Animalul, om indumnezeit

Animalul, om indumnezeit

Pornind de la binecunoscutul tratat de antropologice ortodoxă, născut din condeiul inspiratului Panayotis Nellas, gândul de faţă nu priveşte omul, începutul şi scopul său, ci felul în care societatea contemporană reacţionează la ceea ce este animalul.

Toată lumea cunoaşte o vieţuitoare necuvântătoare sau are un tip de relaţie cu aceasta. Domestic sau sălbatic, în apropierea sau în depărtarea omului, animalul face parte din lumea în care trăim, provocând pe om la interacţiune.

Prezenţa necuvântătoarelor este simţită încă de la facerea omului. Ele încep să existe înainte de apariţia omului, după mărturia Facerii - explicaţia este simplă şi frumoasă, în accepţiunea unanimă a Părinţilor bisericeşti: Părinte grijuliu, Dumnezeu înzestrează pe om cu toate cele necesare, înainte de a-l aduce la existenţă, după cum omul, înainte de a se muta într-o nouă casă, îşi procură cele de trebuinţă traiului. Animalul face parte din zestrea pe care Dumnezeu o oferă omului, oferit nu spre posesie, ci spre ajutorare şi antrenarea iubirii responsabile a omului, care trebuie să închine toată făptura lui Dumnezeu.

Remarcabilă este prima întâlnire dintre om şi animal: „Şi Domnul Dumnezeu, Care făcuse din pământ toate fiarele câmpului şi păsările cerului, le-a adus la Adam, ca să vadă cum le va numi; aşa că toate fiinţele vii să se numească precum le va numi Adam. Şi a pus Adam nume tuturor animalelor şi tuturor păsărilor cerului şi tuturor fiarelor sălbatice.” (Facere 2, 19-20). Numele lui Adam a fost ales de Dumnezeu şi potrivit pentru el. Toate celelalte făpturi de după el (chiar şi Eva, perechea potrivită lui) au fost „botezate” de Adam, care primeşte responsabilitatea de a le purta de grijă şi a le descoperi sensul. Dumnezeu înalţă extraordinar de mult menirea unei făpturi (a omului), create din acelaşi pământ: toate animalele pământului vin şi „se prezintă” în faţa omului, pentru a primi nume (care poate fi înţeles ca o fixare a identităţii) şi a-şi descoperi sensul. Fiarele înfricoşătoare, ascultând de glasul lui Dumnezeu, se supun omului şi ascultă şi de acesta. Iar această afirmaţie nu este o fantasmagorie, ci realitate mărturisită de oamenii care, apropiindu-se de unele animale periculoase, biruiesc ceea ce a devenit normal în urma păcatului - frica de ele - şi trăiesc într-o frumoasă armonie. Cei care trăiesc în mijlocul sălbăticiunilor, dresorii (care pun o mare doză de grijă şi dragoste), sfinţii din pustietăţi (Sfântul Gherasim de la Iordan, Sfânta Maria Egipteanca ş.a.) coexistă într-o neobişnuită apropiere cu aceste animale. Interesantă viziune: daca Dumnezeu a chemat toate animalele şi le-a supus omului (retrimitem la pasajul din Geneză), calea îmblânzirii lor postulează ascultarea omului faţă de Dumnezeu - după ce însuşi omul „se îmblânzeşte”. De ce nu suportă oare un câine pe un om care împrăştie aburi bahici? De ce îşi schimbă comportamentul acelaşi animal când este tratat omeneşte, nu câineşte, ba chiar primeşte ceva „fărâmituri de la masa fiilor” (ori mâncare specială, doar suntem în 2017)?

Există lucruri caracteristice fiecărei vietăţi, fără ca vreuneia să-i fie alterată identitatea. Celebrul Ion Creangă sistematizează amuzant şi real: dacă-i cal, să tragă; dacă-i copil să se joace; dacă-i preot (lăsăm popii pentru construcţie ori pentru a sluji lui Baal, ca slujitori ai minciunii) să citească - adică să se roage, fiindcă atunci când cineva roagă preotul să-i „citească” ceva, nu-i spune să facă revista presei, ci să-i vorbească lui Dumnezeu cu glasul sfântului care a creat rugăciunea prin inspiraţie de sus. Poate că unele organizaţii sunt îngrozite de faptul că un cal trebuie să tragă la căruţă, ori unele animale trebuie să stea afară (un câine, o pisică), lucruri care provoacă adevărate dezbateri. Cum se poate accepta ca bietul animăluţ să nu mănânce din castronelul lui ceea ce îi trebuie? Fiind iarna grea, nu se poate accepta ca un animal să fie plimbat afară fără hăinuţele lui (evident, să fie din ultima colecţie)! Iar dacă stăpânul pleacă, hotelurile alese abia aşteaptă clienţii - necuvântătore pentru a le răsfăţa. Aici apar o sumedenie de probleme serioase: oare un animal trebuie să aibă acelaşi regim de viaţă precum omul? Nu cumva grija faţă de el trebuie să fie o protecţie care să-i păstreze statutul? Nu cumva depărtarea unora faţă de ceilalţi oameni (unii dintre iubitorii de animale devenind adevăraţi urători de oameni) face ca nevoia de alţi oameni să transforme animalele în oameni (există „căsătorii” între animale, parade vestimentare şi alte „minunăţii" care ne amuţesc) şi să le trateze ca atare?

Monahul Nicolae Delarohia surprinde un aspect foarte concret al simbiozei om-animal: atunci când pentru un om singura agăţare de viaţă este reuşită printr-un animal (persoane singure, persoane cu anumite probleme de sănătate) rolul lui este foarte important. Ba chiar se utilizează animalele şi în anumite terapii (caii folosiţi pentru ameliorarea copiilor diagnosticaţi cu autism, Sindrom Down), dovedindu-se deplina interdependenţă dintre om şi animal, precum şi frumoasa armonie a făpturii. Totuşi, animalul trebuie să rămână un „simplu” animal sau capătă trăsături umane? Trebuie ca omul să fie desconsiderat în structura şi funcţia lui (unii preferă compania şi convieţuirea numai alături de animale), iar animalul să fie reconsiderat, o fiinţă căreia îi descoperim treptat „umanitatea”?

Preot Ovidiu DINCA
BĂRĂGANUL ORTODOX - februarie 2017

 

Pe aceeaşi temă

07 Aprilie 2017

Vizualizari: 1965

Voteaza:

Animalul, om indumnezeit 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact