Juramantul

Juramantul

La absolvirea anumitor studii se cere depunerea juramantului. Nu de putine ori ne-a fost dat sa auzim ca absolventii de teologie sau de medicina au depus juramantul.

Dar juramantul este intalnit in unele biserici si la oficierea Tainei Casatoriei - mirii aseaza mainile pe Sfanta Evanghelie si jura ca vor fi credinciosi unul altuia toata viata, la investirea unui ministru, unde juramantul se face cu mana pe Biblie, la persoanele care depun marturii in procese, la militari, etc.

Sunt persoane care considera ca si profesorii ar trebui sa depuna un juramant prin care sa se oblige ca nu vor sminti sufletele copiilor cu care lucreaza. Pe acest considerent, juramantul ar trebui sa fie prezent peste tot si nu doar in anumite cazuri particulare.

Nu imi propun sa analizez continutul juramantului, mai ales cel Hipocratic in care se jura pe Apollo si pe alte zeitati, ci doar existenta sa - trebuie sau nu sa existe juramantul?

Se pierde din vedere ca juramantul are sens doar pentru cel ce crede in Dumnezeu. Asadar, un om necredincios chiar de se va jura pe Biblie, desi nu ar trebui sa faca acest lucru, caci tocmai ea interzice juramantul, va putea spune neadevaruri fara a avea mustrari de constiinta.

Pe de alta parte, Mantuitorul a interzis juramantul atunci cand a grait: "Eu va spun voua sa nu va jurati nicidecum", cuvinte intarite si de indemnul ca atunci cand rostim da, da-ul sa fie da si nu sa fie nu" (Matei V, 33-37).

Traim nedeplin. Ce rost are sa depun juramant la casatorie, cand stiu ca eu prin Taina Casatoriei am devenit un trup cu sotia mea. Ca mintind-o, inseland-o nu-i fac doar ei rau, ci si mie insumi de vreme ce ea a devenit noi.

Ce sens are sa jur in momentul in care depun marturie intr-un proces, cand stiu ca in functie de chipul cuvantului rostit, adevarat sau fals, voi avea parte de fericire sau nefericire vesnica.

De ce ar trebui sa depun juramant dupa absolvirea facultatii de teologie, cand stiu ca "Cine va pazi toata legea, dar va gresi intr-o singura porunca, s-a facut vinovat fata de toate poruncile" (Iacob II, 10), intelegand ca e de ajuns gresirea sau calcarea uneia ca sa pierd curatia si intregimea adevarului.

Si as putea sa pun o intrebare pentru orice tip de juramant. Dar nu e cazul.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

02 Aprilie 2012

Vizualizari: 11511

Voteaza:

Juramantul 0 / 5 din 0 voturi. 14 review utilizatori.

Comentarii (14)

  • nicu tunsuPostat la 2016-01-20 14:53

    AM SI EU O INTREBARE,daca poate cineva sa-mi raspunda?daca juri cu mana pe sfanta evanghelie ca nu mai beii,si dupa juramana ai baut,ce trebuie sa faci mai departe ,sa mergi la preot sa i zici sau sa dezlegi juramantul ,sau cum se procedeaza??cineva care stie mai bine poate sa-mi raspunda?

  • Desanca TismanarPostat la 2010-11-18 19:36

    Parerea mea este ca se face confuzie intre juramant si angajament.Biblia e cuvantul lui Dumnezeu si cei ce promit ca se tin de cuvant,in cele mai multe din cazuri , nu fac acest lucru.Pentru acestia e o lectie necitita.De unde sa cunoasca profunzimea ei?Un lucru e clar:cu voia lui Dumnezeu au fost instituiti in acele functii,dar sa nu uite ca vor da socoteala,asa cum fiecare o vom face cand va veni vremea.Cei ce se angajeaja in a realiza ceva si nu se tin de promisiune,vor fi eliminati.Atingand Biblia , recunosc adevarul .Intrebarea este:Cred ca se vor putea sustrage de la judecata dreapta a lui Dumnezeu ?

  • angelica toaderPostat la 2010-11-18 15:26

    Interesanta discutie.Eu am depus Juranamtul lui Hipocrate,in care jur ''sa apar viata si integritatea omana'', ganditi-va ca noi medicii si asistentele salvam vieti(cu voia Domnului)dar participam si la avorturi.Sa ma iertati!

  • Balan DanutPostat la 2010-11-18 13:22

    Totusi nu sunt lamurit in ceea ce priveste juramantul.Am citit in mare parte comentariile, parere mea este ca daca ai credinta in Dumnezeu toate celelalte nu mai conteaza.Intr-una din Epistolele Sfantului Apostol Pavel spune;"Sa nu va jurati nici pe cer nici pe pamant nici cu orice alt juramant,ci sa va fie voua ce este da,da; si ce este nu , nu; ca sa nu cadeti in judecata".Iar mai departe Sfantul apostol si Evanghelist Matei spune."Iar ce e mai mult decat aceasta de la cel rau este"(Matei.v .37)."Celui ce voieste sa se judece cu tine si sa-ti ia haina,lasa-i si camasa"(Matei. v.40).Eu vreau sa cred ca acest "JURAMANT"despre care vorbim este de fapt un legamant intre mine si Dumnezeu, cum ca, voi indeplini anumite lucruri cu sfintenie si intru dreptate.

  • Andrei MalaiPostat la 2010-11-17 20:56

    Intradevar juramintul este interzis de Mintuitorul Hristos,dar sint anumite cazuri cind acest asa zis juramint are caracter de angajament solemn mai ales in cazul acelora ce se pun in slujba oamenilor: doctori, preoti, ministri etc. pentru ca cei ce lucreaza pentru binele oamenilor sint unelte de care se foloseste insusi Dumnezeu. Problema este alta ca acolo unde nu este credinta si frica de Dumnezeu aceste unelte incap pe mina vrasmasului care fac numai rau oamenilor. Este adevarat ca omul credincios cind spune da, va fi da iar cind va spune nu, va fi nu. Oare cind vom avea niste conducatori credinciosi ,eu unul mi-am cam pierdut speranta s-au poate are oarece judecati Dumnezeu cu noi ?Sa ma iertati si Doamne ajuta.

  • Magdalena SovaPostat la 2010-11-17 19:10

    Am citit cu interes opinia lui Adrian, dar si comentariile. Orice subiect propus spre dezbatere poate deveni „o filozofie a vietii” caci fiecare dintre noi are o opinie, un punct de vedere. Ce s-ar intampla daca am desfiinta juramantul? Am ramane fara presedinte, medici, preoti, juristi, am ramane fara Taina Casatoriei? Juramantul EXISTA si e creat cu un anumit scop. E un MOMENT din existenta noastra pe care trebuie sa-l tratam cu seriozitate si sa facem din acel „moment” un ecou al vesniciei. Caci cine respecta juramantul realizat cu mana pe Biblie incearca sa fie un bun presedinte, medic, preot, jurist, un bun familist etc. Si cine incearca sa fie bun IL IUBESTE pe cel cea a fost mereu bun, pe cel care ne-a indemnat sa nu juram, dar in sensul ca ceea ce simtim, credem si traim nu are nevoie de juramant. Daca ulterior au fost create niste reguli asta nu inseamna ca juramatul contrazice cuvintele lui IISUS, caci nu putem spune ca atunci cand plecam genunchii , cand punem mainile si capul pe Biblie la Taina Casatoriei facem un gest gresit, asa gandesc eu care am traversat acest moment acum 1 an si 4 luni ca si ortodoxa in Casa Domnului. Profesia mea nu mi-a „cerut” sa depun juramant( sunt invatatoare), sunt constienta ca sunt direct raspunzatoare de ceea ce-i invat si cum îi invat pe micutii mei. Dar daca s-ar fi inventat si juramantul „dascaliei” as fi jurat cu mana pe Biblie , pentru ca as fi facut un gest in numele Domnului si nu o gluma spusa intamplator, formal, si astfel ma angajam sa am grija de sufletele micutilor in formare. Pentru ca nu exista acest juramant asta nu inseamna ca nu juram - ca nu incercam sa sadim in sufletele copiilor nostri tot ce bun, curat, valoros. Stiti ce spun copiii: „sunteti cea mai buna doamna” si o spun pentru fiecare persoana care reuseste sa le transmita nu neaparat tone de cunostinte, ci momente unice pentru viata prin modul cum sunt transmise cunostiintele.

  • constantin gheorghiesPostat la 2010-11-17 17:33

    Nici eu nu sunt de acord cu juramantul! Mantuitorul nostru, Iisus Hristos, a spus "cand spuneti DA, Da sa fie iar cand spuneti NU, Nu sa fie" (redare din memorie). Ce-i aia juramantul lui Hipocrate?, de exemplu! Cine este Hipocrate? ( a fost un medic al antichitatii si...?).

  • Ortansa PanaitePostat la 2010-11-17 16:36

    Multumes d-le Andrei, pentru gindirea sanatoasa pe care o aveti. Ati adus in discutie un subiect foarte delicat....eu cred si nu doar cred sint sigura ca, foarte multi dintre noi, nu prea intelegem semnificatia cuvintului JURAMANT. Daca nu am dreptate va rog sa ma corectati.

  • spatar ioanPostat la 2010-11-17 14:37

    eu daca beau ma simt rau sotia spune sa ma jur nu vreau ca imi este frica ca daca din gresala uit ce mi se poate intampla si tot ma gandesc oare nu-i pacat sa ne juram ptr. astfel de lucruri astept raspuns avizat.

  • lorena savinPostat la 2010-11-17 11:39

    Parerea mea este ca juramantul are uneori sensul de angajament, iar cand este folosit in acest sens, consider ca este permis. Altfel, sa juri cu mana pe Biblie si sa invoci alte zeitati sau sa adaugi de ex. ca daca nu respect cutare lucru, sa se intample .. nu stiu ce.., asa nu cred ca este bine. Toate cele bune, Lorena

  • costel popescu Postat la 2010-11-17 10:56

    In Noul Testament exista juramantul lui Pavel, dar el nu are in vedere chestiuni omenesti, ci adevaruri referitoare la Dumnezeu insusi. Georgios Mantzaridis spune in acest caz ca "Numele Dumnezeului Celui vesnic nu este folosit spre a pecetlui vreun adevar conventional, ci adevarul lui Dumnezeu". Asa ca si eu consider ca nu trebuie sa mai fie prezent juramantul in lume pentru chestiuni omenesti.

  • Alexandru RibalcaPostat la 2010-11-17 10:31

    deci, sa inteleg ca tocmai cei de la teologie pacatuiesc cand isi depun juramantul ??? eu cred ca exista un alt inteles pentru juramant.... sau asa vreau sa cred

  • Marian Tudorel Lazar Postat la 2010-11-17 10:25

    Da, este o problema care ar trebui clarificata. Pentru ca, desi Mantuitorul pare sa fi interzis juramantul, atata timp cat Dumnezeu insusi s-a jurat, pe sine insusi, cred ca raman anumite situatii cand juramantul este acceptat. Eu cred mai degraba ca Isus Hristos nu a interzis juramantul, ci doar a interzis sa se jure pe anumite valori, cum ar fi cerul sau pamantul. Cred ca juramantul este un fel de punere in gaj. Nu poti pune in gaj viata copilului tau, dar poti pune ca zalog o suma de bani, sau alt bun material de care te poti lipsi. Deasemeni, nu poti pune zalog nici un lucru care nu-ti apartine si de care nu poti dispune, cum este cerul sau pamantul pentru un om obisnuit.

  • boncu fanelPostat la 2010-11-17 09:59

    Multumesc pentru articol ! Astept de foarte mult timp un asemenea articol , pe unele site-uri/blog-uri chiar am incercat sa provoc o discutie legata de juramant . Manturitorul ne-a interzis clar sa nu juram ( nici pe cer , nici pe pamant , nici pe vreun lucru sau obiect sau ...) dar mai ales cu mana pe Biblie ????????? Ori netinand cont de cuvintele Adevarului Iisus Hristos , ne facem si calcatori de lege , luand in desert numele Domnului Dumnezeului nostru . Doamne , fereste-ne de juramant !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact