Cantarea in comun a credinciosilor

Cantarea in comun a credinciosilor

 

Cantarea in comun a credinciosilor

 

Prin sec. III-IV, nu existau cantareti bisericesti in intelesul de azi. Toata lumea din biserici canta la Liturghie. Cantaretii au luat nastere, ca reprezentanti ai credinciosilor din biserica, atunci cand, datorita dezvoltarii Cultului, a inceput sa se simta mai adanc nevoia disciplinarii si a organizarii cantarii religioase in Cultul crestin. Ei erau meniti nu sa inlocuiasca pe credinciosi in executarea can­tarii rituale, ci sa-i ajute, sa-i reprezinte, sa-i instruiasca si sa-i conduca, in calitatea lor de profesionisti si responsabili ai cantarii bisericesti, cantand Domnului si dand raspunsurile la strana impreuna cu credinciosii, iar nu in locul lor. In Biserica de Rasarit, ei au incetat, de altfel de tim­puriu, de a mai face parte din randul clericilor (inferiori), ramanand in randul laicilor.

 

Este adevarat ca rolul si importanta cantaretilor bisericesti a crescut cu timpul, in defavoarea participarii active a credinciosilor la cantarea religioasa, cel putin in anumite regiuni ale Ortodoxiei. Prin introducerea masiva a noilor produse ale poeziei imnognafice in Cult (tropare, condace, canoane, etc), si mai ales in urma sistematizarii cantarilor noi prin gru­parea lor pe cele opt moduri de cantare ( sau glasuri) de catre Sfantul Ioan Damaschin (sec.VIII), cantarea liturgica devine din ce in ce mai complicata si mai greu de invatat. Deoarece nu toata lumea isi putea insusi - aceasta arta sau tehnica pretentioasa a muzicii bisericesti, ea a fost lasata, cu timpul, pe seama cantaretilor de strana, cu pregatire anu­me, mai ales la slujbele serviciului divin zilnic, in randuiala carora au fost incadrate de preferinta noile cantari (Vecernia si Utrenia). Imprejurarile vitrege in care se desfasoara viata religioasa a popoarelor ortodoxe dupa caderea lor susecesiva sub jugul robiei turcesti, stingheresc si reduc din ce in ce mai mult participarea credinciosilor chiar la raspunsurile din slujba Liturghiei. Mai ales in Biserica romaneasca, participarea activa a credinciosilor la cantarea bisericeasca n-a mai fost posibila dupa intro­ducerea in Cult a limbii slave vechi (slava bisericeasca), pe care credin­ciosii n-o cunosteau. In virtutea traditiei, situatia aceasta s-a mentinut, din nefericire, chiar si dupa ce limba slava a fost inlocuita treptat cu cea romaneasca, prin traducerea in romaneste a cartilor de slujba, incepand cu sec. XVI si terminand cu sec. XVIII.

 

Daca in majoritatea Bisericilor Ortodoxe  (de rit bizantin)   cantarea credinciosilor la slujba a fost lasata de la o vreme (sec. XV inainte) pe  seama cantaretilor sau a corurilor, ea s-a pastrat cu fidelitate la eterodocsii  rasariteni (Armeni, Sirieni, monofiziti, nestorieni), unde pana astazi toata  lumea canta in biserica, cele mai multe cantari fiind stiute de toti pe din  afara.

 

De fapt, nici in Biserica Ortodoxa aceasta traditie nu s-a pierdut cu totul. De exemplu, in Biserica Ortodoxa Rusa, ea s-a mentinut totdeauna si s-a practicat intr-o larga masura. In Biserica Ortodoxa Romana, ea a reinviat - indata ce aceasta a fost posibil, adica dupa reintroducerea limbei romanesti in slujba, mai intai in Ardeal, atat li ortodocsi cat si la uniti, ca o reactie impotriva influentei Cultelor protestante si a prozelitis­mului sectelor, mai intens in Ardeal, inca dinainte de primul razboi mondial. Cantarea obsteasca incepuse sa se practice de multa vreme la una din slujbele mai scumpe pietatii ortodoxe, si anume la Prohodul din noaptea sfanta a Vinerii Pa­timilor, cand credinciosii isi unesc glasurile curate, cu cele ale clerului si ale cantaretilor, cantand "In mormant viata...", sau "Neamurile toate lauda ingroparii iti aduc, Hristoase al meu", si celelalte.

 

Participarea laicilor la cantarea religioasa in Cultul ortodox nu este nici erezie, nici inovatie si nici metoda de lucru neortodoxa sau necanonica. Ea nu este specifica sau proprie Confesiunilor protestante sau Culte­lor neo-protestante, cum se crede si cum se spune uneori, ci constituie o traditie veche si un principiu perfect ortodox, a carui aplicare in prac­tica a variat dupa vremuri si imprejurari, dar care n-a fost niciodata desfiintat sau anulat.

 

Departe de a fi, deci, o inovatie cu caracter sectar, cantarea obstea­sca a credinciosilor in biserica nu e decat o "reintoarcere la crestinatate", sau o revenire la traditia Bisericii primare.

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 10531

Voteaza:

Cantarea in comun a credinciosilor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact