Bisericile din Rosia, jertfite lui Mamona

Bisericile din Rosia, jertfite lui Mamona Mareste imaginea.

Vreme de 45 de ani, statul roman a fost un opozant fatis si concret al Bisericii, luptand impotriva ei in mod agresiv, atat in vremea domniei rusilor lui Gheorgiu-Dej, cat si in vremea romanilor lui Ceausescu. In decursul acelei perioade, multe biserici au fost distruse, iar altele au fost mutate sau ascunse in spatele blocurilor. Multe manastiri au fost rase de pe fata pamantului (ne amintim cu durere de Manastirea Vacaresti), iar altele au fost transformate in azile de batrani. Cu mila lui Dumnezeu, dupa Revolutia din 1989 aceste nedreptati rusinoase au inceput sa fie indreptate - manastirile sunt acum locuri de rugaciune si multe biserici s-au construit. Dar oroarea acestui gen de actiuni marsave impotriva sufletului crestin al neamului romanesc ne-au ramas in suflete pana in ziua de azi si poate pana la sfarsit.

Dar nu am fi crezut niciodata ca va veni vremea - si atat de repede - cand aceste lucruri vor incepe a se repeta, intr-un mod parca mai grotesc decat inainte. Vorbesc aici despre preconizata distrugere a unei comunitati intregi - la Rosia Montana - impreuna cu bisericile ei, unele dintre ele monumente din secolul XVIII. Despre aceasta fateta macabra a proiectului propus de guvern nici macar nu se mentioneaza, discutandu-se mult mai abitir despre 300 de locuri de munca si despre painea de la gura copiilor unor oameni carora nu le mai pasa decat de ei insisi si de prezentul lor.

Dar noi stim ca cei care isi distrug bisericile pentru a hrani pantecele nu sunt demni de a se numi nu doar crestini, dar nici oameni. In occident bisericile si catedralele sunt goale pentru ca din ele a pierit omul credincios. Cu toate acestea, nimeni nu a indraznit sa le distruga, ci le prezinta lumii ca muzee sau ca vestigii ale unei civilizatii care acolo a pierit, dar care a fost precursoarea si fundamentul celei actuale.
Indraznesc sa afirm ca, propunand un asemnea proiect dezumanizant, Guvernul Romaniei se inscrie cu succes pe linia guvernelor care isi prigonesc cetatenii, aflandu-se luptator impotriva nu doar a oamenilor, dar si a lui Hristos, asa cum au facut-o si comunistii. Planuind sa distrugand fara nicio remuscare o intreaga comunitate, laolalta cu bisericile, cimitirele, vestigiile antice si nu in cele din urma, casele locuitorilor sai, Victor Ponta se poate considera un continuator de succes al politicii de “sistematizare” a lui Ceausescu.

***

In cele ce urmeaza, vom incerca sa prezentam cateva din locasurile de cult care se vor afla, daca proiectul se va derula, pe fundul bazinului de cianura. O parte din descrieri si imagini sunt preluate chiar de pe site-ul rosia-montana.ro, patronat chiar de RMGC (cei care astfel ne prezinta singuri cat de impresionante sunt monumentele pe care planuiesc sa le distruga).

 

Biserica Ortodoxa cu hramul “Adormirea Maicii Domnului”

Biserica Ortodoxa Veche a fost construita in 1781, alaturi de alte şase monumente religioase, ctitorite de un fost miner, pe numele sau Mihail Gritta. Gritta a construit un turn inalt de 30 de metri prin care a mulţumit divinitaţii pentru aurul gasit in subteran. Uşile imparateşti sunt datate in 1780 şi reprezinta sunt cel mai important element mobiliar.

Biserica Greco-Catolica cu hramul “Pogorarea Sfantului Duh”

Biserica Greco-Catolica este amplasata tot in cartierul Orlea, in zona de sud a satului Roşia Montana. A fost ridicata la 1741, iar numele ei este legat de personalitatea protopopului greco-catolic Simeon Balint, tribun in oastea lui Avram Iancu şi prefect in timpul Revoluţiei de la 1848. Turnul ei este cel mai inalt din Munţii Apuseni. Farmecul acestei construcţii vine din stucatura de origine baroca de la 1741 si din elementele decorative, aflate deasupra intrarii in biserica. Interiorul este fascinant prin uşile imparateşti aurite şi prin icoanele care sunt datate la 1817.

 

Biserica Romano-Catolica

Biserica Romano-Catolica a fost zidita in secolul XVIII şi reconstruita in 1866. Este amplasata pe dealul ce domina Piaţa Veche şi formeaza un grup unitar cu Biserica Unitariana şi cea Reformata. Printre valorile mobiliare detinute de aceasta biserica este icoana Maicii Domnului cu Pruncul, considerata a fi un dar al imparatesei Maria Tereza. Biserica este inconjurata de cimitir, care pastreaza insemne si constructii funerare datate la mijlocul secolului XIX, aparţinand unor familii importante din Rosia Montana, de confesiuni şi etnii diferite

 

Biserica Reformata

Biserica Reformata, ctitorita dupa anul 1800, se deosebeşte de restul bisericilor din zona prin turnul inalt de 12 m, care se finalizeaza in partea superioara cu un acoperiş piramidal.

 

Biserica Unitariana

Biserica Unitariana a fost construita in anul 1796, iar acoperişul sau, elaborat in stil baroc, se inalţa la 24 de metri deasupra solului.

 

***

Se cuvine deci sa ne intrebam cum vom justifica fata de copiii nostri faptul ca ne-am apucat sa le vindem trecutul si viitorul pe un pumn de arginti. Sa ne ajute Dumnezeu sa evitam vremurile in care natiunea romana va ingropa urmele bimilenare ale civilizatiei crestine intr-un bazin cu cianuri.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

24 Septembrie 2013

Vizualizari: 2781

Voteaza:

Bisericile din Rosia, jertfite lui Mamona 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE