A fost Mantuitorul vegetarian?

A fost Mantuitorul vegetarian?

Circulă tot felul de informații pe internet cu privire la modul în care S-ar fi hrănit Domnul în cei 33 de ani petrecuți pe pământ. M-am decis să scriu câteva cuvinte despre acest subiect, sesizând faptul că inclusiv dintre cei cu preocupări duhovnicești se găsesc unii care să dea crezare la tot soiul de speculații pe această temă.

Mai exact, se spune că Iisus și Apostolii ar fi fost vegetarieni - ba chiar că ar fi ținut un regim numit azi raw vegan -, iar acest fapt ar fi ascuns de Biserică și de către slujitorii ei. Afirmații care pot fi lesne demontate, doar citind cu atenție Noul Testament. Ca să vă imaginați cât de caraghios trebuie să fie cel ce susține „veganismul” noutestamentar, închipuiți-vă că fariseii și cărturarii „murmurau către ucenicii Lui, zicând: De ce mâncați și beți împreună cu vameșii și cu păcătoșii?” (Luca 5, 30), în timp ce priveau cum Apostolii molfăie niște salată crudă și beau lapte de soia. Dimpotrivă, Mântuitorul se prezintă pe Sine prin contrast cu asceza severă și permanentă a Sfântului Ioan Botezătorul: „A venit Fiul Omului, mâncând și bând și spun: Iată om mâncăcios și băutor de vin, prieten al vameșilor și al păcătoșilor” (Matei 11, 19). Asta nu înseamnă că Iisus nu a și postit în multe rânduri, inclusiv post negru de 40 de zile, ci doar că El a încercat să se apropie de oamenii de atunci, fiind părtaș la modul lor de viețuire, afară de păcat.

Când îi trimite pe ucenicii Săi la propovăduire, Mântuitorul le permite să mănânce de toate: „în orice cetate veți intra și vă vor primi, mâncați cele ce vă vor pune înainte” (Luca 10, 8). Iar după Învierea Sa, ca să-i încredințeze că nu este duh (nălucă) și că „are carne și oase” (Luca 24, 39), a cerut Apostolilor ceva de mâncare, primind „o bucată de pește fript și dintr-un fagure de miere. Și luând, a mâncat înaintea lor” (Luca 24, 42-43). Gestul se repetă cu prilejul celei de a doua pescuiri minunate. De data aceasta, „a venit Iisus și a luat pâinea și le-a dat lor, și de asemenea și peștele” (Ioan 21, 13). Or peștele fript numai aliment raw vegan nu poate fi considerat!

Dar și cei care susțin că nu ar fi mâncat carne Domnul, pentru că e ceva greșit în a ucide un animal, ar trebui să ia aminte la pildele pe care Acesta le rostește. Spre exemplu, în pilda împăratului care a făcut nuntă pentru fiul său, spune Mântuitorul: „am pregătit ospățul meu; juncii mei și cele îngrășate s-au junghiat și toate sunt gata” (Matei 22, 4). Iar în pilda fiului risipitor se spune limpede că tatăl „a junghiat vițelul cel îngrășat” (Luca 15, 23-30) din care au mâncat, spre a se veseli. Argumentul că anumite animale nu s-ar putea mânca întrucât ar fi interzise de prevederile veterotestamentare, de asemenea, nu stă în picioare. În viziunea pe care a a avut-o Sfântul Apostol Petru la Iope, se arată „ceva ca o față mare de pânză”, în care „erau toate dobitoacele cu patru picioare și târâtoarele pământului și păsările cerului”. Se aude îndemnul: „Sculându-te, Petre, junghie și mănâncă. Iar Petru a zis: Nicidecum, Doamne, căci niciodată n-am mâncat nimic spurcat și necurat. Și iarăși, a doua oară, a fost glas către el: Cele ce Dumnezeu a curățit, tu să nu le numești spurcate” (v. Faptele Apostolilor 10, 11-15). Cel care susține că e ceva greșit în sine în a gusta carne este asemenea celui care susține că preferă să trăiască în feciorie pentru că e ceva spurcat în unirea intimă a soțului cu soția. Dacă putem să nu mâncăm deloc carne, nu doar în zilele de post rânduite, este foarte bine. Dar nu pentru că e vreo interdicție în privința cărnii, ci pentru că ne dorim să nu aprindem trupul nostru, ci să-l înfrânăm mai mult, ca să ne fie mai ușor a ne apropia de Dumnezeu.

Sfântul Apostol Pavel întărește această poziție, menționând și alte motive pentru care, uneori, este indicat să nu se consume carne: „Mâncați tot ce se vinde în măcelărie, fără să întrebați nimic pentru cugetul vostru. (...) Dacă cineva dintre necredincioși vă cheamă pe voi la masă și voiți să vă duceți, mâncați orice vă este pus înainte, fără să întrebați nimic pentru conștiință. Dar de vă va spune cineva: Aceasta este din jertfa idolilor, să nu mâncați pentru cel care v-a spus și pentru conștiință” (I Corinteni 10, 25, 27-28). Se cere de la noi să nu mâncăm carne, sau să bem vin, ori să facem orice lucru de care fratele nostru „se poticnește, se smintește sau slăbește (în credință)” (Romani 14, 21). E un criteriu esențial reacția aproapelui, care ar trebui să ne ghideze alegerile.

Mâncarea este un act care ne poate apropia sau depărta de Dumnezeu și de semenii noștri. În sine, nu înseamnă nimic orice fel de performanță ascetică, orice înfrânare. Apostolii nu au ținut post, iar Mântuitorul explică de ce: „Pot, oare, fiii nunții să fie triști câtă vreme mirele este cu ei? Dar vor veni zile când mirele va fi luat de la ei și atunci vor posti” (Matei 9, 15).

Postim ca să (re)dobândim pe Dumnezeu, să fim cât mai liberi spre a ne uni cu El. Inima noastră este mai ușor de plecat spre rugăciune atunci când mâncăm puțin și alimente cât mai ușoare. Acesta să fie rațiunea pentru care renunțăm la unele alimente, iar nu pentru că ar fi ceva în neregulă cu ele. Nu avem nevoie de nici un fel de pseudo-argument pentru a posti și a ne înfrâna. Singur dorul după Dumnezeu este de ajuns. De El s-aveți poftă!

pr. Constantin Sturzu

Sursa: doxologia.ro

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

12 Martie 2018

Vizualizari: 2181

Voteaza:

A fost Mantuitorul vegetarian? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

postul mancarea de post

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact