Nu putem abdica de la iubire

Nu putem abdica de la iubire

Mă întâlnesc, arar şi întâmplător, cu o mai veche prietenă, pe care am neglijat-o în ultimul timp, aşa cum mi-am neglijat, de altfel, cam toţi prietenii după ‘90 (o pierdere mare, evident). O întreb ce mai face şi de fiecare dată îmi răspunde: „Mă bucur! Ah, nici nu ştii cât mă bucur!“ Răspunsul vine ca o găleată de apă rece care mă trezeşte dintr-o somnolenţă de care nici măcar nu sunt conştient. Dar ce răspuns mai e şi ăsta? A înnebunit, îşi bate joc de mine? O privesc mai atent şi realizez că este cât se poate de serioasă, nespus de firească, de simplu sinceră, de exactă. De unde i-o fi venind această bucurie? În orice caz, ea nu se bazează pe nimic din ceea ce s-ar putea numi succes social, de orice natură ar fi el. Oricum, răspunsul ei, mereu acelaşi, mereu spus cu acelaşi suflu de trăire autentică, diferă de mai toate cele pe care le auzim de obicei, care fie sunt de un formalism absolut („Bine!, Bine!“, „Aşa şi aşa!“ etc.), fie încearcă să te copleşească cu sumedenie de detalii, mai mult sau mai puţin semnificative.

Una dintre caracteristicile evidente ale lumii noastre de astăzi (dar, probabil, nu numai) este o anumită preferinţă pentru vestirea răului, a evenimentelor catastrofale, de la cele mai brutale până la cele mai banale (de tipul „Mişu Şt. Popescu…“), de la cele cosmice până la cele casnice (oricum mai grave, la scară personală). Ce-i drept, nu ducem deloc lipsă de astfel de întâmplări. Această vestire o fac în primul rând, căutat şi asumat, mijloacele mass-media pentru a-şi câştiga pâinea (ce pâine!?), dar desigur că ele răspund în mare măsură unei „comenzi sociale“, unui „gust“ pentru colportarea veştilor proaste. Mai curios este faptul că acest lucru se petrece şi în societăţile cele mai elitiste, şi chiar şi în cele mai creştine. Multora le place, parcă, să joace rolul de cavaleri ai Apocalipsei. Punem la moară, cu precădere, tot ce este rău, tot ce ţine de abatere, de cădere şi decădere. Alţii, mai ales în sfera politică, când îţi vestesc câte ceva de bine, realizezi că este de fapt un fals bine, un rău pe care încearcă să-l ambaleze cât de cât frumos spre amăgire. E cert că există o fascinaţie a catastroficului, un hypnotism paralizant al lui, căruia îi poţi cădea lesne pradă, aproape fără să-ţi dai seama. Lumea se buluceşte în jurul unor astfel de evenimente, a locurilor lor, a „eroilor“ lor, în ciuda ororii evidente şi a spaimei pe care o produc.

Dacă în cazul evenimentelor acţionează, în primul rând, o fascinaţie, în cazul persoanelor se poate vorbi despre o adevărată voluptate. Voluptatea bârfei, care, trebuie totuşi să recunoaştem, de multe ori, pe la noi, nici nu are atât ceva răutăcios, cât mai degrabă numai o invidie inconştientă subiacentă, care încearcă să reaşeze ierarhiile, egalizând pe cât se poate, prin amestecarea şi relativizarea criteriilor. Întâlnindu-se două, trei sau mai multe persoane, se vor apuca să le toace fie pe cele publice, fie pe cele apropiate, dar absente. Şi asta n-ar fi totul.

Anormal este şi faptul că, adesea, luăm partea drept întreg. La cei mai evident făcători de bine exaltăm anumite defecte şi greşeli, pentru a-i cobor înspre nivelul nostru. La cei mai evident făcători de rele, ignorăm, cu bună-ştiinţă, mai puţinele sau mai multele lor fapte totuşi bune. Foarte adesea una este vorba pe care o spunem omului în faţă şi alta cea pe care o colportăm în spatele lui: din oportunism, din laşitate, din ipocrizie, din ruşine, dar, uneori, şi din delicateţe.

Sau îi căutăm pe ceilalţi acolo unde nu sunt. Neglijăm felurimea darurilor şi împărţirea lor, căutându-l pe fiecare acolo unde nu este de aflat. Celui duhovnicesc îi cerem să fie un excelent administrator, bunului gospodar să fie un mare mistic, celui care scrie bine să şi vorbească la fel, elocventului să scrie ca un maestru etc. Calităţile lor le minimalizăm sau chiar le ignorăm, iar pe cele ce nu le au le socotim esenţiale. O atitudine care pendulează între anihilare şi idolatrie. De observat însă că, la cea mai mică adiere de iubire adevărată, judecăm cu totul altfel, mai subiectiv, oricum mai corect.

Mă tem că şi în cele mai puţin răutăcioase situaţii de acest gen ne aflăm totuşi în faţa unei stări maladive, care poate deveni dacă nu mortală, oricum cronică şi malformantă. Îndată ce sunt puşi să vestească de bine, vorbitorii de rău se simt stângaci şi stânjeniţi.

Oare ce am fost noi chemaţi să însămânţăm? Oare spre ce lucrare vestitoare am fost trimişi? Oare nu să binevestim? Oare nu ca să mărturisim binele oriunde l-am întâlni, spre tezaurizare în Împărăţia cea veşnică? Oare dacă un ticălos, să zicem, ne face sau nu va face un anumit bine evident, vom tăinui şi vom ignora acest bine numai ca să avem plăcerea unei pedepse mai mari, mai drastice? Oare nu ştim că Dumnezeu le vede şi le ştie pe toate? Oare nu vom încerca noi să „exploatăm“ cât mai mult bine din fiecare din semenii noştri, spre recuperarea şi salvarea lor? Oare spre îndreptarea celui de lângă noi arătăm noi cele rele ale sale sau spre pierderea lui? Oare iubirea şi dorul de îndreptare a celorlalţi sunt cele care ne mână? Sau există vreo situaţie în care se poate abdica de la iubire.

Costion Nicolescu
Sursa: ziarullumina.ro

Pe aceeaşi temă

30 Septembrie 2015

Vizualizari: 1020

Voteaza:

Nu putem abdica de la iubire 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

iubirea dragostea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact