Comisiei Europene nu-i place fata lui Hristos. De frica lui Mahomed

Comisiei Europene nu-i place fata lui Hristos. De frica lui Mahomed

In asaltul mediatic generat de decesul regelui Cioaba, o stire marunta si ambigua, ca viata din Romania, a strabatut presa. Cica micutul stat Andorra a fost nevoit sa inlature chipul lui Hristos de pe noile monede euro, deoarece nu a fost pe placul Comisiei Europene. In realitate, nu e chiar asa, dar principiul ramane. Europa are o problema cu Hristos Insusi. De frica lui Mahomed.

In luna mai, micutul stat european Andorra a vrut sa-si schimbe design-ul monedei euro. Propunerile contineau, pe monedele de 10, 20 si 50 eurocenti, portretul Sfantului Bricius (BRICIVS) (ucenic si succesor al Sf. Martin, episcop de Tours) dintr-o fresca a bisericii St. Martin din Cortina, una dintre bisericile emblematice ale Andorrei.

Comisia Europeana a solicitat schimbarea design-ului, pe motiv ca reprezentarea sfantului respectiv sugera mai mult chipul lui Hristos, dupa cum puteti vedea.

In presa din Romania, stirea a relatat inexact, fie despre chipul lui Hristos (majoritatea publicatiilor), fie despre chipul Sfantului Martin de Tours, al carui hram il purta biserica din Andorra. Dar nu era nici macar chipul Sf Martin, care, asa cum se poate observa din poza de mai sus, este deteriorat (In dreapta sa apar literele MARTINVS). O descriere completa a frescelor de la biserica din Andorra gasiti aici. Asa ca, pana la urma , Andorra a pus pe monedele euro biserica Santa Colona din orasul cu acelasi nume.

Trebuie sa mai spunem ca in Andorra rolul de monarh este exercitat de catre doi co-principi, episcopul de Urgell si presedintele Frantei. Probabil aceasta este cauza pentru care simbolurile religioase au fost alese pentru a fi imprimate pe monede. De altfel, in zona euro, cele 2 fete ale monedelor euro sunt impartite intre specificul european (o fata comuna) si specificul national (revers cu specific national). Asa se face ca pe multe monede euro se regasesc deja simboluri religioase, cu acceptul Comisiei Europene.

Iata o lista, dupa fiecare tara:

Austria - catedrala Sf. Stefan Belgia - Capul Sf Arhanghel Mihail, patronul orasului Bruxelles, in marca de fabricatie

Olanda - inscriptia pe laterala monezii GOD * ZIJ * MET * ONS (Dumnezeu sa fie cu noi)

Malta - Crucea malteza Monaco - Stema statului cu Inscriptia "Deo Juvante” (Cu ajutorul lui Dumnezeu)

Portugalia - Crucea din stema regala

San Marino - fondatorul statului, St. Marinus, biserica Saint Marinus si crucea de pe coroana din stema statului.

Slovacia - crucea dubla pe 3 dealuri, simbol national.

Spania - Catedrala Santiago de Compostela. Chiar si in randul monedelor comemorative, regasim foarte multe simboluri religioase: catedrale, chipuri de sfinti etc.

Germania - Catedrala Cologne (2011), biserica Ludwigskirche (februarie 2009), biserica Sf. Mihail din Hamburg (februarie 2008)

Franta - Preotul romano-catolic si deputatul Henri Grouès (Abbé Pierre) (iulie 2012)

Slovacia - Sf. Chiril (Constantin) si Metodie (iulie 2013)

Spania - Manastirea San Lorenzo de El Escorial (februarie 2013), Catedrala Burgos (martie 2012) San Marino - fresca "Disputa dintre Hristos si Invatatorii de Lege” (urmeaza in septembrie 2013)

Aici, Hristos si-a gasit locul cumva, dar nu la nivel de detaliu, ci intr-un plan mai indepartat, alaturi de alte persoane. Oricum, nu este vorba de o moneda de circulatie uzuala, ci de una comemorativa. De aceea, stau si ma intreb: care o fi motivul real pentru care Comisia Europeana a solicitat schimbarea designului? Oare chipul lui Hristos, sau orice asemanare cu El, strica imaginea oficialitatilor europene? Multi ar spune ca laicitatea statala este cauza. Dar nu mi se pare un argument suficient, cata vreme simboluri religioase cu specific national exista deja pe monede. O banuiala tot am. In fata potentialei crestere a extremismului musulman pe continent, Europa este incercata de un sentiment de teama. Mai ales ca prognozele arata clar cresterea numarului de credinciosi musulmani pe continent. Asa ca evita orice incercare de alaturare oficiala a imaginii ei langa cea a lui Hristos. Va amintiti refuzul de a specifica in Constitutia europeana radacinile crestine ale Europei nu?! Ei bine, Europa se comporta asa pentru a nu fi nevoita ca, in virtutea diversitatii si echidistantei democratice, sa trebuiasca sa faca acelasi lucru si fata de Mahomed. Asta i-ar mai lipsi, sa se incurce cu ideologia "razboiului sfant”. Si atunci, este mai bine sa se izoleze de orice religie. Plus ca asta ii aduce un avantaj major: poate stabili ce morala publica doreste, fara a o pune in acord cu morala vreunei religii. Tot asa a facut, odinioara, apostolul Petru, in noaptea prinderii lui Hristos, cand de frica extremistilor din curtea arhiereului, care erau gata sa-l linseze, a apostaziat: "Nu-l cunosc pe Omul acesta!”

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

 

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 02 Mai 2025

Pe aceeaşi temă

03 Septembrie 2013

Vizualizari: 2701

Voteaza:

Comisiei Europene nu-i place fata lui Hristos. De frica lui Mahomed 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact