Cantarea in comun a credinciosilor

Cantarea in comun a credinciosilor

 

Cantarea in comun a credinciosilor

 

Prin sec. III-IV, nu existau cantareti bisericesti in intelesul de azi. Toata lumea din biserici canta la Liturghie. Cantaretii au luat nastere, ca reprezentanti ai credinciosilor din biserica, atunci cand, datorita dezvoltarii Cultului, a inceput sa se simta mai adanc nevoia disciplinarii si a organizarii cantarii religioase in Cultul crestin. Ei erau meniti nu sa inlocuiasca pe credinciosi in executarea can­tarii rituale, ci sa-i ajute, sa-i reprezinte, sa-i instruiasca si sa-i conduca, in calitatea lor de profesionisti si responsabili ai cantarii bisericesti, cantand Domnului si dand raspunsurile la strana impreuna cu credinciosii, iar nu in locul lor. In Biserica de Rasarit, ei au incetat, de altfel de tim­puriu, de a mai face parte din randul clericilor (inferiori), ramanand in randul laicilor.

 

Este adevarat ca rolul si importanta cantaretilor bisericesti a crescut cu timpul, in defavoarea participarii active a credinciosilor la cantarea religioasa, cel putin in anumite regiuni ale Ortodoxiei. Prin introducerea masiva a noilor produse ale poeziei imnognafice in Cult (tropare, condace, canoane, etc), si mai ales in urma sistematizarii cantarilor noi prin gru­parea lor pe cele opt moduri de cantare ( sau glasuri) de catre Sfantul Ioan Damaschin (sec.VIII), cantarea liturgica devine din ce in ce mai complicata si mai greu de invatat. Deoarece nu toata lumea isi putea insusi - aceasta arta sau tehnica pretentioasa a muzicii bisericesti, ea a fost lasata, cu timpul, pe seama cantaretilor de strana, cu pregatire anu­me, mai ales la slujbele serviciului divin zilnic, in randuiala carora au fost incadrate de preferinta noile cantari (Vecernia si Utrenia). Imprejurarile vitrege in care se desfasoara viata religioasa a popoarelor ortodoxe dupa caderea lor susecesiva sub jugul robiei turcesti, stingheresc si reduc din ce in ce mai mult participarea credinciosilor chiar la raspunsurile din slujba Liturghiei. Mai ales in Biserica romaneasca, participarea activa a credinciosilor la cantarea bisericeasca n-a mai fost posibila dupa intro­ducerea in Cult a limbii slave vechi (slava bisericeasca), pe care credin­ciosii n-o cunosteau. In virtutea traditiei, situatia aceasta s-a mentinut, din nefericire, chiar si dupa ce limba slava a fost inlocuita treptat cu cea romaneasca, prin traducerea in romaneste a cartilor de slujba, incepand cu sec. XVI si terminand cu sec. XVIII.

 

Daca in majoritatea Bisericilor Ortodoxe  (de rit bizantin)   cantarea credinciosilor la slujba a fost lasata de la o vreme (sec. XV inainte) pe  seama cantaretilor sau a corurilor, ea s-a pastrat cu fidelitate la eterodocsii  rasariteni (Armeni, Sirieni, monofiziti, nestorieni), unde pana astazi toata  lumea canta in biserica, cele mai multe cantari fiind stiute de toti pe din  afara.

 

De fapt, nici in Biserica Ortodoxa aceasta traditie nu s-a pierdut cu totul. De exemplu, in Biserica Ortodoxa Rusa, ea s-a mentinut totdeauna si s-a practicat intr-o larga masura. In Biserica Ortodoxa Romana, ea a reinviat - indata ce aceasta a fost posibil, adica dupa reintroducerea limbei romanesti in slujba, mai intai in Ardeal, atat li ortodocsi cat si la uniti, ca o reactie impotriva influentei Cultelor protestante si a prozelitis­mului sectelor, mai intens in Ardeal, inca dinainte de primul razboi mondial. Cantarea obsteasca incepuse sa se practice de multa vreme la una din slujbele mai scumpe pietatii ortodoxe, si anume la Prohodul din noaptea sfanta a Vinerii Pa­timilor, cand credinciosii isi unesc glasurile curate, cu cele ale clerului si ale cantaretilor, cantand "In mormant viata...", sau "Neamurile toate lauda ingroparii iti aduc, Hristoase al meu", si celelalte.

 

Participarea laicilor la cantarea religioasa in Cultul ortodox nu este nici erezie, nici inovatie si nici metoda de lucru neortodoxa sau necanonica. Ea nu este specifica sau proprie Confesiunilor protestante sau Culte­lor neo-protestante, cum se crede si cum se spune uneori, ci constituie o traditie veche si un principiu perfect ortodox, a carui aplicare in prac­tica a variat dupa vremuri si imprejurari, dar care n-a fost niciodata desfiintat sau anulat.

 

Departe de a fi, deci, o inovatie cu caracter sectar, cantarea obstea­sca a credinciosilor in biserica nu e decat o "reintoarcere la crestinatate", sau o revenire la traditia Bisericii primare.

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 10496

Voteaza:

Cantarea in comun a credinciosilor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact