Innoirea vietii

Innoirea vietii

Biserica este o Cina, un act ce inseamna a manca si a bea. Mancarea si bautura sunt premisa a vietii omului, modul lui de participare la viata. Distrugerea vietii si intrarea mortii in lume s-a intamplat tot printr-un act de mancare - mancarea din fructul "pomului cunostintei binelui si raului". Primul om a separat atunci luarea hranei - posibilitatea de viata -de comuniunea si relatia cu Dumnezeu. A luat hrana numai pentru sine, pentru intretinerea individualitatii sale, a vrut sa realizeze viata nu ca relatie si comuniune, ci ca supravietuire individuala naturala si ca existenta autonoma.

La Cina Sfintei Euharistii Biserica realizeaza o abordare a vietii total contrara celei care a fost a primilor oameni. Ia hrana nu in cadrul revendicarii individuale a vietii, ci pentru a realiza viata ca raportare la Dumnezeu si comuniune cu El. Aceasta schimbare a modului de a realiza viata nu este nici doar o conformare morala la niste porunci, nici o exaltare sentimentala sau o traire mistica oarecare. Este actul mancarii si al bauturii care se transforma in intrepatrundere de viata din iubire, in renuntare la razvratirea ce viza existenta autonoma. Participarea noastra la Cina Sfintei Euharistii este comuniune cu fratii nostri si cu Dumnezeu - ne impartasim de viata cea adevarata, acceptam sa existam numai ca iubind si fiind iubiti. De aceea si Euharistia eclesiala se dovedeste chipul si aratarea modului treimic de existenta, revelarea "vietii celei adevarate", a imparatiei lui Dumnezeu. Tocmai pentru ca realizarea si manifestarea imparatiei lui Dumnezeu in Sfanta Euharistie nu este nici rezultatul vreunei reusite morale si nici vreo traire misticizanta, de ceea depaseste posibilitatile omului de a o realiza.

Este dar, daruire, rezidire a vietii, reinnoire a posibilitatilor vietii. Darul ne-a fost dat si ni se da "in Trupul si Sangele" lui Hristos, prin unirea reala dintre creat si necreat. Asa cum insasi existenta noastra, alteritatea persoanei noastre, nu este realizare a noastra, ci dar, daruire, tot asa si lucrarea prin care viata noastra supusa stricaciunii si mortii devine nestricacioasa, schimbarea modului nostru de existenta. Puterea datatoare de viata si inceputul este Dumnezeu, Duhul Cel Sfant al lui Dumnezeu. Acesta daruieste existenta, intemeiaza ipostasul nostru personal ca raspuns existential la chemarea iubirii Sale negraite, Acesta innoieste natura noastra creata, edificand "omul cel nou" - unirea Dumnezeirii cu omenitatea - "in Trupul" lui Hristos.

Innoirea vietii creaturii prin interventia Duhului Mangaietor este premisa pentru constituirea Bisericii si pentru participarea noastra la Biserica. Cand vorbim despre innoirea vietii nu intelegem nici "imbunatatirea" morala a omului, nici "reabilitarea" sa juridica, ci faptul care este atat de real pe cat este insasi constituirea vietii, constituirea existentei. Pentru a se constitui "faptura cea noua" (noua creatie) a Bisericii nu era suficienta invatatura lui Hristos catre Ucenicii Sai si nici repetarea si imitarea Cinei celei de Taina. Trebuia sa se intample "pogorarea" datatoare de viata a Duhului celui Sfant al lui Dumnezeu asupra trupului omenesc asa cum s-a "pogorat" Duhul asupra Sfintei Fecioare pentru a se savarsi intruparea lui Hristos.

Aceasta interventie alcatuitoare a "trupului celui nou" - a Duhului Sfant, Mangaietorul, a trait-o Biserica istoric in ziua Cincizecimii. O traieste si la fiecare Cina Euharistica, prin transformarea vitala a painii si a vinului in Trupul si Sangele Mantuitorului Hristos. Interventia insasi a Duhului este si punctul de plecare al participarii fiecaruia dintre noi la Biserica, prin evenimentul Botezului.

Christos Yannaras

Extras din "Abecedar al credintei", Ed. Bizantina

Cumpara volumul "Abecedar al credintei" de pe Magazinul online Carti.Crestinortodox.ro

Abecedar al credintei

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 727

Voteaza:

Innoirea vietii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact