Ce haine poarta sufletul?

Ce haine poarta sufletul?

Hainele ne sunt de folos doar cata vreme traim in acest trup muritor. Am intalnit oameni care, dintr-o simpla curiozitate, se intrebau daca, atunci cand vom trece in viata cea vesnica, vom mai purta haine.

Potrivit rugaciunilor din cadrul slujbei inmormantarii, indraznesc sa spun ca sufletele noastre, precum si trupurile inviate, nu vor mai avea nevoie de haine, ci vor fi imbracate in lumina necreata a lui Dumnezeu.

Chiar din timpul vietii, in trup fiind, unii sfinti au fost vazuti de catre ucenicii lor invesmantati nu in haine obisnuite, ci intr-o lumina calda si tainica, de neinteles pentru mintea omului patimas.

Hainele de lumina nu acopera trupul pentru a-l pazi pe om de rusine, ci pentru ca langa Dumnezeu toate sunt pline de lumina, precum canta Biserica, la Invierea lui Hristos: "Acum toate s-au umplut de lumina: si cerul, si pamantul, si cele dedesubt.

Deci sa praznuiasca toata faptura Invierea lui Hristos intru care S-a preaslavit."

Rusinea ramane la hotarul dintre cele doua lumi


Rusinea care insoteste goliciunea trupului este specifica omului cazut in pacate. Pana la caderea in pacat, Adam si Eva "erau goi si nu se rusinau". Rusinea a aparut odata cu primul pacat. In starea de dinainte de cadere, oamenii aveau sufletul curat si nu cunosteau rusinea. Apoi, cand au savarsit pacatul si s-au vazut dezbracati de "slava cea dintai", oamenii s-au rusinat pana si de trupurile lor. Atunci, ei au simtit nevoia sa-si acopere goliciunea. Ei nu mai puteau sta goi unul in fata celuilalt fara a simti durerea pierderii harului lui Dumnezeu care-i imbraca si se facea in ei izvor de curatie.

Rusinea este un lucru adaugat firii noastre. In orice caz, in starea actuala, avem nevoie de ea. Rusinea ne reaminteste faptul ca simtim si traim intr-un mod nefiresc si ca nu aceasta e starea pentru care am fost creati. Sfintii, ca unii care si-au curatit mintea si s-au umplut de harul Duhului Sfant, au ajuns sa nu mai faca diferenta intre barbat si femeie, nici sa simta vreo miscare in trupul lor, la vederea trupului gol al unei femei desfranate.

In loc luminat .

In rugaciunea din cadrul ecteniei pentru cei adormiti, preotul se roaga lui Dumnezeu astfel: "Doamne, odihneste sufletul adormitului robului Tau in loc luminat, in loc de verdeata, in loc de odihna." Locul cu pricina, adica Imparatia lui Dumnezeu, este un loc "luminat" pentru ca acolo imparateste Dumnezeu, care "Lumina este" (I Ioan 1, 5).

Canonul din slujba inmormantarii ne pune inainte urmatoarea rugaciune: "Cel ce esti din fire bun si milostiv, voitor de mila si adancul indurarii, pe cel ce l ai mutat din locul acesta al rautatii si din umbra mortii, Mantuitorule, aseaza l unde straluceste lumina Ta."

Lumineaza-mi haina sufletului meu !


Biserica se roaga lui Dumnezeu sa-l imbrace pe om in lumina inca din aceasta viata. Luminanda care se canta in slujba Deniilor din Saptamana Patimilor spune: "Camara Ta, Mantuitorul meu, o vad impodobita si imbracaminte nu am, ca sa intru intr-insa. Lumineaza-mi haina sufletului meu, Datatorule de Lumina, si ma mantuieste!"

Iar in Binecuvantarile mortilor, de asemenea, spunem: "Pe o Dumnezeire in trei straluciri cu dreapta credinta sa o laudam, strigand: Sfant esti Parinte fara de inceput, Fiule cel impreuna fara de inceput si Duhule cel dumnezeiesc; lumineaza ne pe noi, care cu credinta slujim Tie, si ne scoate din focul cel de veci."

Dumnezeu fiind Lumina, toti cei ce-L numesc pe El Tata si asculta de poruncile Lui sunt fii ai Luminii, precum zice o cantare tot din slujba inmormantarii: "Cel ce din Fecioara ai rasarit lumii, Hristoase Dumnezeule, si, printr insa, fiii luminii ne ai aratat, miluieste ne pe noi."

Rugaciune la binecuvantarea hainelor

In rugaciunea care se citeste la impartirea hainelor si a altor lucruri pentru cei adormiti in Domnul, preotul se roaga lui Dumnezeu astfel: "Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce stapanesti peste cei morti si peste cei vii, Care dai hrana celor flamanzi si imbracaminte celor goi, binecuvinteaza hainele acestea, ca sa le poarte cei ce le vor imbraca, iar pe adormitul robul Tau imbraca l in vesmantul nestricaciunii si in haina infrumusetata cu lumina si l asaza in locasul Tau, ca sa se bucure in veci intru desfatarea bunatatilor Tale si intru odihna.
(.)"

Teodor Danalache

.

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

12 Februarie 2015

Vizualizari: 4455

Voteaza:

Ce haine poarta sufletul? 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Andrei BalotaPostat la 2014-08-22 17:39

    Aceste cuvinte trebuie si traite cu inima pentru ca sunt cuvinte reale.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact