Ce fel de Iisus ne dorim?

Ce fel de Iisus ne dorim?

Există două moduri de a-L vedea pe Iisus. Unul este cel al slavei omenești. El predică mulțimilor care-L ascultă, și oamenii văd că „nimeni nu a mai vorbit așa până acum”. Și le-a vorbit de multe ori astfel, în predica de pe munte și în alte locuri. Și noi vrem să facem senzație când le spunem ceva oamenilor, să rămână uimiți de puterea cuvântului nostru, să ne admire și să ne ofere locul de cinste. Le răspunde fariseilor care căutau să-L prindă în cuvânt, dându-le acele replici la care ei nu mai știau ce să spună. Și noi vrem să fim asemenea Lui, fiind tari în toate polemicile cu cei care-L resping pe Hristos, pretinzând că vrem să-l apărăm pe El, nu să ne fălim în numele Lui și să-L folosim ca să putem să ieșim învingători din toate disputele. El a mai făcut vindecări minunate, pe care oamenii și știința nu le puteau explica, dar pe care, uimiți, le vedeau. Am vrea și noi să facem minuni, ca să ne impunem adevărul nostru în fața adevărului lor, al celor care caută să distrugă creștinismul. Să ne impunem într-un mod indubitabil în fața oricui ne respinge ideile sau caută să ne minimizeze știința de carte și ideile.

Ce ne lipsește din toate acestea ar fi măcar un pic din smerenia Lui. „Căci iată, eu sunt blând și smerit cu inima”, le spune El discipolilor Lui. Dar asta nu e singura noastră lipsă.
Hristos a fost un profet al vremii Lui, pe unde trecea se făcea vâlvă, se strângeau mulțimile când intra în vreo cetate a lui Israel sau se ducea, invitat de gazde, să mănânce în casa vreunui fariseu de vază sau printre vameși și prostituate, scandalizând lumea bună a epocii. Se ducea în casa în care era invitat, chiar dacă știa că intenția cu care fusese chemat era „să-L prindă în cuvânt”, să-i dovedească abaterea de la credința iudaică și să-L găsească vinovat. A fost un personaj important. Sigur, nu ca un cuceritor sângeros sau un rege al vremii Lui. Dar avea un grup de apostoli care-L însoțeau peste tot pe unde ajungea, și grupul pare să fi fost mai mare, să includă și femei și alte persoane care nu sunt consemnate în Evanghelii. Oamenii i se adresau cu respect, îi spuneau „Învățătorule” sau „Fiul lui David”. Așteptau de la El „cuvânt cu putere multă” sau vindecări pe care știința oamenilor nu le mai putea face: orbi, leproși, surzi,îndrăciți, lunatici, scurgeri de sânge care durau de zeci de ani, ba chiar a înviat din morți pe fiica mai marelui sinagogii, pe fiul unei văduve și pe Lazăr. Vestea despre El ajunsese în tot ținutul Iudeii, ceea ce i-a făcut invidioși pe farisei și pe conducătorii iudeilor. Ca să nu-și piardă puterea și prestigiul, au pus la cale uciderea Lui. Chiar și asta ne arată că ajunsese un personaj important al vremii. Pentru mulți din cei care ne considerăm credincioși, ar fi un nivel acceptabil de notorietate pe care ni l-am dori. Fiind oameni rezonabili, nu ne vedem în postura de stăpâni absoluți ai lumii, ne-am mulțumi și cu lauda contemporanilor. Dacă ni se cere să fim asemenea Lui, nu ar fi slava de la oameni o asemănare dezirabilă? Și am avea grijă, când suntem lăudați, să nu cădem în păcatul trufiei, sau măcar ne-am strădui cât de cât să facem față situației cu brio.

Dar la momentul de maximă glorie lumească, la intrarea în Ierusalim, când mulțimile strigau „Osana fiul lui David”, El era deja trist și îngândurat. Noi, credincioșii sau, mă rog, mulți dintre noi, am vrea să ne oprim acolo. Gloria lumească ne-ar fi de ajuns, mai ales că am avea încredințarea că suntem și în spiritul adevărului, că dreptatea este de partea noastră, că posteritatea ne va da dreptate, și, premiu suplimentar, vom avea o eternitate agreabilă. Numai că Evangheliile nu se opresc aici. Ele continuă cu trădarea, judecarea, biciuirea și răstignirea Domnului.

Spuneam că sunt două moduri de a-L privi pe Hristos. Primul ne oferă cinstirea de la oameni. Al doilea însă e infinit mai mult. E slava primită de la Dumnezeu. Dacă una este trecătoare și schimbătoare, cât de repede trec mulțimile de la aclamarea unui erou la altul nou apărut, de la ovații la „Răstignește-L”, cealaltă e veșnică și nepieritoare. Numai că trecerea de la slava omenească la cea dumnezeiască nu se face instantaneu. Mai este un hop de trecut. Hristos a fost trădat, părăsit de toți ai Lui, judecat, bătut, condamnat, răstignit și abia apoi a înviat și s-a arătat apostolilor în slava cea de sus.

Noi, mai modești, ne-am mulțumi cu slava pământească, atât pentru că nu mai acceptăm suferința, cât și, mai grav, ni s-a atrofiat organul pentru veșnicie. Ne mulțumim să ieșim învingători în disputele dintre progresiști și conservatori, să demonstrăm superioritatea civilizației creștine în fața secularismului care ne bântuie lumea. E și asta important, nu putem asista nepăsători la degradarea lumii din care facem parte, dar e secundar în raport cu veșnicia la care suntem chemați. Numai că e greu, e nespus de greu.

Hristos nu a venit ca să fie pe placul mulțimilor, un lider charismatic care a atras furia stăpânilor de atunci, și care L-au și ucis pentru asta. El a venit pentru că poporul era în neștiință, și ca să-i arate calea către viața veșnică. Tot ceea a făcut în timpul activității pământești, de la botez până la intrarea în Săptămâna Patimilor, a fost să atragă atenția, pentru ca oamenii să ia seama la moartea și Învierea Sa. De altfel, și în Evanghelii scenele referitoare la judecata, răstignirea și Învierea Sa ocupă un loc central. Hristos a venit nu ca să fie un învățător, un profet, un vindecător, toate acestea există, dar numai ca să atragă atenția asupra punctului central: El ne oferă viața veșnică.

În grădina Ghetsimani El știa, din preștiință dumnezeiască, despre răstignirea Sa, și din teamă umană, se ruga, cu lacrimi de sânge, „să treacă de la El paharul acesta”. Apoi își revenea și cerea ca nu voia Lui să se facă, ci voia Tatălui din ceruri. Singur, părăsit de toți, apostolii pe care-i rugase să-i fie alături au adormit în timp ce El se ruga, trădat de Iuda, apoi de Petru, biciuit, batjocorit, primind cea mai crudă moarte a acelui timp, a suferit totul fără nicio crîcnire. Calea către veșnicie trece prin cruce, prin suferințe, prin moarte.

Noi, umani, mult prea umani, preferăm viața liniștită pe care o putem duce aici, fără să ne mai pese de veșnicie. Preferăm să fim apologeți, să le demonstrăm progresiștilor și tuturor anti-creștinilor câtă dreptate avem, și cât le suntem de superiori pentru că apărăm civilizația iudeo-creștină, cea mai bună din câte au inventat oamenii. S-ar putea ca, pe măsură ce adevărul creștin să devină inconfortabil în lumea de azi, să fie asimilat cu discursul urii, pentru că nu acceptă ideologia totalitară dominantă la modă, să fie nevoie să și suferim pentru Hristos. Dar noi vrem să ne asemănăm unui profet care uimea mulțimile și făcea minuni, nu unui Dumnezeu care suferă pentru mântuirea noastră.

Paul Curca

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

Pe aceeaşi temă

01 Februarie 2022

Vizualizari: 1828

Voteaza:

Ce fel de Iisus ne dorim? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iisus hristos mantuitorul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact