"Liberté" fără "égalité" și "fraternité" duce la extremism

„Liberté, Égalité, Fraternité, ou la Mort” era sloganul care exprima „binele național” în Franța anului 1937. Din păcate, constatăm că atunci când cele trei mari principii ale Revoluției Franceze nu funcționează împreună, rămâne doar moartea. Moartea din extremism.

Există un adevăr pe care-l vedem sub ochii noștri: libertatea fără egalitate și fraternitate duce la individualism și, într-un final, la extremism. Desigur că cel mai vizibil domeniu unde se observă este religia.

Extremismul religios naște terorismul, iar acesta produce crimă. „Vine ceasul când tot cel ce vă va ucide să creadă că aduce închinare lui Dumnezeu”, spunea Hristos ucenicilor, pregătindu-i să îi trimită la propovăduire. Dar, religia nu este singurul domeniu unde există extremism.

Dincolo de durere, șoc și lacrimi, masacrul din Paris ar trebui să pună Occidentul serios pe gânduri. De ce? Pentru că Europa tinde să producă dezechilibru între cele trei principii „de aur” ale societății de tip occidental: libertate, egalitate, fraternitate. Tendința îmi pare a fi exagerarea libertății individului, în detrimentul celorlalte două. Și asta se întâmplă de mult în Franța, care n-a avut o problemă cu definirea libertății. În schimb, egalitatea și fraternitatea au fost intens dezbătute în societatea franceză (mai ales fraternitatea, care presupune și obligații, nu doar drepturi). Iar actualul Occident pare să fi uitat cu totul fraternitatea (așa cum afirma papa Francisc în Parlamentul European), în vreme ce egalitatea se aplică cam ca în fabula lui Grigore Alexandrescu: „numai cu cei mari egalitate vrem”.

Evident, terorismul nu poate fi acceptat sau justificat. Atacatorii trebuie puși la penitență numaidecât. Însă, puțini sunt cei care-și pun întrebarea: Cum apare el? Ce face pe un om capabil să ucidă în numele unor idei extreme? Răspunsul ar ajuta mult Occidentul, care deja se confruntă cu creșterea propriului extremism politic.

Un prim punct de discuție ar fi: terorismul nu apare fără provocare. Ori, în cazul Charlie Hebdo, discuția esențială ar fi dacă publicația a fost provocatoare sau nu. Eu înclin să cred că da, câtă vreme autoritățile franceze au atras adeseori atenția că unele caricaturi duc la extrem libertatea de expresie. Dar, asta nu justifică deloc un glonț în capul provocatorului. Dimpotrivă. Îl martirizează pe nedrept.

Văd că mulți susțin libertatea de expresie. Chiar susțin că ei sunt Charlie. E bine că aici funcționează fraternitatea. Chiar foarte bine. Opinia este un drept sfânt și nici Dumnezeu nu o îngrădește.

Dar, libertatea de a o manifesta trebuie pusă în acord cu egalitatea și fraternitatea față de cel căruia i te adresezi. Altfel, opinia ta nu este de folos nimănui. Despre asta nu vorbesc mulți. Poate pentru că, uneori, presa comercială folosește provocarea ca amplificator de audiență. Dar, nu este și asta o formă de extremism jurnalistic? Cum este posibil să condamni împușcăturile în public, dar să n-ai nicio jenă în a le propaga în media?

Și mai puțini sunt cei care discută despre ofensa publică adusă simbolurilor religioase. De acord că teroriștii sunt fanatici religioși, extremiști, fundamentaliști etc., dar unde este egalitatea și fraternitatea atunci când, dorind să satirizezi extremele, comiți ofensă asupra unor simboluri religioase?! De ce Occidentul este foarte sensibil la antisemitism, ceva mai moale la anticreștinism și aproape deloc sensibil la islamofobie?

Chiar dacă islamul are multe facțiuni și secte (mai multe ca în creștinism) care n-au nicio treabă cu Liberté, Égalité, Fraternité, întreb: oare toți islamiștii sunt teroriști? Nu sunt și ei cetățeni europeni?

Și mai am niște întrebări. Cât de înțelept este să provoci niște extremiști? Dacă ei sunt lipsiți de o înțelegere corectă, este oare egalitate și fraternitate să îi provoci, doar pentru a te arăta liber? Poți fi numit martir atunci când, de bunăvoie și nesilit de nimeni, transformi opiniile în gloanțe la adresa opiniei publice? Ce obții când celui needucat îi jignești până și bruma de cunoaștere pe care o are?

Dumnezeu să-i ierte pe jurnaliștii uciși de tot ce-or fi greșit, iar pe noi să ne ferească de un război religios între extremiștii islamici și cei occidentali. Căci nu stingi focul turnând gaz peste el.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 27 Iunie 2025

09 Ianuarie 2015

Vizualizari: 1437

Voteaza:

"Liberté" fără "égalité" și "fraternité" duce la extremism 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact