Irationalul in teologie

Irationalul in teologie


Irationalul in teologie - intre pervertirea ratiunii si suprarationalitatea data de har

Diadoh al Foticeii afirma ca din momentul botezului "harul se ascunde in adancul mintii", satana fiind alungat in afara de unde ii mai ramane sa poata interveni asupra omului prin simturile trupului si prin dulceata poftelor irationale. Raul este vazut de Sfantul Maxim Marturisitorul ca miscare nerationala a facultatilor sufletesti spre altceva decat tinta lor finala.

In consecinta, lucrarea de despatimire a omului este in fapt o lucrare buna, de intensa rationalizare. Pornind de la realitatea prezentei harului, omul capata o putere tot mai deplina de a respinge "nu"-urile - fie ele pacate sau patimi -care tind sa-i perverteasca trairea, sa i-o irationalizeze. Pacatul este "nu"-ul prin excelenta, este irationalul in sens de refuz al conlucrarii cu o ratiune divina care structureaza omul in fiinta sa. Deopotriva, sistemul de pacatuire numit patima este comportamentul aberant care permanentizeaza irationalul, care ii da tot mai multa substanta. Patima declanseaza o foame infinita de finit, perverteste nevoia de hranire a omului din realitatea prezentei dumnezeiesti printr-o alienata alimentare cu roscovele, niciodata satioase, al unei mancari porcesti, ancorate in sensitiv. Patima da dependenta de comportamente care dezintegreaza fiinta umana, fiind in acest sens adevarata drogare.

Fiecare lucru din lume isi are un sens al sau propriu, o finalitate incifrata de Dumnezeu in mod obiectiv, care depinde de Creatorul sau si nu de interpretarea subiectiva a omului. Sfantul Maxim Marturisitorul caracterizeaza aceasta finalitate prin folosirea termenului de "logos" - ratiune. Descoperirea acesteia si conlucrarea dinamica cu ea urca pe om catre Dumnezeu.

Dimpotriva, ignorarea sau pervertirea acestei ratiuni printr-o raportare la acel lucru sau fiinta in mod neconform cu firea sa duce la o despartire tot mai adanca de Dumnezeu.

"Prin Fiul Sau, Dumnezeu este pentru lume in general un glas ce rasuna in fire, un semn doveditor al existentei Lui, adica "Cuvant", si tot prin Fiul, Dumnezeu ii este lumii oarecum

"Ratiune", adica realitate pana la un anumit loc inteligibila, sau cauza prin care lumea se ordoneaza, se explica si isi explica toate".

In ceea ce priveste comportamentul uman, sfantul Maxim Marturisitorul insista pe conformitatea facultatilor naturale ale omului cu vointa lui Dumnezeu, conformitate aprofundabila prin conlucrarea acestora cu harul. Facultatile naturale ale omului trebuie respectate in ratiunile lor de manifestare; orice abuz sau proasta intrebuintare duce la o dezintegrare, mai intai spirituala si apoi somatica, a fiintei umane:

"Viata de pacat si de viciu, dupa Maxim, se caracterizeaza printr-o dezintegrare continua. Diferitele forme de abuz fata de facultatile naturale ale omului se conditioneaza reciproc si impreuna distrug realitatea pozitiva a omului ca fiinta compusa. Niciun viciu nu il poate satisface pe om si, prin urmare, il duce in fiecare caz la alte vicii, iar toate viciile, in special cele ale facultatilor concupiscibile si rationale, il separa pe om de Dumnezeu, care este tinta finala integratoare a vietii umane".

Aceasta lupta impotriva entropiei spirituale se realizeaza in om prin actiunea harului. De la primii pasi ai ascezei, ai luptei cu patimile si ai inlocuirii lor treptate cu virtutile, omul paseste catre o noua vedere, mai duhovniceasca, ajutata si luminata de descoperirea rationalitatii lumii in care traieste, ca reflectare a Ratiunii dumnezeiesti, a sensurilor ei. Prin aceasta vedere lumea isi pierde incetul cu incetul "opacitatea", castigand "transparenta" catre Dumnezeu. In acest fel lumea se arata tot mai mult, dupa cum o numeste parintele Dumitru Staniloae, o ratiune plasticizata. Cu alte cuvinte, materia exprima ratiunea ca principiu ordonator al sau. Acest proces culmineaza cu o sporita lucrare a lui Dumnezeu in om, mistica, acea prezenta a lui Dumnezeu prin care omul patimeste iubirea Lui nemijlocit. De remarcat ca acest drum, pe care il putem numi al rationalizarii fiintei umane, intrucat omul parcurge pasii de la starea de intensa nerationalitate, a lucrarii patimilor, la cea de intensa rationalitate, a sanatatii duhovnicesti, a sfinteniei, a stralucirii lucrarii puterilor firii in conlucrare cu harul dumnezeiesc, culmineaza cu iubirea de Dumnezeu si de oameni. Este limpede deci ca omul, sub lucrarea harului, dobandeste o dilatare a fortelor sale spirituale care depaseste puterile naturale. Iese deci din rationalitatea firii catre o supra-rationalitate data de o traire in coodonate divine. Cunoasterea lui Dumnezeu este irationala in sensul unei neconformitati cu ratiunea prin adaugare si nu prin scadere, ceea ce indreptateste sa o numim supra-rationala si nu anti-rationala, cum era lucrarea pacatului.

Argumentand posibilitatea saltului mintii de la rational la supra-rational, sfantul Grigorie Palama afirma:

"Caci desi mintea coboara la viata multilaterala prin aceste dezvoltari (mintale, n.n), manandu-si lucrarile spre toate, totusi dispune si de o operatie mai inalta prin care lucreaza insasi si in sine [...] asa cum dispune si calaretul de o anumita energie cu mult mai inalta decat aceea de a conduce calul, si aceasta nu numai dupa ce se coboara de pe cal, ci si pe cal si in trasura ar putea activa-o in sine, daca nu s-ar dedica, benevol cu totul conducerii calului".

Acest salt tine insa de o lucrare a harului, ea este o luminare mai presus de ratiune si de cunostinta: "Mintea noastra are pe de o parte puterea de a cugeta, prin care vede cele inteligibile, iar pe de alta parte unirea ce intrece natura mintii, prin care se impreuna cu cele ce sunt mai presus de ea" .

Teologia ortodoxa afirma deci existenta a doi poli ai irationalitatii, unul profund negativ, anti-rational, care se manifesta prin fabricarea artificiala a unor false rationalitati cu scopul de a le eluda pe cele reale care stuctureaza fiinta celor ce fiinteaza in lume si altul profund pozitiv, care se manifesta prin activare prin lucrarea harului, si care tine de o depasire in sensul de plinatate a rationalitatii, prin unirea cu puterea de lucrare a lui Dumnezeu. Aceasta din urma este un supra-rational facut posibil prin acceptarea initiativei lui Dumnezeu in noi care ne cheama catre indumnezeire.

Pr. Dr. Andrei Ionescu

26 Aprilie 2012

Vizualizari: 3076

Voteaza:

Irationalul in teologie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact