Dragoste de 5 lei

Dragoste de 5 lei

Dragostea. Sentiment complex, care are multe laturi. Framantari si bucurii, agonie si extaz, cam acestea sunt limitele ei de exprimare. Dar cum o poti masura? Statistic vorbind, dragostea reala a romanilor valoreaza fix 5 lei.

O vorba veche spune ca „dragostea e ca o raie, te mananca si-n calcaie”, adica este un sentiment de care nu poti scapa.

In fond, nici nu avem cum, deoarece suntem facuti din iubire divina, energia care pune in miscare intreg universul. Asa ca, s-au gandit unii cu spirit antreprenorial, de ce n-am putea scoate niste profit si de aici?! Ei bine, aplicand vechea schema de a folosi orice moment sau lucru important ca vector de marketing, Apusul crestin a reusit sa inventeze Valentine’s Day, numita si mai pe romaneste „Ziua indragostitilor”.

Existenta acestei zile comerciale se bazeaza pe un fapt istoric: in secolul III, un preot roman, pe nume Valentin, a fost prins ca oficia crestinilor slujba cununiei religioase, incalcand astfel dispozitiile imparatului roman Claudiul Goticul (268-270). Pentru aceasta, a fost condamnat la moarte, ucis la Poarta Flaminia din Roma si ingropat pe Via Flaminia, intr-o zi de 14 februarie. Mai tarziu, in 496, papa Ghelasie I a stabilit data de 14 februarie ca ziua de cinstire a Sf. Valentin. In secolul 18 insa, sarbatoarea s-a transformat intr-un prilej ca indragostitii sa-si marturiseasca afectiunea unuia pentru celalalt. In acest fel, agape-ul crestin a fost inlocuit cu eros-ul lumesc.

Dragostea este, in esenta, iubire. Cuvantul insa are o multitudine de sensuri, functie de contextul in care este folosit. Exista dragoste de mama, de tara, de aproapele, de Dumnezeu, dar si “a face dragoste”. Astfel, universul dragostei este cuprins intre 2 poli: agape si eros.

Agape exprima iubirea jertfelnica, dragostea care daruieste si se daruieste pe sine, drumul prin care se realizeaza comuniunea. Opusul ei este exact eros-ul, care semnifica iubirea pentru sine, dragostea de tip egoist, drumul prin care se realizeaza individul in sine. De la sine ințeles ca, in crestinism, eros-ul se transfigureaza in agape iar a darui este mai fericit decat a primi.

Aceste stari sufletesti se exprima insa prin fapte, de aceeasi natura ca si principiile din care pleaca. Astfel, daca vorbim de dragostea de aproapele, cifrele ne dau o oarecare idee. Conform datelor oficiale, activitatile filantropice ale BOR de anul trecut au insumat 80 milioane RON. Dar banii Bisericii sunt, practic, banii comunitatii, ceea ce inseamna ca noi, cei 16 milioane si ceva de credinciosi, am donat fiecare, pentru aproapele nostru, cam 5 RON. Cifra nu contine insa si alte gesturi filantropice facute in particular.

Sa privim insa si la eros, mai ales ca ne aflam in preajma “Zilei indragostitilor”, care este cea mai buna dovada consumista de trecere de la agape la eros. Conform unor sondaje, romanii vor cheltui anul acesta intre 50 si 200 RON doar pentru Valentine's Day. Nu mai punem la socoteala si celelalte “serbari de primavara” (Dragobetele, 1 si 8 martie) despre care comerciantii spun ca impulsioneaza vanzarile cu pana la 1500% (nu este greseala, ati citit bine, vanzarile cresc de o mie cinci sute de ori). Ca tot vorbim de eros, cred ca devine apasator sa amintim cifrele ametitoare din decadenta industrie a sexului, motiv ca unii romani sa viseze cu ochii larg deschisi la legalizarea prostitutiei.

In aceasta situatie avem un tablou statistic ce arata foarte clar cat investesc romanii in iubirea crestina si cat in dragostea de tip erotic. Diferenta intre ele este mult prea mare, proportionala cu dominatia eros-ului asupra agape-ului.

Acesta este insa si unul din motivele pentru care societatea noastra arata asa: desacralizata si senzualista, individualista si egoista, mecanicizata si rutinata. Daca in vremea preotului Valentin din Roma, dragostea crestina nu putea fi stavilita nici de poruncile imparatului Claudiu Goticul, spre a se implini in cununie si familie, astazi multi tineri se casatoresc mai mult din motive ce tin de eros. Ba inca am ajuns si la trista performanta de a falsifica cununia prin „casatorii de o zi”. Doar cat sa-ti duci iubita la hotel si sa „faci dragoste”.

Astfel, dezumanizarea ne face sa uitam ca dragostea nu se face ci se daruieste jertfelnic. Asa a ajuns sa valoreze doar 5 lei.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

 

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 25 Decembrie 2025

Pe aceeaşi temă

14 Februarie 2014

Vizualizari: 1609

Voteaza:

Dragoste de 5 lei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact