Cei ce nu se intreaba

Cei ce nu se intreaba

Sunt oameni care nu se intreaba. Din ce in ce mai multi sunt cei care petrec scurta durata a acestei vieti fara sa se (mai) intrebe de unde vin, incotro merg, sau daca exista Cineva mai presus de acest univers. Acestia sunt oameni pentru care a trai a ajuns, din pacate, sa nu mai insemne decat satisfacerea celor mai simple necesitati.

Nemaipunandu-si intrebari in ce priveste viata si destinul ei, acesti oameni traiesc spiritualiceste intr-o lume plina de simulacre. Pentru ei, iubirea inseamna doar o traire sentimentalista, jertfa inseamna sa isi aloce ceva timp, iar dreptatea inseamna doar indreptatirea din fapte, plina de dispret la adresa celor “mai prejos”.

Sfantul Vasile al Kinesmei explica intr-un mod foarte plastic, talcuind pilda semanatorului si vorbind despre samanta care a cazut langa cale: “In primul rand, este vorba de naturi grosolane, pur animalice. Acesta este cel mai josnic tip de om si, din pacate, in vremea de astazi el este deosebit de bine reprezentat. Oamenii acestia duc o viata inchinata doar simturilor trupesti: sa manance mancaruri gustoase, sa bea bauturi placute, sa doarma mult, sa se imbrace bine – ei nu stiu de lucruri mai inalte decat acestea. Troaca, nutretul si adapatul: la asta se margineste tot continutul lor. Viziunea lor asupra lumii este exclusiv materialista. Idealurile dreptatii, binelui si frumusetii, toate cele carora omenirea s-a inchinat ca celor mai sfinte lucruri, care i-au atras pe eroi, pe nevoitori si pe cele mai bune dintre personalitatile istoriei, carora acestia le-au daruit neprecupetit puterile si viata lor, sunt privite de catre oamenii de tipul «cale batatorita» cu ironie cinica si cu dispret fatis. Profit – iata cuvantul ce defineste activitatea lor! Pentru ei, dumnezeu este pantecele, iar Evanghelia, cuvantul lui Dumnezeu, se ciocneste in ei de «peretele orb» al indiferentei tampe. «Ricoseaza» din ei cum ricoseaza bobul de mazare din perete, fara sa strabata nici macar stratul cel mai superficial al egoismului lor si cu atat mai mult fara sa patrunda inauntru, in inima. Chiar daca uneori ramane in memorie, asta tine doar pana cand prima pornire de desfranare sau lacomie vine in zbor, ca o pasare, si inghite totul, iar inima grosolana ramane, la fel ca inainte, impietrita si de nepatruns” (Evanghelia pentru omul modern, Vol. 1).

Acesta este felul de a fi al omului animal, complet decazut. De fapt, acesta se aseamana mai mult cu demonii decat cu animalele, intrucat demonii sunt firi rationale care au cazut intr-o completa orbire, intr-o desavarsita nerationalitate, la fel ca omul care nu se mai intreaba nimic esential, care nu isi mai cauta rostul in lume, multumit sa gaseasca in jurul sau doar obiecte de satisfacere a celor mai elementare nevoi si a celor mai inrobitoare patimi.

***

O vorba celebra a Sfintilor Parinti spune ca “cine doreste sa se mantuiasca, cu intrebarea sa calatoreasca”. La capatul opus asadar, crestinul nu doar se intreaba, dar cu intrebarea el este in calatorie, este pe un drum pe care intrebarea il insoteste ca un prieten bun si de nadejde.

Ca sa capeti raspuns, trebuie sa formulezi o intrebare. Iar in domeniul duhovnicesc, intrebarea apare datorita unor nelinisti pana la urma fiintiale, pe masura ce omul se sondeaza pe sine din ce in ce mai adanc. El descopera ca are nevoie de raspunsuri, pentru ca fara ele se descopera pe sine dezorientat, caci a fi crestin – a te mantui – nu inseamna aplicarea unei retete, ci imersiunea omului in negura fiintei sale, care se cere luminata de Hristos intr-un mod personal si unic. Niciun om nu seamana in totalitatea fiintei sale cu niciun altul care a trait sau va trai in lume, asa incat, fara acest efort de lamurire, nimeni nu poate progresa in cele duhovnicesti.

Sunt intrebari scrise, intrebari rostite, intrebari nerostite si intrebari complet neformulate. La toate poate si raspunde Dumnezeu, prin multe mijloace: prin parinti duhovnicesti, prin rugaciune, prin imprejurarile concrete ale vietii. In toate momentele crestinul stie ca este angrenat intr-un dans la nivel cosmic, si ca doar Dumnezeu are clarviziunea necesara pentru a cunoaste exact care este rolul si scopul fiecaruia, fara a le separa de ansamblul angrenajului acestei lumi.

Putem spune deci ca drumul spre mantuire incepe cu intrebarea, precum famenul botezat de Filip, care marturisea: “Cum aş putea sa inţeleg, daca nu ma va calauzi cineva?”. Famenul era pe drumul cel bun, caci cauta a se lamuri deoarece vedea bine ca are nevoie de lamurire. Famenul deschisese ochii, chiar daca nu stia sa intrepreteze ce vedea. El devenise un om vazator intr-o lume de orbi.

Insa daca ne aducem aminte de cuvintele Mantuitorului, care le spunea ucenicilor ca ei sunt “lumina lumii”, intelegem ca noi, cei ce ne intrebam, nu putem intoarce spatele celor ce nu se intreaba si ca unul din rolurile noastre este sa venim in intampinarea celor ce nu vad, celor ce au pierdut simtul adevaratei vederi, celei duhovnicesti.

Si poate nici un ajutor nu va fi mai mare decat acela de a-i face sa se intrebe.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

15 Noiembrie 2013

Vizualizari: 6321

Voteaza:

Cei ce nu se intreaba 5.00 / 5 din 5 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Lorena OpreaPostat la 2013-11-15 21:35

    Este foarte adevarat ce ati scris mai sus, din pacate exact acolo se situeaza o seama de oameni, ei nu vor si nici nu i intereseaza alceva decai nivelul 1 al vietii, nivelul 7,8, 9, 10 este pentru cei cu suflet spiritual adevarat, care se gandesc si la ceilalti, care cunosc esenta vietii, care si fac din viata o misiune, si care traiesc cu credinta speranta si iubire, o iubire Divina care trece dincolo de cuvinte. Vreau sa va spun o intamplare adevarata de azi: Fetita mea a mers de la scoala cu o profesoara undeva la o expozitie, cand a iesit si venea spre casa a gasit in buzunarul hainei 3 lei ramasi rest cu o zi inainte cand a fost trimisa dupa paine. Ii era foame si a decis sa si ia un covrig, desi era in fata cu doamna profesoara langa ea, a aparul in fata ei o tiganca care era mai solida decat ea, si avea ochii injectati, a strigat la ea sa i dea ei covrigul, fata a zis sa o lase in pace, profesoara la fel, tiganca s a tinut de ea, strigand dupa ea, da mi tu sa mananc, la care fata a zis din nou lasa ma n pace tu ca si mie mi foame, apoi deodata i-a smuls din mana cu tot cu punga de hartie covrigul si a fugit. Fata a fost socata, m-a sunat mergand spre casa, zicand: mama ce vremuri sunt astea? nu e drept si mie mi-era foame si mi a fost smuls din mana, e grav ca deja se intampla asta. Am zis in sinea mea, poate o trebui sa dau pomeni pentru sufletul fetei mele, nu stiu, in orice caz stiu ca trai vremuri grele si daca nu era un copil cu bun simt, si bine crescut sunt sigura ca lucrurile nu era asa. Si atunci ce sa facem? sa ne educam copii asemenea unor soldati? sau sa lasam sa triumfe legea junglei intr-o societate si asa fara Dumnezeu?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact