Cand doi oameni se intalnesc

Cand doi oameni se intalnesc

Când doi oameni se întâlnesc cu adevărat este sărbătoare, întâlnirile adevărate, depline, sunt atât de rare! Numai Dumnezeu poate să ţi le dăruiască. Tu trebuie numai să fii treaz, să fii într-o aşteptare activă, să ai urechi de auzit şi ochi de văzut, minte de stravăzut şi, mai ales, inimă curată.

Fiecare om întâlnit este pentru noi o chemare, o întrebare şi o încercare, venite din partea lui Dumnezeu. Se cere ca noi să rezolvăm problemele ridicate de orice întâlnire în condiţiile date. Nu putem să ne eschivăm după o serie de „dacă". Ce răspuns vom da noi în legătură cu cei pe care-i întâlnim? La judecată vom fi întrebaţi, fără îndoială, asupra a ceea ce am făcut cu noi înşine în această viaţă, cât am risipit şi cât am rodit, dar poate mai apăsat vom fi întrebaţi în legătură cu cei pe care Dumnezeu ni i-a scos în cale spre însoţire şi posibilitatea împreună-călătoririi. Ratările ni se vor imputa, fără îndoială. Condiţiile în care ni se cere împlinirea pot fi de tot felul: unele extrem de favorabile, altele de-a dreptul adverse. Cele din urmă, odată biruite, vor face cu atât mai încărcată de bucurie împlinirea.

Iubire fără libertate nu se poate. Iubirea nu poate fi o colivie de aur în care-l facem captiv pe cel pe care-l iubim. Dar cea mai mare libertate este tocmai aceea de a iubi. Iar culmea iubirii şi a libertăţii este prietenia. Nu este chemare mai importantă în această lume decât aceea la prietenie. Restul, tot felul de fapte bune necesare, se va adăuga firesc. Avem chemarea lui Hristos: „Poruncă nouă vă dau: Să vă iubiţi unul pe altul! Aşa cum v-am iubit Eu pe voi, aşa să vă iubiţi unul pe altul." (Ioan 13,34); la care se adaugă mărturia Lui: „De acum nu vă mai zic slugi, fiindcă sluga nu ştie ce face stăpânul său; ci v-am numit prieteni, pentru cape toate câte le-am auzit de la Tatăl Meu vi le-am făcut cunoscute" (Ioan 15, 15). între prieteni se împart toate în împărtăşire fără împuţinare, ci, dimpotrivă, cu sporire.

Omul iubitor, omul iubit, va rodi mai bogat, lucrarea lui va fi mai devotată şi mai dispusă jertfei de sine. Viaţa, poate şi o anumită experienţă livrescă, îl învaţă pe om că reciprocitatea în iubire absolută este un lucru cu totul excepţional (este un dar pe care ţi-l poate oferi numai Dumnezeu, eforturile tale constând cel mult în lucrare infinit răbdătoare şi gratuită) şi că mai important îi este fiinţei să iubească decât să fie iubită. Tezaurizăm iubirile care odihnesc asupra noastră, ele ne sunt merinde întăritoare pentru toată viaţa, generatoare de sens suprem. Dar mai apropiată ne este comoara iubirilor adevărate pe care le revărsăm fertil asupra celorlalţi. Câtă nesfârşită bucurie, atunci, şi în cele mai simple, în cele mai smerite gesturi ale noastre de iubire! Pentru că ele sunt încărcate abundent şi tămăduitor. Dar câtă nevoie avem totuşi şi de mărturia iubirii! De trei ori îl întreabă Hristos pe Petru: „Ma iubeşti!" (Ioan 21, 15). Oare nu ştia El, Care este Atotştiutor şi atoateştiutor, nu ştia El prea bine că ucenicul Său îl iubeşte? Însuşindu-Şi însă deplin cele ale omului, Hristos a avut nevoie de această triplă mărturisire. Noi, cu atât mai mult.

Iubirea adevărată (insist mereu, „adevărată", căci există şi iubire părelnică) nu se dă „la schimb" („Te iubesc ca să mă iubeşti!" „Te iubesc pentru că mă iubeşti!"). Ea se cere să vină ca o revărsare (dacă se poate, reciprocă) de daruri, în fapt, Dumnezeu este Cel care iubeşte prin noi. Noi numai I ne asociem. Acest lucru se cere ştiut şi asumat.

Este o ştiinţă aceea de a dărui cum se cuvine, fără să laşi celuilalt apăsarea de a se simţi dator, dar este o ştiinţă, cel puţin la fel de mare, aceea de a primi, de a-l ajuta pe cel ce dăruieşte să-şi împlinească jertfa sufletului său.

Unde să se înveţe acestea toate? Acasă? In şcoli? Din cărţi? La biserică? Probabil în toate aceste locuri, mai puţin sau mai mult. Dar mai bine şi mai bine se învaţă iubirea adevărată din iubire adevărată. Ca lumânarea la înviere se aprinde şi se dăruieşte prietenia din prietenie. Pornind de la prietenia lui Hristos pentru fiecare din noi. Unică este fiecare prietenie; ea se cere apărată, sporită, trăită, în ciuda tuturor vicisitudinilor. Şi atunci ai intrat deja în Rai. Veşnic îmbrăţişând şi veşnic îmbrăţişat.

Când doi oameni se întâlnesc cu adevărat este mare sărbătoare. Sărbătoare pe pământ şi sărbătoare în cer. Iată de unde se cuvine să înceapă şi să nesfârşească toată învăţătura noastră. Aleluia!

Costion Nicolescu

Articol preluat din volumul "Carte pentru indragostitii care vor sa se imprieteneasca"

Cumpara volumul "Carte pentru indragostitii care vor sa se imprieteneasca"

 

Pe aceeaşi temă

02 Iunie 2021

Vizualizari: 17670

Voteaza:

Cand doi oameni se intalnesc 5.00 / 5 din 7 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • ioan zamfir CPostat la 2015-01-26 12:39

    Lumea a fost creata prin Cuvint ,dar din Iubire.Daca Dumnezeu s ar fi iubit doar pe Sine,aceasta lume nu ar mai fi fost creata dintru inceput.”Dumnezeu este iubire”(I Ioan 4,8) .Iubirea nu are limite,nici inceput si nici sfarsit.Ea exista dintotdeauna.Iubirea e prezenta pretutindeni : in spatiul infinit,in inimile noastre. Oamenii sunt uneori inconstienti ca au acest dar divin. Acest dar divin salasluieste in inima omului.Iubirea are atatea manifestari incat nu se poate imagina.Iubirea intre parinti si copii,intre iubiti,intre oameni si animale,intre oameni in general.Iubirea este universala.Unicul scop pe care trebuie sa-l avem este sa iubim asemenea lui Dumnezeu.Din iubire ne-am nascut si in iubire trebuie sa traim vesnic. Fiinţa mea se regăseşte pe sine în întâlnirea cu Celălalt. Cind imi introc asupra Celuilalt privirile, spre a înţelege cine, ce şi cum este, în acelaşi timp imi descopar propriul meu mod de a fi. Numai in comuniune poate fi inteleasa taina iubirii,taină în care eu mă descopăr prin „eu-l”Celuilalt, aşa cum el însuşi se descoperă prin „eu-l”meu. „Iubirea presupune întotdeauna două euri care se iubesc sau un eu care iubeşte şi un altul care primeşte iubirea, sau de care cel ce iubeşte ştie că e conştient de iubirea lui. Şi aceasta, într-o reciprocitate. Dar în acelaşi timp iubirea uneşte cele două eu-ri în proporţie cu iubirea dintre ele, fără să le confunde,căci aceasta ar pune capăt iubirii.”(Parintele Dumitru Staniloae-Dogmatica). Deci,putem spune ca pe modelul comuniunii eurilor se structureaza iubirea.La intilnirea fintelor ,prin Hrisros si prin iubire se descopera marea vocatie a fiintei umane de a nu fi singura,ci permanent intru Hristos,intru sine si intru Celalat.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact