Biserica si Mass-Media de la comuniunea eclesiala la stiinta comunicarii

Biserica si Mass-Media de la comuniunea eclesiala la stiinta comunicarii


Am alaturat cei doi termeni din titlu nu pentru a-i opune, ci pentru a evidentia cateva aspecte ale raportului dintre Biserica si mass-media. Bineinteles ca problema acestui raport presupune o dezbatere pe mai multe nivele, intrucat Biserica si media reprezinta mai mult decat domenii sau institutii. Putem vorbi despre domeniul eclesial si despre cel mediatic, despre institutia eclesiala si despre institutii media. Insa, datorita complexitatii problematicii, este omniprezent riscul discursului unilateral si insuficienta o atare abordare, eludand termeni esentiali de ambele parti. De aici, superficialitatea si neintelegerea, exagerarea tendentioasa a contrastelor si punctelor de incompatibilitate, pana la diabolizare, sau, dimpotriva, asimilarea irationala generatoare de confuzie.



La noi, de cele mai multe ori, dezbaterea a fost condusa catre nivelul institutional: la un pol al discutiei, institutia Bisericii Ortodoxe Romane, iar la celalalt, institutiile media romanesti. Or, analiza mea are in vedere, pe de o parte, Biserica, sub aspect comunional, asadar nu doar institutional, ci prioritar existential, iar pe de alta, domeniul mass-media, ca provocare culturala persistenta, ca spectru de constructie al mentalului curent. Am ales aceasta abordare, intrucat este imuna la reductionisme si la ambiguitate, pornind de la elementele originare si esentiale celor doua fenomene.

Fara a ignora incontestabila sa dimensiune institutionala - tributara pana la un punct institutionalizarii conjuncturale a crestinismului in evul bizantin -, raportarea la Biserica, conform spiritului acesteia, se face in termenii comuniunii de credinta si viata, realizata in concretetea relatiilor dintre membrii fiecarei comunitati crestine, solidara la randu-i crezului si experientei tuturor celorlalte comunitati ecle-siale. Biserica se constituie comunional, asa incat resorturile comunicarii sunt apanajul puterii de comuniune, ale harului Mantuitorului impartasit comunitatii in reteaua legaturilor membrilor ei. Aceasta este experienta comunicarii in Hristos si in Biserica, experienta organizata dupa legea/dinamica harului/comuniunii ad intra, dar si ad extra. Comunicarea se concentreaza pe relatia cu Dumnezeu si intre membrii comunitatii, insa nu gregar, ci in perspectiva unificarii pe toate registrele realitatii, altfel spus, actualizand orice posibilitate comunicationala.

Despre mass-media am afirmat supra ca, dincolo de forma sa institutionalizata - obiectul de prim plan al cercetarii stiintifice din domeniul comunicarii, fara ocultarea celorlalte tipuri de comunicare (cel putin din perspectiva J. J. van Cuilenburg, O. Scholten, G. W. Noomen, Stiinta comunicarii, Humanitas, 2004) -, se remarca anvergura culturala a fenomenului. In studiul introductiv al acestei lucrari, Tudor Olteanu observa ca institutiile media au rolul de a transfera informatia catre public, dar si de a construi si reconstrui realitatea pentru public. Din aceasta perspectiva, este evidenta capacitatea media de a structura mentalul curent. Insa, chiar daca aceasta capacitate depinde si de profesionalismul institutiilor media, forta impactului asupra vietii publice rezida in gestionarea unuia dintre principalele simboluri ale omului de azi: informatia.

La nivel institutional Biserica a reactionat pana la a-si impropria unele dintre mijloacele de comunicare publica actuale. Chiar daca, in 15 ani de libertate de opinie nu a reusit sa initieze un proiect in domeniul jurnalismului de genul celui propus de Teodor Baconsky in eseul Evanghelia si ziarul (cf. Ispita binelui. Eseuri despre urbanitatea credintei, Anastasia, 1999), Biserica Ortodoxa Romana a recuperat in domeniul Relatiilor Publice, Patriarhia Romana si majoritatea centrelor mitropolitane si eparhiale ortodoxe fiind reprezentate public de un Birou de presa. De asemenea, in sesiunea din vara acestui an Sfantul Sinod a hotarat: „apreciind necesitatea informarii corecte si transparente a opiniei publice asupra vietii si activitatii bisericesti, Centrele eparhiale vor infiinta, acolo unde nu exista, un Birou de presa incadrat cu un purtator de cuvant si personal corespunzator".

In imediata legatura cu aceasta institutionalizata punere la zi, Biserica are de meditat asupra naturii si valorificarii informatiei de catre media.
Nu pentru a incerca sa cenzureze si/sau sa manipuleze - verbe implicate in constructia mediatica a realitatii -, ci din simplul motiv ca, in cazul unui organism comunitar viu, adaptarea institutionalizata in domeniul mass-media necesita sustinerea dinspre criteriile specifice modului sau de a gandi si de a fi.

preot Nicolae-Cristian Cada

Baraganul Ortodox

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 5778

Voteaza:

Biserica si Mass-Media de la comuniunea eclesiala la stiinta comunicarii 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

biserica si mass media

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact