Inceputul mantuirii este dragostea

Inceputul mantuirii este dragostea

"Cat despre cele ce mi-ati scris, bine este pentru om sa nu se atinga de femeie. Dar din cauza desfranarii, fiecare sa-si aiba femeia sa si fiecare femeie sa-si aiba barbatul sau. Barbatul sa-i dea femeii iubirea datorata, asemenea si femeia barbatului… Sa nu va lipsiti unul de altul, decat cu buna invoiala pentru un timp, ca sa va indeletniciti cu postul si cu rugaciunea, si iarasi sa fiti impreuna, ca sa nu va ispiteasca satana, din pricina neinfranarii voastre" (1 Cor. 7, 1-5).

Minunate sfaturi, luminate de Duhul Sfant… Astfel Sf.

Ap. Pavel incearca sa explice corintenilor si noua tuturor, de ce este ingaduita impreunarea si casatoria intre barbat si femeie; fara sa reduca importanta casniciei si a infranarii.

Poate ca pentru multi sunt sfaturi demodate, insa desfranarea in care traim este din ce in ce mai mare. Nu poate fi un dezacord intre cele pe care le vrem noi si cele pe care le binecuvinteaza Domnul, ci este modalitatea prin care putem trai fiecare dupa darul lui: "Eu voiesc ca toti oamenii sa fie cum sunt eu insumi. Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui: unul asa, altul intr-alt fel." (vers 7)

Binecuvantata este casatoria si iubirea dintre un barbat si o femeie, caci este un drum care duce la aceeasi destinatie: mantuirea. Din pricina inmultirii pacatului insa, totul se denatureaza si se transforma in anormal.

Asa cum exista fecioria in viata calugareasca, tot asa exista feciorie si in casnicie. Orice abatere de la promisiunea facuta in fata Domnului, fie este prin voturile monahale, fie prin oficierea Tainei Cununiei in fata Altarului, este desfranare in fata lui Dumnezeu.

Am fost intrebat odata de ce nu se roaga Preotul in timpul slujbei cununiei pentru dragostea dintre miri? Raspunsul este simplu: pentru ca o considera prezenta si este cea care-i aduce in fata Altarului! Imi place sa cred ca toate cuplurile ce-si unesc destinele prin binecuvantarea lui Dumnezeu, o fac din dragoste. Si aceasta dragoste este cea care va rodi in viata lor, cei prezenti rugandu-se doar pentru: "Trimiterea Harului cel Ceresc peste robii Tai acestia…, binecuvanteaza-i pe dansii, pazeste-i pe ei, da-le roada pantecelui, prunci buni si buna intelegere sufleteasca si trupeasca; arata nunta lor cinstita, fereste patul lor neintinat…"

Dar pentru ca nu avem masura in tot ceea ce facem in viata, si din pacate discernamantul lipseste cu desavarsire; ajuns-am la desfraul care distruge familii si strica viitorul indragostitilor.

A fi indragostit este cel mai sublim sentiment din care se poate impartasi omul pamantesc in viata aceasta. Este poate cel mai inalta stare la care poate ajunge cineva in lumea aceasta. Poate fi si inceputul mantuirii, pentru ca mi se da prilejul sa pregust starea de bucurie a intalnirii sufletului cu Mantuitorul sau, atat de necesara spre a constientiza cat de mult ma iubeste Hristos. Dragostea este sentimentul ce te trezeste la viata, ce te face sa constientizezi ca existi! Dar ca orice lucru minunat si frumos, este pangarit de dusmanul cel vesnic si viclean.

Scriu acestea deoarece exista ispita gandului: "Toate-mi sunt ingaduite!", totusi continua Sf. Ap. Pavel: " …dar nu toate-mi sunt de folos. Toate-mi sunt ingaduite, dar nu ma voi lasa biruit de ceva" (1 Cor. 6, 12). Sa nu ramanem numai la prima jumatate, ci sa dam viata sfatului intreg "dar nu toate-mi sunt de folos!". Asa cum nu putem sa terminam scoala daca urmam numai doua clase, tot asa nu vom ajunge sa cunoastem viata fara sa urmam cuvantul Evangheliei.

Pentru mine, un singur lucru este clar: cel ce cade in desfrau uitand dragostea ce l-a unit cu sotul (sotia), a fost invins de patima pentru placerile trupului ce l-a aruncat in acest pacat. Iar daca multi nu mai inteleg sensul pacatului, atunci sa le explicam ca nu este frumos sa ranesti un suflet ce te iubeste. Fiecare pacat este o rana, fiecare rana poate fi si o boala; iar boala trebuie tratata pentru a nu provoca moarte.

Putem sa traim fara sa ne lasam prada patimei, doar traind indragostiti. Putem sa invingem ispita trupului si a placerii avand bucuria ca sunt iubit(a), iar daca am nevoie de criterii prin care sa-mi dau seama daca dragostea celuilalt este adevarata, atunci sa ascultam iarasi pe Sf. Sp. Pavel: "Dragostea este binevoitoare, nu se poarta cu necuviinta, nu cauta la ale sale, toate le nadajduieste…" ( 1 Cor. 13, 4-7).


"Cautati dragostea si traiti-o cu smerenie!…" (Valeriu Gafencu)

Arhim. Siluan Visan

 

.

Despre autor

Siluan Visan Arhim. Siluan Visan

Senior editor
153 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2011

Pe aceeaşi temă

16 Octombrie 2012

Vizualizari: 3687

Voteaza:

5.00 / 5 din 5 voturi.

Comentarii (4)

  • Marcu AdrianPostat la 2012-10-19 08:47

    Foarte frumos !

  • Stefan PopaPostat la 2012-10-18 21:35

    Pentru că dragostea îndatorează, conştiinţa propriei nevrednicii creşte odată cu urcarea spre Dumnezeu. Departe de a vedea un Dumnezeu sadic, având ca necesitate coborârea în ţărână a făpturilor lui, Părinţii se simţeau tot mai obligaţi odată ce experimentau fiorul iubirii divine. Inefabilul acestei experienţe îi aducea la conştiinţa nimicniciei proprii: „Tu eşti totul, eu sunt praf şi cenuşă“, striga Avraam.

  • alexandru muresanPostat la 2012-10-17 11:05

    elocvent articolul si pe sufletul nostru , Multumim. Doamne ajuta.

  • windorin Postat la 2012-10-17 10:12

    Dragostea trupeasca se poate face prilej de crestere in iubire sau de secatuire a iubirii dintre cei doi soti, in functie de cum este inteleasa si implinita faptic. De luat aminte la cum s-au apropiat trupeste Tobie si sotia lui: "Iar cand au ramas numai amandoi in camera, Tobie s-a sculat din pat si a zis: "Scoala, soro, sa ne rugam, ca sa ne miluiasca Domnul!" Si a inceput Tobie a zice: "Binecuvantat esti Tu, Dumnezeul parintilor nostri, si binecuvantat este numele Tau cel sfant si slavit intru toti vecii! Sa Te binecuvinteze pe Tine cerurile si toate fapturile Tale! Tu ai facut pe Adam si Tu ai facut pe Eva, femeia lui, pentru a-i fi ajutor si sprijin, si din ei s-a nascut neamul omenesc. Tu ai zis: "Nu este bine sa fie omul singur; sa-i facem un ajutor asemenea lui." Si acum, Doamne, nu placerea o caut, luand pe sora mea, ci o fac cu inima curata. Binevoieste deci a avea mila de ea si de mine si a ne duce impreuna pana la batranete!" Si a zis si ea cu el: "Amin!" Apoi au dormit amandoi linistiti in noaptea aceea" (Tobit 8, 4-9).

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact