Demnitatea omului

Demnitatea omului

In toiul discutiilor despre sistemul de sanatate, purtate de regula in termeni politici si economici, ramane neobservata tema propriu-zisa: demnitatea omului. Ce este aceasta? Ce inseamna sa fii demn intr-o tara trecuta prin teroarea comunista? Ne este, la ora actuala, in sistemul sanitar si nu numai, respectata demnitatea? In fine, mai suntem noi insine constienti de propria demnitate?

De la antropologia biblica la Pico della Mirandola si de la invatatura sociala a Bisericii la declaratiile privind drepturile fundamentale – demnitatea omului reprezinta o provocare constanta. Pentru ca este decisiv daca omul conteaza pentru cei aflati in posesia puterii, daca viata lui are sau nu pret, daca personalitatea fiecaruia cantareste sau nu, daca reprezinta sau nu prioritatea statului, daca este liber sau tinut in frica si neincredere, daca se reduce la o masa biologica, fara alta dimensiune, culturala sau spirituala, daca este sau nu irepetabil, daca este un subiect al milei publice, daca are si alte calitati, nu in ultimul rand demnitate. Varstele istorice sunt tot atatea ilustratii ale definitiilor concurente si succesive date omului.

Nebunia bolsevica a transformat tari si parti de continente in enorme laboratoare ale unui experiment social fara precedent.

„Omul nou” trebuia sa se intrupeze pe ruinele unei umanitati contestate radical. Noutatea nu era doar rezultatul progresului, ci in egala masura emergenta cvasi-divina a unei fapturi nemaiintalnite prin eliberarea unor forte proletare pana atunci latente. Or, pentru a ajunge aici, orice sacrificiu era permis, inclusiv crima, asa cum sublinia fara echivoc Manifestul Partidului Comunist din 1848. Promisiunea noutatii, a societatii fara clase sociale si depasind cu mult standardele de viata ale capitalismului, facea posibila si recomandabila asasinarea trecutului si a celor care il reprezentau.

In orizontul experientei totalitare in secolul 20, a calcarii sistematice in picioare a demnitatii omului, nu putem decat sa constatam lipsa de consecinte din post-comunism. Altminteri s-au petrecut lucrurile in Germania post-nazista. Deja din primul articol al Constitutiei, intrata in vigoare la 24 mai 1949, se declara: „Demnitatea omului este intangibila. Respectarea si apararea acesteia este obligatia tuturor organelor puterii de stat.” Formula juridica (Die Würde des Menschen), aflata pana in prezent in mijlocul dezbaterii exegetice, exprima dorinta ferma de a face imposibila repetarea abuzului. Se instaura astfel o autocenzura a statului. Parafrazand pe Kant, demnitatea omului reprezinta un imperativ antropologic prin a carui pozitivare autoritatea publica este obligata sa gandeasca si sa actioneze in termeni nemijlociti umani, dincolo de orice mitologie politica sau proiectie ideologica.

Revenind in cotidianul nostru cenusiu, ce constatam? Dupa mai bine de doua decenii, institutiile create pentru a garanta drepturile cetateanului functioneaza poticnit, lacunar. Demnitatea fiintei umane este sistematic pusa intre paranteze: de la protectia consumatorului la monopolul privat sau de stat, de la speculatiile care se reflecta in preturi la dispretul politicianului fata de alegator. Omul este marele absent. Lipseste cel care da, de fapt, sensul sistemelor consumatoare de resurse impresionante. Concret, pacientul absenteaza din sanatate, elevul din educatie, petentul din justitie. Statul continua sa fie un scop in sine, iar nu suma serviciilor puse in slujba comunitatii.

La baza unei asemenea realitati sta, ca si inainte de 1989, o mentalitate otravita, egoista, imorala, tocmai potrivita cu functionarii impertinenti si directorii iresponsabili. La criticile acestea, formulate deja de mai multi pana acum, se adauga deteriorarea vizibila a constiintei de sine. Este victoria tarzie a „omului nou” comunist: sa uiti ca ai demnitate, sa te obisnuiesti cu orice, inclusiv cu starea de neom, sa traiesti la marginea regnului, sa te multumesti cu resturile si sa votezi cu cel care iti mai arunca o ciozvarta. Inlocuind pragmatismul cu cinismul, cei care ne conduc exploateaza masiv acest deficit. Iata de ce, adevarata opozitie rezida in resuscitarea demnitatii omului. Acum sau niciodata.

Radu Preda

Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 04 Octombrie 2025

Pe aceeaşi temă

19 Martie 2013

Vizualizari: 2406

Voteaza:

Demnitatea omului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact