Ce fel de Iisus ne dorim?

Ce fel de Iisus ne dorim?

Există două moduri de a-L vedea pe Iisus. Unul este cel al slavei omenești. El predică mulțimilor care-L ascultă, și oamenii văd că „nimeni nu a mai vorbit așa până acum”. Și le-a vorbit de multe ori astfel, în predica de pe munte și în alte locuri. Și noi vrem să facem senzație când le spunem ceva oamenilor, să rămână uimiți de puterea cuvântului nostru, să ne admire și să ne ofere locul de cinste. Le răspunde fariseilor care căutau să-L prindă în cuvânt, dându-le acele replici la care ei nu mai știau ce să spună. Și noi vrem să fim asemenea Lui, fiind tari în toate polemicile cu cei care-L resping pe Hristos, pretinzând că vrem să-l apărăm pe El, nu să ne fălim în numele Lui și să-L folosim ca să putem să ieșim învingători din toate disputele. El a mai făcut vindecări minunate, pe care oamenii și știința nu le puteau explica, dar pe care, uimiți, le vedeau. Am vrea și noi să facem minuni, ca să ne impunem adevărul nostru în fața adevărului lor, al celor care caută să distrugă creștinismul. Să ne impunem într-un mod indubitabil în fața oricui ne respinge ideile sau caută să ne minimizeze știința de carte și ideile.

Ce ne lipsește din toate acestea ar fi măcar un pic din smerenia Lui. „Căci iată, eu sunt blând și smerit cu inima”, le spune El discipolilor Lui. Dar asta nu e singura noastră lipsă.
Hristos a fost un profet al vremii Lui, pe unde trecea se făcea vâlvă, se strângeau mulțimile când intra în vreo cetate a lui Israel sau se ducea, invitat de gazde, să mănânce în casa vreunui fariseu de vază sau printre vameși și prostituate, scandalizând lumea bună a epocii. Se ducea în casa în care era invitat, chiar dacă știa că intenția cu care fusese chemat era „să-L prindă în cuvânt”, să-i dovedească abaterea de la credința iudaică și să-L găsească vinovat. A fost un personaj important. Sigur, nu ca un cuceritor sângeros sau un rege al vremii Lui. Dar avea un grup de apostoli care-L însoțeau peste tot pe unde ajungea, și grupul pare să fi fost mai mare, să includă și femei și alte persoane care nu sunt consemnate în Evanghelii. Oamenii i se adresau cu respect, îi spuneau „Învățătorule” sau „Fiul lui David”. Așteptau de la El „cuvânt cu putere multă” sau vindecări pe care știința oamenilor nu le mai putea face: orbi, leproși, surzi,îndrăciți, lunatici, scurgeri de sânge care durau de zeci de ani, ba chiar a înviat din morți pe fiica mai marelui sinagogii, pe fiul unei văduve și pe Lazăr. Vestea despre El ajunsese în tot ținutul Iudeii, ceea ce i-a făcut invidioși pe farisei și pe conducătorii iudeilor. Ca să nu-și piardă puterea și prestigiul, au pus la cale uciderea Lui. Chiar și asta ne arată că ajunsese un personaj important al vremii. Pentru mulți din cei care ne considerăm credincioși, ar fi un nivel acceptabil de notorietate pe care ni l-am dori. Fiind oameni rezonabili, nu ne vedem în postura de stăpâni absoluți ai lumii, ne-am mulțumi și cu lauda contemporanilor. Dacă ni se cere să fim asemenea Lui, nu ar fi slava de la oameni o asemănare dezirabilă? Și am avea grijă, când suntem lăudați, să nu cădem în păcatul trufiei, sau măcar ne-am strădui cât de cât să facem față situației cu brio.

Dar la momentul de maximă glorie lumească, la intrarea în Ierusalim, când mulțimile strigau „Osana fiul lui David”, El era deja trist și îngândurat. Noi, credincioșii sau, mă rog, mulți dintre noi, am vrea să ne oprim acolo. Gloria lumească ne-ar fi de ajuns, mai ales că am avea încredințarea că suntem și în spiritul adevărului, că dreptatea este de partea noastră, că posteritatea ne va da dreptate, și, premiu suplimentar, vom avea o eternitate agreabilă. Numai că Evangheliile nu se opresc aici. Ele continuă cu trădarea, judecarea, biciuirea și răstignirea Domnului.

Spuneam că sunt două moduri de a-L privi pe Hristos. Primul ne oferă cinstirea de la oameni. Al doilea însă e infinit mai mult. E slava primită de la Dumnezeu. Dacă una este trecătoare și schimbătoare, cât de repede trec mulțimile de la aclamarea unui erou la altul nou apărut, de la ovații la „Răstignește-L”, cealaltă e veșnică și nepieritoare. Numai că trecerea de la slava omenească la cea dumnezeiască nu se face instantaneu. Mai este un hop de trecut. Hristos a fost trădat, părăsit de toți ai Lui, judecat, bătut, condamnat, răstignit și abia apoi a înviat și s-a arătat apostolilor în slava cea de sus.

Noi, mai modești, ne-am mulțumi cu slava pământească, atât pentru că nu mai acceptăm suferința, cât și, mai grav, ni s-a atrofiat organul pentru veșnicie. Ne mulțumim să ieșim învingători în disputele dintre progresiști și conservatori, să demonstrăm superioritatea civilizației creștine în fața secularismului care ne bântuie lumea. E și asta important, nu putem asista nepăsători la degradarea lumii din care facem parte, dar e secundar în raport cu veșnicia la care suntem chemați. Numai că e greu, e nespus de greu.

Hristos nu a venit ca să fie pe placul mulțimilor, un lider charismatic care a atras furia stăpânilor de atunci, și care L-au și ucis pentru asta. El a venit pentru că poporul era în neștiință, și ca să-i arate calea către viața veșnică. Tot ceea a făcut în timpul activității pământești, de la botez până la intrarea în Săptămâna Patimilor, a fost să atragă atenția, pentru ca oamenii să ia seama la moartea și Învierea Sa. De altfel, și în Evanghelii scenele referitoare la judecata, răstignirea și Învierea Sa ocupă un loc central. Hristos a venit nu ca să fie un învățător, un profet, un vindecător, toate acestea există, dar numai ca să atragă atenția asupra punctului central: El ne oferă viața veșnică.

În grădina Ghetsimani El știa, din preștiință dumnezeiască, despre răstignirea Sa, și din teamă umană, se ruga, cu lacrimi de sânge, „să treacă de la El paharul acesta”. Apoi își revenea și cerea ca nu voia Lui să se facă, ci voia Tatălui din ceruri. Singur, părăsit de toți, apostolii pe care-i rugase să-i fie alături au adormit în timp ce El se ruga, trădat de Iuda, apoi de Petru, biciuit, batjocorit, primind cea mai crudă moarte a acelui timp, a suferit totul fără nicio crîcnire. Calea către veșnicie trece prin cruce, prin suferințe, prin moarte.

Noi, umani, mult prea umani, preferăm viața liniștită pe care o putem duce aici, fără să ne mai pese de veșnicie. Preferăm să fim apologeți, să le demonstrăm progresiștilor și tuturor anti-creștinilor câtă dreptate avem, și cât le suntem de superiori pentru că apărăm civilizația iudeo-creștină, cea mai bună din câte au inventat oamenii. S-ar putea ca, pe măsură ce adevărul creștin să devină inconfortabil în lumea de azi, să fie asimilat cu discursul urii, pentru că nu acceptă ideologia totalitară dominantă la modă, să fie nevoie să și suferim pentru Hristos. Dar noi vrem să ne asemănăm unui profet care uimea mulțimile și făcea minuni, nu unui Dumnezeu care suferă pentru mântuirea noastră.

Paul Curca

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

Pe aceeaşi temă

01 Februarie 2022

Vizualizari: 2071

Voteaza:

Ce fel de Iisus ne dorim? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iisus hristos mantuitorul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact