Pedeapsa cu moartea vine de cele mai multe ori in mintea omului, atunci cand el ramane lipsit de cei dragi din cauza criminalilor. Ideea ca o anumita categorie de oameni sa primeasca pedeapsa cu moartea este prezenta si in cei care isi doresc o societate mai sanatoasa.
Pentru ca omul nu se mai defineste si nici nu se mai priveste ca fiind creat dupa chipul lui Dumnezeu, spune cu usurinta: "doresc ca acesta sa fie omorat". E adevarat ca in Vechiul Testament cei care se faceau vinovati de adulter erau omorati cu pietre. Insa, in momentul in care oamenii sunt pusi in situatia de a ucide o femeie cazuta in adulter (Ioan 8, 3-11), Hristos ii opreste.
Din punct de vedere crestin, este important sa se evidentieze ca orice infractiune este mai intai de toate un pacat. Omul trebuie vindecat sufleteste, tamaduit, nu dat mortii. Daca nu vom avea atitudinea pe care a avut-o Hristos cu cei ce doreau sa o ucida pe femeia adultera, atunci unde mai este asemanarea noastra cu Cel care "nu doreste moartea pacatosului, ci indreptarea lui" (Iezechiel 18, 23).
Sigur, putem spune ca de vreme ce acestia isi cunosc sfarsitul, ziua executiei, ii pot cere iertare lui Dumnezeu pentru cele savarsite si pot avea soarta talharului mantuit. Dar uitam ca Mantuitorul a oprit aplicarea legii celei vechi a firii cazute, care vestea "dinte pentru dinte", si ne-a dat porunca sa nu inmultim raul (Matei 5, 38). Mai mult, putem noi insine sa sfarsim in aceasta stare neplacuta Domnului si astfel sa ajungem sa avem parte de chinurile vesnice.
Faptul ca ne dorim altceva decat Hristos, denota lipsa unirii noastre cu El. In conditiile in care Dumnezeu nu mai este cunoscut ca Cel ce daruieste viata, atunci societatea se priveste si actioneaza in virtutea dreptului de titular asupra vietii: "el trebuie sa traiasca, el trebuie sa moara".
Uneori ne spunem ca Dumnezeu nu are ochi pentru noi, de vreme ce am avut parte de atatea suferinte provocate de criminali. Dar Sfintii Parinti ne invata ca trebuie sa vedem in cei ce ne fac rau, doctori trimisi de Dumnezeu, in sensul ca ei ne ajuta sa ne vedem boala (caci daca raspundem raului facut de ei cu rau, e semn ca suntem bolnavi).
Se pierde din vedere ca pedeapsa cu moartea nu moralizeaza societatea. Dimpotriva, potrivit studiilor sociologice cunoastem ca acolo unde pedeapsa capitala este in vigoare, avem parte de o crestere, nu de o scadere a ratei criminalitatii. Asa ca schimbarea lumii in bine nu se va putea realiza niciodata dupa pofta omului cazut in pacat. Poate asa vom intelege si cuvintele unui batran din Pateric: "Frate, daca vezi un om urmarit pentru o fapta rea si pe cei care il cauta sa il ucida pentru asta, mai bine ascunde-l si lasa-l in voia lui Dumnezeu".
Adrian Cocosila
Aboneaza-te la newsletter
-
dragos iulianPostat la 2011-01-15 08:59
Referitor la comentariul facut de catre domnul Gheorghe Urzica ....moartea presedintelui Ceausescu a fost dictata de catre cei ce si au dorit puterea in acel moment culminant al anului 1989...de dorinta lor de a si forta viitorul de a incerca sa il modeleze dupa poftele lor...presedintele Ceausescu putem spune ca a devenit un martir in decursul timpului ...cu ajutorul poporului a reusit sa creeze o societate bine dezvoltata si ancorata in hatisul economiei mondiale...in clipa de fata judecam faptul ca a fost omorat..sau pedeapsa cu moartea!
Onoratilor...cine va da dreptul de a judeca si condamna o fiinta umana la moarte ...?!
Cu ce drept faceti acest lucru?!
Atata timp cat nu vom intelege ca viata este minunata sub toate aspectele ei, cu toate fiintele prezente pe acest pamant,nu vom reusi sa infrinam pornirile incisive la adresa aproapelui nostru!
La nivel mondial economia dicteaza din pacate in mare parte a omenirii comportamentul incisiv ...saracia,lipsa conitiilor propice dezvoltari fizice morale au dus in prezent la ceea ce se numesc posibile infractiuni ,posibile vinovatii...din acest punct de vedere imi doresc din toata inima ca tot ceea ce reprezinta latura criminalitatii sa se estompeze...
Nu doresc sa devin avocatul celor ce au calcat strimb dar atata timp cat dorinta de inavutire a creat o clasa potentiala financiar ,cu siguranta acest lucru sa facut in detrimentul altora...saracind punind la grele incercari starea fizica si morala a acestora...(nu uitati ca dupa revolutie au aparut bogatii Romaniei ca ciupercile dupa ploaie,persoane ce fac parte din toate sistemele si domeniile de activitate prezente in acel moment si bineinteles prezent si in cel actual ..boala perpetuindu se )
In clipa de fata vorbim de crime si pedeapsa capitala ...dupa a mea parere ceea ce puneti in discutie poate fi privit prin acest spectru al imbogatirii subite al unora prin aceasta dorinta da inavutire fara prejudecati fara limite de bun simt la adresa celorlati semeni ai lor ...
Intro societate puternic dezvoltata atat ca moralitate cat si economico-financiar,atata timp cat omul de rand are asigurata ziua de maine,atata timp cat siguranta sa finaciara nu este amenintata din nici o parte,principiile sale individuale(morale ridicate la nivelul societatii ce il defineste ) il va opri sa calce strimb ,sa comita ilegalitati,sa faca vreun rau semenului sau ...in cazuri izolate (cei ce sufera de anumite anomalii mentale,cei bolnavi psihic)pot fi inchisi pe viata,nu ucisi nu ucisi nu avem acest drept!
A condamna pe cineva la moarte este de neinchipuit intro astfel de societate in care principiile morale sunt net ridicate!
Cu siguranta ca voi fi privit ca un visator ca unul ce vede viata in roz cu acest comentariu dar tocmai asta reprezinta esenta vietii...iertarea pacatelor semenilor nostri poate duce la un viitor benefic(atat pentru noi cat si pentru cel in cauza de a fi pricinuit rau)in timp atat fizic cat si moral sufleteste...asta cred eu ..aceasta este parerea mea ..o zi minunata tuturor le doresc si nu in ultimul rand sa iubiti va semenii ca pe voi insiva
-
Cezar MihaiPostat la 2011-01-13 22:42
Daca ceva rau ti se intampla, vina o porti numai tu, prin a fi dat drepturi diavolului asupra ta sau a celor apropiati tie. Unui om ce il cauta pe Dumnezeu si nu iese din porunca dragostei Lui nu i se poate intampla nimic. Se afla in permanenta sub Pronia Divina.
Iar a dori moartea aproapelui tau nu face decat sa inrautateasca acesta situatie. Nu cred ca victimele celor care au fost eventual executati sa fi simtit vreo usurare. Dimpotriva, facandu-se cu ardoare partasi acestei ucideri si-au intinat si mai mult constiinta.
-
Emilia Stelian Postat la 2011-01-13 13:09
Sunt de acord cu beniamin rosini brehoescu (comentariu de mai sus).
Hai sa facem ceva, toti cei care simtim astfel , si pe buna dreptate.
Contactati-ma.
holistice@gmail.com
In definitiv, Dumnezeu, cand l-a alungat pe satan si sustinatorii lui din rai, a facut-o penru totdeauna si nu asteptand sa vada daca poate se vor schimba, caci stia sigur ca nu o vor face.
Acelasi lucru si cu paganii care gresesc cu buna stiinta fata de Dumnezeu si fata de noi romanii ortodoxi, cei de buna credinta. Ei nu se vor schimba orice vom face noi, caci prin insasi fiinta lor sunt rai.
Si Domnul Isus Hristos l-a salvat doar pe talharul care s-a pocait , iar pe celalat nu, caci stia cat de rau este in suflet si ca practic el dorea sa fie asa cum era.
Orice am face noi bunii ortodoxi pentru a-i schimba pe "paganii nostrii" nu vom avea succes. In schimb ei ii infuenteaza usor pe "ai nostrii" care nu au o baza solida moral ortodoxa (ii infuenteaza chiar la nivel parlamentar, institutional, si chiar spiritual).
Dumnezeu i-a promis lui Satan iadul.
Hai sa le promitem si noi acestor pagani iadul pe pamant si dupa aceea.
-
Eugene TEODORESCUPostat la 2011-01-13 01:42
Dragi prieteni,
Sint ferm convins ca aceste pareri contradictorii nu se vor sfirsi niciodata. Este extrem de usor sa dai sfaturi atunci cind nu ai nimic de pierdut. In momentul in care TU INSITI devii, intr-un fel sau altul victima unei ticalosii, parerile ti se vor schimba RADICAL. Indiferent de invataturile crestine. Sobolanii trebuie exterminati atunci cind ne intilnim cu ei in pivnita casei. In nici un caz nu vom incerca sa-i "civilizam". Exemplu CONCRET: o "gasca" de 8 criminali au furat aproximativ 11 milioane de dolari din banii care s-au adunat de la Jocurile Olimpice din China din 2008. Guvernul chinez a hotarit sa fie executati IN PUBLIC pe unul din marile stadioane ale Chinei! Ceea ce s-a si intimplat!! Aceasta este "puterea exemplului"! Cine va mai avea de gind sa fure din "buzunarul" chinez, va trebui sa se gindeasca foarte bine si la consecinte! Nu uitati una din "vorbele" strabunilor nostri:
"Frica pazeste pepenii"
Pentru un animal care violeaza si omoara o fetita de 8 anisori, moartea este cea mai usoara pedeapsa. Pedeapsa meritata? Aruncat de viu in cusca leilor de la Gradina Zoologica, dupa ce acestia au fost lasati fara hrana vreo 3 saptamini.
P S. De ce oare, atunci cind facem cite-o "boroboata" Dl Judecator de la Tribunal nu ne iarta NICIODATA???
-
Elena BoangiuPostat la 2011-01-12 23:10
Acum zece ani un om era sa-mi nenoroceasca sora...a fost injunghiata grav si a supravietuit...au venit luni grele,ani de uitare dar frica ca va fi eliberat a ramas...anii au trecut iar noi nu am facut decat sa ne rugam Domnului pt sufletul lui pierdut...si rugile ne-au fost ascultate.Nu mai stim nimic de persoana lui.Deci?Acolo unde exista rugaciune exista Bunul Dumnezeu!Nimic in lumea asta nu este la voia intamplarii din toate trebuie sa invatam si sa iertam caci altfel Domnul poate nu ne ajuta.Cunosc durerea si spaima oamenilor care au trecut prin asa ceva si le inteleg perfect mania...insa eu nu sunt de acord cu pedeapsa cu moartea...Ii multumesc Domnului in fiecare zi ca s-a indurat de sufletul surori mele si ca acel om nu a mai cautat-o.Doamne Ajuta la toata lumea!
-
beniamin rosini brehoescuPostat la 2011-01-12 20:33
stefan cel mare si sfant,dimpreuna cu toti domnitorii romani care au pastrat fiinta neamului romanesc,pentru a nu se pierde credinta in Mantuitorul,Domnul nostru Iisus Hristos, nu aveau timp sa stea la negocieri nici cu turcu' si nici cu "crestinul",care se prezenta cu pretentii de stapanire la hotarul tarii.in zilele noastre,nu ne mai bate turcu'. acuma e paganul si paganismul care ne vrea cu grumazul in lat.pt crestin legea e lege,pentru pagan,nu.crestinul nu are ce pune pe masa,paganul are pagode,nu plateste impozit si ia si ajutor social.eu sunt crestin si nu vreau nici eu moartea pacatosului,dar paganul,pentru ca eu tac o sa ma condamne pe mine la moarte,(in numele lui Dumnezeu) ca sunt crestin.e plina "in"justitia de NUP uri,de la delapidari la trafic de droguri si persoane,pana la crime.si unde nu e NUP,nu pleaca dosarul.daca te judeci cu un pagan pierzi din start.daca iti este ucis un copil,nu face nimeni puscarie in situatia cant fapta tine de un pagan.presa face tam,tam la astfel de cazuri,dupa care o fura o amnezie pagana.exista explicatii si remedii,(vezi leana partag,dar legea este frumoasa,buna,"este sublima,am putea spune,dar lipseste cu desavarsire"-daca l-am parafraza pe caragiale-.nu-l judec pe aproapele,daca fura de foame,dar nu sunt simpatic atunci cand fura de ma baga in foame.daca paganul,pe care il iubesc ca pe fratele meu crestin,isi face din "moartea mea" scopul vietii lui,in tara mea crestina,mostenita de la stramosii mei crestini,simplii sau martiri, sa stau si sa nu ridic piatra,nu se potriveste.aici nu e vorba de adulter,iar eu nu m-am botezat intru Hristos in pagania.eu m-am botezat intru Hristos in ROMANIA.
-
m dPostat la 2011-01-12 17:13
Aici toata lumea arata cu degetul dar cand trebuie sa rezolve problema isi intoarce fata in alta parte si zice ca nu este problema lui. Mai pe intelesul tuturor: Cineva - un infractor - comite o crima. Este descoperit arestat CONDAMNAT. Bun . De ce este condamnat??? Pai ca sa-si ispaseasca pedeapsa cuvenita si sa se intoarca in sânul societatii VINDECAT, mai bun, incapabil sa mai faca rau. Daca cineva este bolnav, ce faci ce el? Il duci la spital sa il tamaduiasca medicii. De acolo ar trebui sa iasa vindecat sau in curs de vindecare. Al nostru infractor, iese de la inchisoare vindecat? Hm, in foarte putine cazuri. Mai mult de 75% recidiveaza. De ce nu-si asuma societatea noastra aceasta problema? Toata lumea stie cum se desfasoara lucrurile in inchisoare si nimeni nu ia atitudine. Slabe sanse sa se vindece cineva acolo... Nu sunt bani - ni se spune - dar cand Doamne fereste se intampla ceva grav - 2-3 zile toate televiziunile fac publica povestea....
-
costel popescu Postat la 2011-01-12 17:03
Rada, omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu. Ca el ajunge sa fie rau, nu inseamna ca doar unii au fost creati dupa chipul Domnului. Ajunge la acest stadiu decazut prin libertate.
Mi-a placut ce prevedea Proclamatia de la Islaz "desfiintarea pedepsei cu moartea atat in vorba, cat si in fapta".
-
Gheorghe UrzicaPostat la 2011-01-12 16:51
Nu am fost niciodata adeptul pedepsei cu moartea si nici nu voi fi de acord sa se reintroduca in Romania.
Ultima condamnare in Romania prin pedeapsa capitala, moartea, a fost asupra presedintelui Nicolaie Ceausescu si a sotiei lui Elena, in ziua de 25 decembrie 1989, Sarbatoarea Nasterii Domnului! Oricate argumente vom gasi pentru justificarea acestei pedepse cu moartea, nu vor putea invinge si inlatura logica divina. Nu noi, oamenii, i-am dat viata omului condamnat la moarte, ci Dumnezeu, noi doar l-am crescut, educat si i-am dat bunuri materiale. Doar pe aceste din urma le putem lua noi oamenii, nu si viata lui, care este un drept divin de care beneficiaza fiecare in parte prin Vointa lui Dumnezeu. Daca as fi eu cel calcat de criminal sau hot, nu l-as condamna la moarte, in inchisori acum sunt biserici cu preoti instruiti si binecuvantati pentru a-l tamadui. Nu as putea sa-l iert un timp, vreme cat sa-mi asimilez durerea sau lipsa provocata de criminmal si cand va veni vremea, nu prea tarziu, sa-i dau iertarea cuvenita, care este un atribut divin, eu nu o pot retine la nesfarsit, si poate ca nu-l voi uita niciodata, in primul rand ca mi-a provocat o rana care m-a intors cu fata la Dumnezeu, sa fiu mai bun, insa nu-l voi uita din motivul cel mai important, ca acest om care a pacatuit prin crima sau hotie, fiind slab de credinta si supus vremurilor grele, poate fi un potential om de tamaduit si vindecat sufleteste si sa fie cel putin egalul meu care l-am judecat si apoi iertat, daca nu mai infrumusetat sufleteste si mai apropiat de Dumnezeu decat mine.
Ma intreb si va intreb atunci de ce sa-i iau viata daca are sansa tamaduirii sufletului, de ce sa iau viata unui posibil sfant?
Gheorghe Urzica
-
Rada FaustinPostat la 2011-01-12 16:43
Buna ziua,sint si eu de acord cu ce spuneti dumneavoastra si cred cu tarie in cuvintul Domnului dar ma intreb,oare un om care ucide alt om sau mai multi oameni,este creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu? Eu zic ca este mai degraba este creat dupa asemanarea diavolului satana si trebuie judecat ca atare.Daca acest om merita clementa atunci cind a ucis un fiu ,cu premeditare ,parintele acestuia sa nu se razbune luand viata criminalului si asteptind el clementa.Vedeti dumneavoastra ca in ziua de azi o fapta nepedepsita exemplar este repetata de altii.Sa ne ajute Dumnezeu sa nu ajungem in astfel de situatii.
-
beniamin rosini brehoescuPostat la 2011-01-12 16:25
nu pot sa cred! daca este pe drum,sau intra prin curti un caine turbat,haituit pentru faptele sale,impotriva legii,a firii,impotriva celorlalte creaturi ale lui Dumnezeu,eu sa-l tainuiesc pt ca sunt crestin!? "legile si stapanirile sunt de la Dumnezeu,iar tu sa nu faci fapte de ocara..."poi cum imi iubesc eu aproapele daca nu pun un semn vizibil: atentie urmeaza o groapa,caine rau,apa nepotabila,frate te prada un hot,iti fura porumbul,fanul,iti prostitueaza femeia,copiii.te toarna la politie cu faptele lui,etc.
-
Ioana IoanaPostat la 2011-01-12 15:51
Dar oare cum ar fi vazuti acum in zilele noastre calaii Sf Mucenici? Probabil ca cineva s-ar gandi la o pedeapsa... . Sigur, nu mai e societatea de atunci, dar daca i-ar intreba cineva pe Sfintii Mucenici, eu cred, ca nici o clipa nu i-ar vedea pe respectivii condamnati la moarte. Nici nu au facut-o, ei i-au iubit, si au rabdat din dragoste pentru Hristos! Si pentru semeni... .
Nu cred ca spune nimeni sa ne lasam omorati de semeni, pt ca ei vin sa ne omoare din cauza unei boli sufletesti cel putin, dar nu trebuie condamnati la moarte. Unu : puterea a lua si a da viata Dumnezeu o are! Doi, daca a vazut cineva documentarele de pe Discovery sau NG, ultimele clipe ale acelora, moarte asa a unui om, are impact emotional, oricat ar fi de criminal, e vorba de un om. Trei, e vorba de oameni bolnavi, care pe undeva tot din negrija celorlalti ajung asa... .
Spun acestea, adevarat, in situatia de a nu fi avut de-a face cu nici un caz, nu stiu daca as avea puterea sa imi pastrez gandirea in astfel de cazuri, dar imi doresc si am exemple de sfinti care au avut de-a face si avut puterea asta care a venit din dragoste. Iar noi avem si noi calea sfinteniei inainte... daca o luam pe acolo.
-
tase modanPostat la 2011-01-12 15:41
sunt pentru pedeapsa cu moartea, am timp sa ma pocaiasc dupa aceea. Dumnezeu sa ma Ierte
-
Vlad AlexandruPostat la 2011-01-12 14:34
In secolul XIX, in Anglia era spanzurat un hot de buzunare. Evident lumea era inghesuita ca la spectacol, ceea ce si era in acele vremuri, un spectacol. Chiar cand tovarasul lor era trimis pe lumea cealalta, hotii au furat mai mult decat in orice alta zi.
Eu nu sunt pentru pedeapsa cu moartea. Dimpotriva, asa vrea sa traiasca mult, cat mai mult, goi, intr-o camera capitonata si intunecoasa, in liniste deplina cu paine si apa, sa aiva timp de gandire.
-
AELITA AELITAPostat la 2011-01-12 13:29
ma intreb cum ar fi reactionat Iisus in cazul in care ar fi avut de a face cu un pedofil sau cu un criminal in serie sau cu cineva care face ceva rau din pura placere. nu cred ca discursul sau ar fi fost acelasi. in cazul femeii adilterine avem de-a face cu o nedreptate ce exista in societatea de la acea perioada: femeia adulterina era pedepsita cu moartea pe cand barbatul nu avea nicio pedeapsa. intalnim aceeasi situatie in prezent in anumite societati de religie musulmana. problema nu este in acest caz sa vedem cum trebuie sa ne comportam cu rau-facatorii ci sa analizam mai atent statutul femeiii in societate si diferenta de tratament al acesteia in comparatie cu cel al barbatului.
asadar exemplul utilizat pentru a ne convinge de o anumita atitudine a lui Iisus cu privire la rau facatori nu este chiar atat de graitor.
-
Ioana Mihaela ColtaPostat la 2011-01-12 13:15
Buna ziua! Aveti dreptate in ceea ce spuneti in acest articol si sunt de acord intru totul, insa privesc din perspectiva omului care nu a fost niciodata victima unei mari nedreptati sau vatamari corporale. Insa deseori ma gandesc la femeile si tinerele violate, apoi ucise(exceptand acelea care probabil au facut ceva care sa atraga criminalul sau violatorul). Insa stim f bine cazuri cand oameni nevinovati, tineri, copii, care au fost maltratai de psihopati, de oameni care evadeaza sau au evadat din inchisori si au luat-o de la capat, care nu au invatat nimic din detentie, oameni pe care nimeni nu a reusit sa ii readuca la o gandire normala, sa constientizeze ce au facut si sa nu mai faca. Daca as fi o victima de acest gen cred ca as zice da la pedeapsa cu moartea. Cred ca daca as fi pusa intr-o astfel de situatie (de victima, de viol)sau copiii mei as prefera sa ma omoare decat sa trebuiasca sa traiesc cu aceasta drama... este o mare trauma ireversibila, mai ales pentru copii. Cum credeti ca ar trebui sa procedeze un crestin in aceste cazuri? Multumesc si Dumnezeu sa ne apere si sa ocroteasca toti copiii si tinerii acestei lumi.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.