Demnitatea omului si harisma creativitatii sale

Demnitatea omului si harisma creativitatii sale

Sfantul Grigorie Palama, traitor al secolului al-XIV lea, un calugar atonit, devenit arhiepiscop al Tesalonicului, intemeietor al misticii isihaste, se opune intru totul devierii de la Sfanta Traditie. In gandirea sa omul este superior ingerilor. Omul este o fiinta complet, asezata in fruntea creaturilor, lucru ce este conferit de dualitatea trup-suflet. Pe de alta parte superioritatea omului reiese si din faptul ca aceste a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu. Un inger este ,,lumina secundara“ un vestitor si un slujitor. Ingerul nu poate crea nimic, Dumnezeu creaza totul ,,din nimic“

Conditia omului este una superioara, prin atribuirea chipului lui Dumnezeu. El are datoria de a deveni impreuna creator cu Dumnezeu, iar pe de alta parte trebuie sa-si manifeste in creatie sfintenia prin mijloacele propriului trup. Demnitatea regala a omului devine conditie de slujire a lui de catre ingeri.

Intruna din omiliile sale, Sfantul Grigorie Palama precizeaza astfel unul dintre telurile intruparii: ,,A venera trupul, asa incat duhurile orgolioase sa nu aiba indrazneala de a crede ca sunt mai de pret decat omul“. Acest text inalta un imn neasteptat spiritului creator al omului.

Hristos vine pentru a vindeca ,,patologia pacatului“, singura vinovata de nerodirea paradisului, care va rodi in cele din urma, in imparatia lui Hristos. Mantuirea este momentul in care Dumnezeu il salveaza pe om din caderea pacatului. In Sfintele Evanghelii, procesul de mantuire ne este prezentat ca un act de tamaduire, de vindecare, avand ca tratament credinta: ,,credinta ta te-a mantuit“. Dar, asa cum considera Sfatul Grigorie Palama, vindecarea aceasta suporta o curatire a fintei prin asceza, printr-o restaurarea initiala a chipului lui Dumnezeu si transfigurarea firii umane.

In sens scripturistic, creatia este asemanata cu bobul de grau. Lumea este creata in timp, neimplinita germinal, daca ne referim in termeni agricoli, avand drept scop perpetuarea conlucrarii dintre om si Dumnezeu, conlucrare realizata pri profetii Vechilui Testament si desavarsita in Noul Testament de Hristos-omul si urmasii acestuia.

Sfantul Grigorie de Nyssa spune ca prin firea sa, omul este destinat acestei slujiri, el fiind ,,o partitura muzicala, un imn minunat dedicat atotputerniciei creatoare“. Si tot el adauga: ,,Slava ta, Hristoase, este omul pe care l-ai asezat ca poet al stralucirii Tale“ Acesta este completat de gadirea Sfantului Grigorie Palama: ,,Iluminat inca de pe pamant, omul se minuneaza intru totul. El se intrece, in cantari neancetat, cu puterile ceresti; ca un inger pe pamant, el conduce faptura intreaga spre Dumnezeu“.

Mantuitorul Hristos ii da omului posibilitatea de a actiona, fapt care este efectul decisiv al Tainei Mirungerii. Sfantul Grigorie de Nyssa insista asupra puterii omenesti de a stapani. Omul este rege, este preot este profet si toate acestea datorita harismelor sale, sau daca este sa folosim un termen poetic, omul este un demiurg.

Purificata prin asceza, marea dragoste este de fapt destinul omului. ,,Tandretea ontologica“ pe care marii mistici precum Isaac Sirul, Sfantul Macarie Egipteanul, dar si altii o arata oricarei creaturi este insotita de un mod iconografic de a contempla gandul divin dincolo de transparenta lumii, de a patrunde in ,,cochilia cosmica“, pana in,, samburele sensului“. Acesta este izvorul specific Ortodoxiei care, asa cum spune Sfantul Clement Alexandrinul, dupa Dumnezeu-fiecare om este ca un Dumnezeu.

In chip Euharistic, considera Sfantul Maxim Marturisitorul : ,, dumnezeiescul Stapan ii hraneste pe oameni cu gnoza scopurilor ultime ale acestei lumi“. Imaginile din pildele evanglelice, sau materia cosmica a Sfintelor Taine, nu sunt intamplatoare. Pana si lucrurile cele mai simple corespund unui scop foarte precis.

Darurile si harismele hotarasc vocatia omului: aceea de a construi o existenta umana demna de a sluji lui Dumnezeu. Aceasta nu se poare intemeia decat pe slujirea pe care, Sfanta Scriptura o vede ca pe un act de vindecare, un semn de restaurare a echilibrului dintre om si Dumnezeu. Este comuniunea tuturor oamenilor adaptata noutatii absolute si dorintei supreme despre care ne vorbeste Apocalipsa.

Gandirea Sfintilor Parinti traseaza o gandire filosofica asupra creatiei si asupra omului si sacerdotiul acestuia in lume.


Preot David Marian, parohia Nuntasi, Constanta

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

04 Februarie 2014

Vizualizari: 2285

Voteaza:

Demnitatea omului si harisma creativitatii sale 4.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact