Botezul si Cununia nu-s bairamuri campenesti !

Botezul si Cununia nu-s bairamuri campenesti !

Sinodul BOR a emis recent o decizie cu privire la modalitatea de oficiere a Tainelor Botezului si Cununiei.

Decizia a starnit reactii, mai ales din partea iubitorilor de petreceri campenesti. Opinia mea este ca se incearca o atenuare a secularizarii crestinismului romanesc.

Viata Bisericii se incadreaza intre doua limite: acrivia si pogoramantul. Una pretinde o rigoare disciplinara, conforma unor canoane, cealalta presupune o relaxare a acestei rigori. Ambele insa sunt folosite ca mijloace pentru indreptarea deviatiilor de la echilibrul duhovnicesc al vietuirii crestine. Acrivia se aplica atunci cand enoriasii au tendinta de a relaxa registrul spiritual prea mult, ajungand aproape la laxitate morala, iar pogoramantul se foloseste in situatia opusa, riscul de a se atinge habotnicia, rigorsmul literal al legii sau socotirea mijloacelor duhovnicesti (slujbe, post, rugaciune, etc. ) ca scopuri in sine.

As incadra recenta decizie a Sinodului la acrivie. Poate parea dura, deoarece sub atacul secularismului, omul contemporan pierde contactul cu spiritualitatea. Tocmai de aceea, ea este binevenita, in contextul in care desacralizarea spatiului romanesc inseamna si tot felul de idei importate de aiurea. Printre acestea se regaseste si pasiunea savarsirii casatoriilor si botezurilor in natura. Desi pare elevatie spirituala, aceasta noua pasiune importata denota o grava lipsa de cunoastere a ceea ce sunt Botezul si Cununia in realitate.

Aceasta dorinta de slujba campeneasca, este doar o consecinta fireasca a urbanizarii excesive si a idolatrizarii naturii. Unii nu vor la Biserica deoarece nu vor expunere publica. Altii nu vor la Biserica pentru ca nu cunosc importanta sacramentala a sfantului lacas. Oricum ar fi, se rateaza esentialul: harul Tainelor nu se poate dobandi de oriunde, ci numai de la izvoarele mantuirii, Biserica lui Hristos. A nu se confunda cu rugaciunea personala, care se poate face in orice spatiu, pe care insa crestinul si-l spiritualizeaza prin simbolurile crestine personale: cruciulita, iconita, candela, Biblia personala etc.

Tocmai de aceea, Sfantul Sinod doreste, ca prin decizia respectiva, sa readuca aceste doua Taine pe locul spiritual cuvenit.
Mai intai, sa observam ca locul de desfasurare este biserica parohiala. Orice biserica parohiala, numita si de mir, la alegere. Nu manastirea, nu spatiul liber al naturii, nu spatiul privat al locuintei. Daca pe vremea comunistilor, asemeni timpurilor catacombelor, se mai savarseau prin pogoramant Nunti si Botezuri prin case, de teama autoritatilor, astazi acest lucru nu-si mai are rostul. Nici in manastire nu se mai pot oficia aceste slujbe, datorita caracterului lor profund comunitar, parohial, mirenesc, care contrasteaza mult cu spiritul monahal, de solitudine, al spatiilor manastiresti. Iar in natura ar fi o grava eroare, deoarece tindem sa confundam natura cu spatiul sacru al Bisericii. Aici intra in discutie panteismul, ca eroarea spirituala de a identifica divinitatea cu materia si universul, pe Creator cu creatura. Desi Dumnezeu este omniprezent, in chip nevazut, El se impartaseste oamenilor in chip vazut, prin Biserica Sa, in lucrarea Sfintelor Taine. Tocmai de aceea, decizia sinodala afirma in continuare: respectarea randuielilor liturgice pentru pastrarea sacralitatii si solemnitatii acestor Sfinte Taine.

Privirea este cel mai important simt si canal de informare a omului. De aceea, Hristos insusi face apel la vaz, Dumnezeu aratandu-Se intrupat omenirii. Acesta este si fundamentul intregii simbolistici vizuale din spatiul liturgic al Bisericii. Biserica este Cerul coborat pe pamant, loc unde pamantul se uneste cu Cerul si omul cu Dumnezeu. De aceeea, slujbele bisericesti fac apel, prin simturile noastre, la un intreg registru de simboluri ale realitatilor duhovnicesti. Sf. Evanghelie, Sf. Altar, Sfintii pictati, randuiala slujbei, totul ne transmite harul tainic al sfinteniei. Inconjurarea Evangheliei, aplecarea in fata Sf Altar, inchinarile, rugaciunile etc, nu sunt decat gesturi ale asumarii unei vietuiri crestine, in fata lui Hristos, care sta, simetric, in fata noastra, pe Sf. Altar cu Trupul si Sangele sau (apropo, acesta este si motivul real pt care crestinii se inchina cand trec pe langa Biserica, ca am mai vazut comentarii absurde.). A parasi, in savarsirea Tainelor, spatiul sacru al Bisericii inseamna a-L cauta pe Hristos acolo unde nu este cazul. Adica o fuga de Hristos. Asta daca, in panteismul dominant din jur, mai stim ce este slujba bisericeasca si nu o confundam cu vreun ritual magic sau ocult, uneori socotit neimportant. Caci nu numai participantii la slujbe tind sa le bagatelizeze, ci chiar si unii slujitori, care-si permit scurtari, adaugiri, comentarii sau gesturi nefiresti pentru momentul sacru respectiv.

Asa s-a ajuns ca astazi, din nefericire, semnificatia acestor momente eminamente duhovnicesti din viata comunitara a crestinilor sa fie pierduta sau sufocata, pur si simplu, de pregatirile lumesti de dinainte si de apucaturile fiecaruia din timpul acestora. Cine sa se mai gandeasca la Dumnezeu, cata vreme Nunta si Botezul sunt adeseori impregnate de festivism, orgolii, infatuari, comercializare si chiar manelizare. La un Botez sau o Nunta auzi discutandu-se verzi si uscate, mai putin esenta lor: semnificatiile crestine. Conteaza mancarea, antrenul, podoabele, costumatiile (rochia de mireasa a ajuns aproape un idol), muzica, invitatiile, cadourile, darurile (cat le mai dam si astora, frate?) etc.,dar Dumnezeu ramane, ca si la Craciun, uitat undeva intr-un ungher al vietii noastre.

Aceasta este de fapt si dilema crestinismului romanesc actual: ne place sa ne afisam cu Hristos, dar asta incepe sa fie doar o imagine goala de continut.
Mai nimeni nu-si mai pune serios problemele vietii vesnice, cata vreme ne-am complicat inutil si nepermis de mult viata de aici. Astfel, ne apropiem vertiginos si periculos de statutul de morminte varuite si ne putem incadra foarte usor la cuvantul Sf. Pavel Pantecele este dumnezeul lor, iar marirea lor este intru rusinea lor, ca unii care au in gand cele pamantesti.

In aceste conditii, decizia sinodala nu incearca decat sa readuca, in perceptia publica, cele doua Taine la statutul lor sacramental: momente reale de sfintire si unire a omului cu Dumnezeu.

Parintele Eugen Tanasescu

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 01 Mai 2025

Pe aceeaşi temă

19 Martie 2013

Vizualizari: 1331

Voteaza:

Botezul si Cununia nu-s bairamuri campenesti ! 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact