problemelor ridicate de modernitate si redesenarea societatii in ansamblu este perceputa ca un act de tradare, incapacitate intelectuala de a intelege trairea ortodoxa, rea-vointa. Spre deosebire de aceasta Biserica, ale carei radacini coboara pana la predica Mantuitorului si kerigma apostolica, cultele religioase crestine de factura occidentala sunt mult mai implicate in viata cotidiana a societatilor in care activeaza si, mergand in pas cu vremurile, isi adapteaza actiunile la asteptarile omului modern. Realizarile sunt notabile, cultele religioase fiind actori sociali importanti in multe state europene. Nu acelasi succes l-au avut, insa, in schimbarea si sanctificarea omului si cosmosului, in nasterea omului nou dupa cuvantul Scripturii.


 
Omul timpurilor moderne ramane legat in vechea economie luciferica: a egoismului, a instinctelor, deseori nereusind sa depaseasca valorile unei biologii ce ne aseamana regnului animal, facand sa paleasca in el chipul lui Dumnezeu. Osatura relatiilor sociale moderne o reprezinta legalismul, reglementarile impuse de forurile conducatoare ale societatii si pastrate prin puterea de coercitie a statului. Tot ceea ce tine de implicare afectiva, de sentiment, de relatii profunde ce conduc catre comuniune sunt impinse sistematic in sfera privatului, a afacerilor particulare ce nu au voie sa se manifeste in public decat strict controlat, pentru ca nu cumva simtamintele si credintele, intime persoanei, sa aduca atingere aproapelui. Comunicarea imbraca haina utilitarismului si, astfel, omul contemporan nu mai poate evolua catre comuniune facand ca aproapele, in numele caruia ne-am `civilizat` prin suprimare comportamentul si pornirile sufletesti, sa devina tot mai departat. Teologia, cea care trebuia sa conduca la teoria - vedere a lui Dumnezeu - devine teologie sociala, o implementare la nivel social a principiilor milei crestine, o forma a filantropiei organizata dupa regulile stiintelor moderne.
 
Nu este deci de mirare ca in momentele de hiatus intervenite in manifestarea puterii statale, asa precum au fost cele generate de uraganul devastator din New Orleans, manifestarile omului modern, fie el si apartinand statului etalon al democratiei, sa nu difere
fata de cele ale omului primitiv decat prin folosirea tehnicii moderne.

Biserica Ortodoxa, ramanand `stalp si temelie a adevarului` (1 Tim. 3,15), isi cheama credinciosii la nastere din nou pe baza unei invataturi revelate si a unei trairi care, folosindu-se de toate ale lumii acesteia, transcende toate legitatile ei. Rolul Bisericii nu este acela de a fi un prodigios actor social, ci acela de a fi ferment spiritual al unei revolutii spirituale, stiin-du-se ca un om nou nu se poate infaptui decat pe primatul valorilor spirituale. Principalul scop al ei este propovaduirea Evangheliei Domnului nostru lisus Hristos pana la marginile spatiale si temporale ale lumii, nasterea din nou a omului si transfigurarea imanentului de catre transcendent.
 
Pentru omul crestin este primordial ca el sa fie o `fiinta trinitara`, traind dupa modelul de comuniune interpersonala al Sfintei Treimi. Legatura acestuia cu societatea nu se realizeaza prin cadre exterioare, rod al evolutiei culturale a societatii, ci tinde sa se manifeste ca si comuniune in dragoste fata de Dumnezeu si oameni. Caci, in intreaga sa viata, adevaratul crestin se raporteaza la Hristos, la teologie, la logica lui Dumnezeu si nu la prezentul modern egoist, nu la sociologie sau valorile societatii civile. Crestinism inseamna rasturnarea tuturor valorilor izvorate din ratiunea necalauzita de Duhul Sfant si, in fapt, asezarea tuturor valorilor in succesiunea lor reala si normala.
 
Improprierea si practicarea invataturilor de credinta este un tel pentru fiecare crestin, mai ales in societate, unde Mantuitorul il indeamna sa aiba un comportament dinamic, activ, izvorat dintr-o atitudine psihica actionala (`toate cate voiti sa va faca voua oamenii, asemenea si voi faceti lor`, Matei, 7,12). Fiecare membru al Bisericii, renascut la viata in Hristos, actioneaza ca un bun samaritean, folosindu-si talantii daruiti de Bunul Dumnezeu spre propagarea binelui in mijlocul comunitatii din care face parte, sub toate formele lui de manifestare si pe toate palierele sociale in care isi desfasoara activitatea. Biserica-institutie are datoria de a indruma si canaliza multitudinea eforturilor individuale, sporindu-le impactul si eficienta, dar nu trebuie sa se limiteze la a fi o asociatie filantropica si nici nu trebuie sa limiteze eforturile personale ale credinciosilor la cele desfasurate sub egida sa.
Caci mantuirea este un efort personal ce se implineste in comunitate, in acest sens, viata cotidiana, sub toate aspectele ei, poate fi un excelent spatiu de manifestare a credintei.

Mihaita Croitoru

Baraganul Ortodox

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 8064

Voteaza:

Viata Cotidiana - Spatiu al Credintei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta viata cotidiana

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact