Firea inainte de cadere

Firea inainte de cadere

Firea inainte de cadere

Pentru teologia ortodoxa, firea creata vede la izvorul ei harul implicat in insusi actul creator. Lipsa harului este de neconceput, ar fi o pervertire care ar aduce firea la nefiinta, echivalenta cu moartea cea de-a doua a Apocalipsei (20, 14). Adevarul firii e de a fi mai presus de fire, "mai presus" insemnand deiform si teofor. Omul e-n esenta lui pecetluit cu chipul lui Dumnezeu si aceasta deiformitate ontologica explica faptul ca harul este "firesc" firii, dupa cum firea este trivita harului. Ele sunt complementare si se intrepatrund reciproc participarea, "partasia", face ca una sa existe in realalta "unul in celalalt in porumbita cea desavarsita" (Sfantul Grigorie de Nyssa). Totodata, fericirea din Rai nu era decat un germene ce tindea spre implinirea cresterii lui: starea de indumnezeire. Desprinderea libera din comuniune provoaca intreruperea harului. Intruparea restabileste ordinea si descopera principiul normativ al unitatii dintre firea divina si cea umana in mod "nedespartit si neamestecat". Acest lucru permite Sfantului Maxim Marturisitorul sa defineasca scopul vietii: "a reuni, prin iubire, firea creata cu cea ne­creata, facandu-le sa apara in unitate si in identitate prin agonisirea harului".

 

Omul este facut partas la firea lui Dumnezeu (spiraculum vitae - suflarea de viata) (Fac. 2, 7), Dumnezeu, prin in­trupare, fiind partas la firea omeneasca. Deiformitatii omului ii raspunde inomenirea lui Dumnezeu. Chipul lui Dumnezeu in om si chipul omului in Dumnezeu e cel de-al treilea ter­men care conditioneaza obiectiv intruparea, deci posibilita­tea ontologica a comuniunii celor doua lumi. Hristos este perfectus homo - om desavarsit - deoarece firea Sa ome­neasca se afla in mod "firesc" in comuniune cu firea dumne­zeiasca, cu perfectus Deus - Dumnezeu desavarsit. De la sine inteles ca "firesc" nu inseamna catusi de putin "din fire", dumnezeiescul nu este in firea omului, intre cele doua firi exista un hiatus, o prapastie de netrecut, pe care numai par­ticiparea firii divine ca dar o poate depasi. Participarea este harismatica, dar harismele sunt inerente firii omenesti: "Daca esti curat, cerul este in tine; inauntrul tau vei vedea ingerii si Pe Domnul ingerilor". In adancul cel mai tainic al fiintei sale, omul simte prezenta lui Dumnezeu in chipul sau, mai intim decat isi este el siesi; ceea ce este dumnezeiesc este, in mod paradoxal, mai omenesc decat omenescul pur, caci aces­ta din urma nu este decat o abstractiune. Structura deiforrna face imposibila orice solutie autonoma a destinului uman. Sufletul este locul prezentelor si al intalnirilor, natura lui este conjugala: logodna sau adulter, este comuniune cu "Celalalt" al sau. Alegerea nu este intre angelism si animalitate, ci intre Dumnezeu si demonic.

 

Intruparea este raspunsul dumnezeiesc la propria Sa pre­misa in firea umana, chipul Sau. De aceea, continutul ispa­sirii nu este pentru firea omeneasca atat a indrepta greseala cat a te indrepta pe tine insuti. Cuvantul paraseste "tacerea impasibila" in vederea comuniunii indumnezeitoare; El se intrupeaza in firea initiala/originara (nastere miraculoasa) si o implineste pentru totdeauna: in El Raiul devine deja im­paratie, "s-a apropiat imparatia lui Dumnezeu" (Luca 10, 11). Si orice fiinta recapitulata in Hristos se restaureaza si se indreapta spre status natura integrae.

 

De aceea, in curentele cele mai reprezentative ale Ra­saritului, ispasirea se va exprima mai cu seama in termeni fizico-ontologici decat in termeni etico-juridici. Scopul nu es­te atat "rascumpararea", nici chiar "mantuirea" (in sensul "mantuitist" sau individual), ci apocatastaza, restaurarea si tamaduirea universala.  Intruparea  si  theosis  (indumnezeirea) sunt complementare, ceea ce face sa se vada in drep­tatea originara nu un privilegiu gratuit, ci radacina fiintei care raspunde vointei lui Dumnezeu de a se regasi in om. Tocmai in acest scop divin este omul pecetluit, in fiinta lui, cu pe­cetea divina.

 

Paul Evdochimov

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 2047

Voteaza:

Firea inainte de cadere 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact