O formula frecvent folosita pentru a demonstra efectele secularizarii: Europa post-crestina. Sigur, referinta este la partea occidentala a continentului. Diagnosticul sugereaza ca, in comparatie, Estul ar fi mult mai religios.
Cat adevar este insa intr-o asemenea descriere? Poate fi Vestul european redus din punct de vedere spiritual la un post-fenomen? Este Crestinismul dincolo de Praga doar rezidual? Adica vizibil numai prin zidurile catedralelor, prin reclama agresiva a comertului, de Pasti si de Craciun, adica prin invelis, dar nu si prin miez? O umbra "solida”? Este credinta unei importante parti a Europei asemeni piesei de teatru careia ii lipsesc actorii, o casa nelocuita, un tren fara calatori? Inevitabil, raspunsul este ambivalent. In primul rand, Crestinismul apusean, pentru a ramane la aceasta expresie generala, nu mai impresioneaza prin fenomene de masa.
Radu Preda
Sursa: teologia-sociala.ro
.-
Secularizarea averilor manastiresti - 1863
Publicat in : Religie -
Secularizarea institutionalizata in Apus
Publicat in : Editoriale -
Secularizarea à la roumaine
Publicat in : Editoriale -
Secularizarea si problema antropologiei
Publicat in : Editoriale
Radu Preda
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.