Despre magie, superstitii, false credinte

Despre magie, superstitii, false credinte


Despre falsul misticism

Omul inainte de caderea in pacat nu avea o cunoastere patimasa, cunoastea lumea prin Dumnezeu si nu in afara relatiei cu El.  Omul din ziua de astazi se multumeste cu franturi din realitate, iar daca face un “efort” in a privi lumea ca pe un intreg recurge la magie si superstitie.

Superstitiile sunt o mostenire din paganism, in care se practica pe scara larga, prezicerile si invocarile magice ale puterilor suprafiresti, din convingerea ca zeii pot fi siliti prin anumite cuvinte si gesturi, sa comunice viitorul si sa vina in ajutorul celor care ii cheama.

Traim inca in plin paganism, viata noastra este sufocata de falsele credinte. E inca foarte inradacinata in subconstientul nostru si manifestata in practici, credinta in interventia unor forte nevazute care nu au nimic de-a face cu invatatura crestina.



La Osea IV, 12 Dumnezeu mustra pe evrei ca “intreaba lemnul”. Se aruncau bete in aer si din pozitia lor in urma caderii, se tragea o concluzie. Astazi avem ceva asemanator in datul in carti. De asemenea se citea viitorul in pahar: “Pentru ce ati furat cupa din care bea stapanul meu si din care el ghiceste?” (Geneza XLIV, 5). Ceva asemanator avem cu ghicitul in cafea.

Tot in prezicerea viitorului sta si considerarea anumitor zile ca norocoase pentru inceperea unei activitati, iar a altora ca lipsite de noroc. Martea este socotita o zi nenorocoasa, in vechime ea era inchinata lui Marte zeul razboiului. Multi se tem de numarul 13. Avem in Occident hoteluri unde la camere intalnim numarul 12 bis si nu 13. Teama isi are poate cauza in faptul ca Iuda care era al 13 - lea l-a vandut pe Hristos. Se pierde din vedere ca dupa Inaltarea lui Hristos au fost 13 Apostoli ( s-au adaugat Matia si Pavel), si prin ei lumea a fost adusa la crestinism.

Si visul a ajuns sa joace un rol important in viata omului. Insa, sensul visurilor nu-l cunoastem, de  cele mai multe ori ele au o cauzalitate organica sau pshihologica. Prezicatorii atribuie visurilor rosturi revelatorii. Pentru ca se credea ca prin vise isi comunica zeii vointa, oamenii cautau permanent sa aiba visuri revelatorii. Dormeau pe mormitele celor decedati si considerau visurile de acolo drept comunicari ale celor din lumea de dincolo.

In loc de a cauta vindecarea prin rugaciune si prin indreptarea vietii - dar si prin mijloacele naturale ale medicinei, omul cauta vindecarea fara nici un efort moral si intelectual.

Crestinismul are la baza Revelatia divina care s-a produs in mare parte prin viziuni. Dar ele se caracterizeaza prin: sunt lipsite de o forma asemanatoare formelor din lume, sunt rare si servesc unui scop de mare misiune si presupun o curatire desavarsita de patimi. Ca lumea supranaturala nu are forme asemanatoare celor pamantesti si ca in general nu se face cunoscuta prin astfel de forme, ne spune Sfantul Apostol Pavel. In rapirea sa in al treilea cer, a auzit cuvinte de nespus, care nu-i sunt date omului sa le rosteasca (II Cor.XII,4). Iar despre bunatatile vietii viitoare spune:”ochiul nu le-a vazut si urechea nu le-a auzit si la inima omului nu s-a suit”(I Cor II, 9).

Desigur Patericul admite si aratari ceresti. Sfantul Simeon Teologul vorbeste adeseori cu Hristos in lumina, iar in cursul disputei isihaste Biserica noastra a formulat invatatura despre vederea luminii dumnezeiesti.

Faptul ca vorbim de vederi, dar ca ele sunt rare, ni se arata ca Dumnezeu nu suspenda ordinea naturala, dar o face intr-un mod cu totul supranatural si in vederea mantuirii. Sfantul Apostol Pavel a avut o singura rapire si vorbeste o singura data despre ea si abia dupa 14 ani silit de cei care ii contestau autoritatea, dar si atunci o anunta simplu fara a o descrie in amanunte.

Scrierile ascetice daca vorbesc de rapire sau de vederea luminii dumnezeiesti, considera ca acestea nu pot avea loc decat dupa curatirea de patimi.

Ignoranta este mediul propice de raspandire a falsului misticism. Acest fals misticism coboara supranaturalul, transformandu-l in ceva obisnuit. Credinta luminata este aceea care nu-I atribuie lui Dumnezeu nici una din insusirile si functiile naturii. A pune manifestarile lui Dumnezeu in rand cu manifestarile naturii, inseamna a uita ca trebuie sa trecem prin granite invierii, ca si Hristos, pentru a ne intalni cu lumea supranaturala. Afirmand intalnirea noastra cu Hristos in ordinea naturala, inseamna a uita ca El a intrat prin inviere in alta ordine.

Cei ce vad minuni si vederi la tot pasul au schimbat marirea lui Dumnezeu celui nestricacios, cu asemanarea omului celui stricacios” (Rom I,23).



Credinciosul asteapta scaparea de anumite greutati, nu de la o indreptare a vietii sale, ci de la miracole care il dispenseaza de eforturi morale in vederea indreptarii vietii sale.
 

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 33881

Voteaza:

Despre magie, superstitii, false credinte 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact