Intre "vreau" si "nu e voie"

Intre Mareste imaginea.

Apostolul Pavel a formulat astfel unul dintre principiile cele mai importante ale legilor spirituale care conduc oamenii dupa caderea in pacat: Trupul pofteste impotriva duhului, iar duhul impotriva trupului (Galateni 5, 17). Protestand impotriva supunerii totale fata de necesitatile trupului, duhul omului isi apara drepturile firesti la har si comunicarea cu Dumnezeu. Aceasta contradictie si lupta se constituie drept cauza a multor conflicte inter- si intrapersonale. Cel mai tragic insa lupta trupului impotriva duhului se reflecta asupra vietii intime. Unde se poate ajunge chiar si laproblema abstinentei in casnicie.



Care este sensul duhovnicesc al acesteia? Acelasi ca si abtinerea de la mancarea de dulce: indepartarea tuturor distractiilor trupesti si a placerilor de dragul mantuirii sufletului. Vindecand dorinta trupului, postul ne da posibilitatea sa ne concentram mai bine asupra vietii interioare. Ca remediu ascetic, acesta intareste vointa, elibereaza min-tea de gandurile si de atractiile injositoare, pune la punct patimile, directioneaza fortele spre rugaciune, lecturi duhovnicesti si fapte bune. Controlul asupra propriilor patimi ajuta la descoperirea neajunsurilor si a slabiciunilor.

Este bine si de folos ca sotii sa se abtina periodic de la relatiile intime, dar acest lucru nu trebuie sa se faca decat cu acordul ambelor parti. Cat timp trebuie sa dureze abstinenta vor decide doar sotii, conducandu-se dupa vocea constiintei si dupa sfatul duhovnicului (a se vedea aici cartea mea Vinul desfraului. Si vor fi amandoi un trup).

Sa ne gandim putin la spusele Sfantului Ioan Gura de Aur: „Trupul barbatului nu-i mai apartine lui, ci sotiei. Atunci el trebuie sa pastreze acest trup in integritatea sa, ca sa nu fie cumva ranit sau minimalizat." Adresandu-li-se sotiilor, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: „ Te abtii si nu vrei sa dormi cu sotul, iar el nu se foloseste din aceasta? Atunci el pleaca de acasa si pacatuieste si, pana la urma, pacatul lui va avea ca pricina abstinenta ta. Mai bine este ca el sa se culce cu tine decat cu o desfranata. Daca va dormi cu tine, nu este nici o vina; daca insa va dormi cu o desfranata, atunci tu ai facut rau propriului tau trup. Pentru aceea tu (sotia) ai un sot, pentru aceea tu (sotul) ai o sotie, ca sa pastrati neprihanirea. Vrei sa faci abstinenta? Convinge-l pe sotul tau sa faca aceasta, pentru ca sa aveti doua cununi: neprihanirea si intelegerea, iar nu neprihanire si conflict, pace si razboi. Caci, daca tu te abtii, iar sotul se aprinde de patimi, inseamna ca el trebuie sa rabde furtuna si nelinistea. Dar sa nu va lipsiti unul de altul, decat cu buna invoiala,pentru un timp (I Corinteni 7, 5). Si sigur ca acolo unde este pace. acolo si abstinenta este incununata, iar unde este razboi, acolo nici neprihanirea n-are rost. Asadar, sa ai masura in abstinenta ta, in conformitate cu capacitatea ta de strunire a trupului. Nu tinde sa intreci aceasta masura, ca sa nu cazi mai prejos de orice masura." De remarcat ca acestea sunt spusele unui mare invatator al Bisericii Crestine, care pazea foarte sever voturile monahale!

Abstinenta este pozitiva atunci cand nu este exprimata ca o negare infinita sau ca o perpetua interdictie. Daca sotii, renuntand la apropierea fizica, se inchid in ei, se uita tot timpul la televizor, se cearta, injura sau, in alt fel, isi manifesta emotiile negative, acest lucru nu este normal si face rau roadelor bune ale postului. Daca insa unitatea spirituala si intelectuala a familiei este aprofundata, acest lucru este benefic. In timpul postului nu sunt interzise acele forme de tandrete si mangaiere, care sunt obisnuite inainte de casatorie.

Conform canoanelor Bisericii Ortodoxe, relatiile intime nu sunt permise in ajunul zilelor de miercuri, vineri, duminica si al sarbatorilor mari din timpul anului, precum si in toata perioada posturilor de lunga durata. Relatiile trupesti sunt interzise si inainte de a primi Taina impartasaniei. Prefigurarea acestui lucru o serveste abtinerea pentru trei zile a barbatilor din Vechiul Testament inainte ca Dumnezeu sa Se arate poporului Israel in Muntele Sinai (v. Iesirea 19, 15).

Tin sa subliniez faptul ca ziua bisericeasca incepe de seara, ceea ce inseamna ca sotii trebuie sa se abtina de la relatii trupesti in ajunul zilei de post (spre exemplu, in noaptea dinspre miercuri). De aceea nici nu se fac nunti martea, joia sau sambata. In zilele dintre Craciun si Boboteaza, in timpul Saptamanii branzei si al Saptamanii Luminate, de asemenea, nu se fac nunti. De obicei, la inceputul calendarului bisericesc de perete se indica zilele in care nu se savarsesc nunti in anul respectiv. Aceste zile sunt si cele in care sotii trebuie sa se abtina de la relatiile trupesti.

O alta tema de discutii este apropierea in timpul sarcinii. Dupa o discutie cu duhovnicul si cu medicul ginecolog vom putea lua o decizie in aceasta privinta. Exista unele contraindicatii obiective, care fac periculoase relatiile intime atat pentru mama, cat si pentru prunc:
1) pericolul de intrerupere a sarcinii;
2) avortul spontan (daca asa ceva s-a mai produs);
3) sangerari vaginale;
4) posibilitatea nasterii premature;
5) probleme ale taieturii uterine, in cazul cezarienei;
6) scurgeri ale lichidului amniotic;
7) polihidramnios;
8) pozitionarea joasa a placentei;
9) hipoxie acuta (foame de oxigen) a fatului;
10) infectii transmisibile pe cale sexuala.

Sarcina este o stare unica a organismului feminin, atunci cand aproape toate organele sunt suprasolicitate. Acest lucru poate duce la aparitia sau la acutizarea bolilor care s-au manifestat anterior. In aceasta perioada, chiar si o neimportanta presiune asupra burtii sau portiunii lombare poate provoca modificari ale uterului, sangerari, detasari ale placentei, avort, nastere prematura. In cazul iritarii mecanice a peretilor uterini creste tonusul uterului, ceea ce pericliteaza irigarea cu sange a fatului. De aceea, medicii le recomanda viitoarelor mame sa limiteze relatiile intime. Daca insa sarcina este, in general, cu probleme (cum ar fi toxicoza), atunci este necesar sa se renunte total la intimitate.

Natura a facut ceva foarte intelept. Conform cercetari-lor stiintifice, unele femei au un interes scazut pentru relatiile intime in primele trei luni de sarcina. In cazul oboselii, a toxicozei si a senzatiilor dureroase in zona pieptului, femeii, pur si simplu, „nu-i arde de asta". Si apoi, creste si starea de disconfort datorata burtii marite. Adesea, femeia se concentreaza greu la altceva decat la copil. Pe de alta parte, ea se teme atat pentru propria-i sanatate, cat si sa nu-i provoace vreun rau pruncului.

O astfel de frica este intemeiata. Intr-adevar, fatul este bine ascuns intr-un leagan special, care-l protejeaza de lovituri si cazaturi. Cu toate acestea, el nu este protejat de „explozia hormonala" care se produce in timpul relatiilor intime (mai multe despre aceasta, in cartea mea Vinul desfraului). Atunci, in sangele femeii este eliberat hormonul numit oxitocina, care stimuleaza scurtarea colului uterin. Acelasi efect il are si prostaglandina - hormonul care se gaseste in lichidul seminal.

Cum anume se reflecta emotiile din timpul actului sexual si distractiile mamei asupra fatului din pantece? Cercetatorii presupun ca dezvoltarea psihosexuala a omului incepe din momentul zamislirii. Mama si fatul interactioneaza strans pe plan biologic, psihologic si spiritual. Emotiile negative si sentimentele femeii (anxietatea, nemultumirea, dezamagirea s.a.) provoaca disfunctii psihice la copil, dupa nastere. S-a stabilit ca fatul „participa la distractiile sexuale" ale mamei si raspunde prin „erotism celular" in cele mai mici detalii ale psihosexualitatii mamei (inclusiv autosatisfacerea sau actul sexual). Aceasta este un fel de „ucenicie sexuala", la care mama isi impinge propriul copil. Fiind in pantece, copilul este deja denaturat de excesele sexuale ale parintilor. Astfel, comportamentul sexual al omului, ca actiune instinctiva, se formeaza in baza experientei sale prenatale.

Voi oferi un exemplu, citit de mine pe un forum ortodox. O femeie i-a scris cunoscutului preot psiholog Andrei Lorgus: „Suspectez ca multe din cele ce-i stau in caracter copilului meu celui mare se datoreaza tocmai lipsei mele de abstinenta din timpul primei sarcini. Nu as vrea sa repet greseala mea, dar nici nu as vrea sa-mi supar sotul. Cu cel de-al doilea copil tot sunt vinovata, desi fara vina. Una este insa sa te abtii de comun acord, cand este vorba despre doi oameni maturi, si altceva este atunci cand la mijloc se afla un suflet in formare. Parinte, ce ma sfatuiti sa fac?"

Parintele Andrei a raspuns acestei scrisori intr-un mod foarte interesant: „Deja v-ati oferit toate sfaturile necesare. In mare, aveti dreptate. Voi mai adauga ca puteti sa va chinuiti cu aceasta vina. Dar dumneavoastra traiti, din pa-cate, asa cum traiesc multi altii. Va dati silinta, dar nu pana la capat. Casnicia este un mare compromis, pentru ca «lupii» sa se abtina din a manca «oile»."

Femeia a mai adresat o intrebare: „Ce credeti ca va constitui un pacat mai mic: sa-l infometezi pe «lup» si,  astfel, Doamne fereste, sa-i pregatesti calea pentru «pasiunile libere», ori sa-i dai acestuia un «miel» nevinovat? Iertati-ma, parinte, dar am nevoie de un raspuns concret. Nu vad cum ar incapea in acest cadru vreun compromis."

Parintele Andrei a raspuns astfel: „Sigur, «lupii» trebuie tinuti legati. Dar daca nu-i vom hrani deloc, atunci ei se vor elibera si vor devora in jur toate «oile »."

Parintele Paisie Aghioritul sfatuia astfel: atunci cand isi vor da seama ca a avut loc zamislirea, sotii sa se abtina de la relatii trupesti ori, daca nu sunt in stare, macar sa le limiteze. Cel putin din luna a sasea ei nu mai trebuie sa aiba relatii.

Sigur ca abstinenta este uneori greu de suportat din punct de vedere fizic, psihologic si spiritual. Si ma refer aici la ambii soti. Dar, daca vom urma sfaturile marilor duhovnici in aceasta privinta, atunci si „lupii" vor fi satui, dar si „oile" intregi! Sanatatea morala si binele fizic al copilului reprezinta, in acest sens, o recompensa pe masura. Alegerea este a dumneavoastra: sa riscati sau nu.

Konstantin V. Zorin

Articol preluat din volumul "In cautarea fericirii conjugale", ed. Sophia

.
Pe aceeaşi temă

02 Iulie 2014

Vizualizari: 9252

Voteaza:

Intre "vreau" si "nu e voie" 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE