Fericiti cei ... 'spalati pe creier'

Fericiti cei ... 'spalati pe creier'

Atunci când cineva îşi susţine opinia/crezul, trebuie să se pregătească pentru tot soiul de răspunsuri. Mai ales acum, când ni se promite libertatea de exprimare, puterea şi dreptul la opinie... ideologii care par rupte dintr-o campanie electorală şi care se stafidesc după numărarea voturilor.

Este cel puţin interesant cum ultimul argument al unora, care nu pot contraargumenta, este că un om cu valori morale este spălat pe creier. Ofensa este menită să încleşteze gura, nicidecum să ofere dialogului un schimb de idei care caută adevărul. Apelul la o instanţă morală superioară şi plierea vieţii după norme veşnice nu sunt luate în considerare, oricât de mult bine ar aduce. De ce oare cei care promovează libertatea de opinie nu acceptă opinia celorlalţi, altfel de cum sunt ei? Chiar caută libertatea şi dialogul viu, constructiv?

Când argumentul se reduce la „spălare pe creier”? este clar că nu se doreşte niciun fel de dialog, ci o tiranie neomarxistă. In închisoare, genialul Petre Ţuţea era întrebat dacă „s-a vindecat de credinţă." Aşa era văzută credinţa: ca o boală. El răspundea că tocmai credinţa l-a ţinut în viaţă. Cum se putea ca o armată de călăi să îl ucidă câte puţin în fiecare zi şi el să supravieţuiască? Numai Unul Dumnezeu i-a dat puterea vieţii, a biruirii caraliilor. Mărturia lui este vie. Oare l-a ţinut în viaţă spălarea pe creier? Poate fi numită ideologie acea credinţă care i-a dat viaţă în cel mai concret fel? Puterea de a ierta (în fond, izvorul tăriei de a merge mai departe) o dă un cortex perfect lin, privat de circumvoluţiuni?

De ce există această nepotrivire între un fel de viaţă (cel creştin) şi cel teluric? O sursă minunată a vieţuirii creştine o reprezintă epistola către Diognet. Neputinţa de a înţelege viaţa creştină în parametrii lumescului e firească, fiindcă „învăţătura creştinilor nu-i descoperită de gândirea şi cugetarea unor oameni, care cercetează cu nesocotinţă."

(Epistola către Diognet - Scrierile Părinţilor Apostolici, voi. I, în colecţia Părinţi şi Scriitori Bisericeşti, trad. de Pr. Dumitru Fecioru, ed. IBMBOR, 1979, p. 340). Shakespeare este genial pentru un cunoscător de limba engleză; pentru ceilalţi, opera şi engleza lui sunt simple sunete nerecognoscibile. La fel şi pentru necreştini (chiar şi pentru creştinii decreştinaţi): neînţelegerea limbii creştine duce la neînţelegerea mesajului hristic şi a puterii lui transfiguratoare. Dacă limba creştină a fost creată într-un cod anume (cuprinzând iubire, smerenie, iertare), decripta rea ei se face prin uzarea aceluiaşi limbaj. Cei care nu şi-l asumă, nu-l pot înţelege.

Iar dacă un creştin nu este înţeles, cum trebuie să reacţioneze? Propun aceeaşi sursă de o frumuseţe literară extraordinară. Ea e foarte vie şi concretă, depăşind sfera ficţiunii. Acelaşi autor al epistolei către Diognet prezintă viaţa autentic creştină. Astfel de oameni „locuiesc în ţările în care s-au născut, dar ca străinii; iau parte la toate ca cetăţeni, dar pe toate le rabdă ca străini; orice ţară străină le e patrie şi orice patrie le e ţară străină. Se căsătoresc ca toţi oamenii şi nasc copii, dar nu aruncă pe cei născuţi. Intind masă comună, dar nu şi patul. Sunt în trup, dar nu trăiesc după trup [...] Sunt înjosiţi, dar sunt slăviţi cu aceste înjosiri [...] Cei care-i urăsc nu pot spune pricina duşmăniei lor" (Ibidem).

Sigur că prezentarea poate fi bănuită de complexul martirului. Creştinii ar fi cei mai buni şi nu ar primi ceea ce merită. Aşa ar fi, oare? De curând a avut loc finala concursului (ţin la această formulare care ar însemna o competiţie onestă, deşi greşesc) Eurovision. Ştim prea bine ce s-a întâmplat cu tânăra domnişoară care, deşi a avut o voce angelică, o interpretare pe măsură (Laura Bretan) şi a primit punctajul maxim din partea publicului, nu a câştigat „concursul". Motivul? A militat pentru căsătoria dintre un bărbat şi o femeie (fără să acuze pe nimeni altcineva) în timpul Referendumului pentru Familie, iar din juriul Eurovision au făcut parte doi membri orientaţi „altfel". Nepotrivirea de „valori" a schimbat fundamental jurizarea celor doi membri care, în urmă cu puţin timp (înainte să afle de filmuleţul Laurei Bretan) o considerau favorită. Cine are oare prejudecăţi? Unde este creierul spălat? Probabil că aceasta este viziunea Eurovisionului. Un alt caz cu răsunet a fost o olimpiadă la care câştigătorul (un copil harnic şi inteligent) s-a însemnat cu semnul Sfintei Cruci la premiere, ca apoi să fie descalificat pentru că a „lezat" conştiinţa celorlalţi. Fudul diavol: s-a lezat în conştiinţă!

Iar acum, la final, trebuie să mărturisim că avem mintea spălată, ba chiar şi sufletul. Acesta este efectul apropierii omului de Dumnezeu. Se spală, se curăţeşte cu totul. Omul este chemat de Biserică la baia Sfântului Botez, iar Sfânta Spovedanie este numită botezul (baia) lacrimilor. Spălatul face parte din ritualul liturgic, ba mai apare şi în rugăciuni. Intre noi fie vorba, slavă lui Dumnezeu că ne spălăm. Igiena este absolut necesară şi binefăcătoare. Unde mai pui că mai avem şi creier ... Ei spun (din nostalgie), nu noi.

Preot Ovidiu DINCA
BARAGANUL ORTODOX - februarie 2019

Pe aceeaşi temă

15 Martie 2019

Vizualizari: 1714

Voteaza:

Fericiti cei ... 'spalati pe creier' 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta manipularea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact