Demnitatea omului si harisma creativitatii sale

Demnitatea omului si harisma creativitatii sale

Sfantul Grigorie Palama, traitor al secolului al-XIV lea, un calugar atonit, devenit arhiepiscop al Tesalonicului, intemeietor al misticii isihaste, se opune intru totul devierii de la Sfanta Traditie. In gandirea sa omul este superior ingerilor. Omul este o fiinta complet, asezata in fruntea creaturilor, lucru ce este conferit de dualitatea trup-suflet. Pe de alta parte superioritatea omului reiese si din faptul ca aceste a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu. Un inger este ,,lumina secundara“ un vestitor si un slujitor. Ingerul nu poate crea nimic, Dumnezeu creaza totul ,,din nimic“

Conditia omului este una superioara, prin atribuirea chipului lui Dumnezeu. El are datoria de a deveni impreuna creator cu Dumnezeu, iar pe de alta parte trebuie sa-si manifeste in creatie sfintenia prin mijloacele propriului trup. Demnitatea regala a omului devine conditie de slujire a lui de catre ingeri.

Intruna din omiliile sale, Sfantul Grigorie Palama precizeaza astfel unul dintre telurile intruparii: ,,A venera trupul, asa incat duhurile orgolioase sa nu aiba indrazneala de a crede ca sunt mai de pret decat omul“. Acest text inalta un imn neasteptat spiritului creator al omului.

Hristos vine pentru a vindeca ,,patologia pacatului“, singura vinovata de nerodirea paradisului, care va rodi in cele din urma, in imparatia lui Hristos. Mantuirea este momentul in care Dumnezeu il salveaza pe om din caderea pacatului. In Sfintele Evanghelii, procesul de mantuire ne este prezentat ca un act de tamaduire, de vindecare, avand ca tratament credinta: ,,credinta ta te-a mantuit“. Dar, asa cum considera Sfatul Grigorie Palama, vindecarea aceasta suporta o curatire a fintei prin asceza, printr-o restaurarea initiala a chipului lui Dumnezeu si transfigurarea firii umane.

In sens scripturistic, creatia este asemanata cu bobul de grau. Lumea este creata in timp, neimplinita germinal, daca ne referim in termeni agricoli, avand drept scop perpetuarea conlucrarii dintre om si Dumnezeu, conlucrare realizata pri profetii Vechilui Testament si desavarsita in Noul Testament de Hristos-omul si urmasii acestuia.

Sfantul Grigorie de Nyssa spune ca prin firea sa, omul este destinat acestei slujiri, el fiind ,,o partitura muzicala, un imn minunat dedicat atotputerniciei creatoare“. Si tot el adauga: ,,Slava ta, Hristoase, este omul pe care l-ai asezat ca poet al stralucirii Tale“ Acesta este completat de gadirea Sfantului Grigorie Palama: ,,Iluminat inca de pe pamant, omul se minuneaza intru totul. El se intrece, in cantari neancetat, cu puterile ceresti; ca un inger pe pamant, el conduce faptura intreaga spre Dumnezeu“.

Mantuitorul Hristos ii da omului posibilitatea de a actiona, fapt care este efectul decisiv al Tainei Mirungerii. Sfantul Grigorie de Nyssa insista asupra puterii omenesti de a stapani. Omul este rege, este preot este profet si toate acestea datorita harismelor sale, sau daca este sa folosim un termen poetic, omul este un demiurg.

Purificata prin asceza, marea dragoste este de fapt destinul omului. ,,Tandretea ontologica“ pe care marii mistici precum Isaac Sirul, Sfantul Macarie Egipteanul, dar si altii o arata oricarei creaturi este insotita de un mod iconografic de a contempla gandul divin dincolo de transparenta lumii, de a patrunde in ,,cochilia cosmica“, pana in,, samburele sensului“. Acesta este izvorul specific Ortodoxiei care, asa cum spune Sfantul Clement Alexandrinul, dupa Dumnezeu-fiecare om este ca un Dumnezeu.

In chip Euharistic, considera Sfantul Maxim Marturisitorul : ,, dumnezeiescul Stapan ii hraneste pe oameni cu gnoza scopurilor ultime ale acestei lumi“. Imaginile din pildele evanglelice, sau materia cosmica a Sfintelor Taine, nu sunt intamplatoare. Pana si lucrurile cele mai simple corespund unui scop foarte precis.

Darurile si harismele hotarasc vocatia omului: aceea de a construi o existenta umana demna de a sluji lui Dumnezeu. Aceasta nu se poare intemeia decat pe slujirea pe care, Sfanta Scriptura o vede ca pe un act de vindecare, un semn de restaurare a echilibrului dintre om si Dumnezeu. Este comuniunea tuturor oamenilor adaptata noutatii absolute si dorintei supreme despre care ne vorbeste Apocalipsa.

Gandirea Sfintilor Parinti traseaza o gandire filosofica asupra creatiei si asupra omului si sacerdotiul acestuia in lume.


Preot David Marian, parohia Nuntasi, Constanta

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

04 Februarie 2014

Vizualizari: 2267

Voteaza:

Demnitatea omului si harisma creativitatii sale 4.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact