Religia si Justitia contradictorie a CCR

Religia si Justitia contradictorie a CCR

Proverbul „Câte bordeie, atâtea obiceiuri” pare să funcţioneze şi la CCR. Antinomia privind ora de religie este exemplul cel mai bun. În 2012, era constituţional ca cei ce nu vor religia să facă cerere. În 2014, e invers. Adică cei mai mulţi să facă cerere pentru că nu vor s-o facă cei mai puţini. Aşa ajung să cred că peste câţiva ani CCR va decide că Big Brother e constituţional.

Antinomiile din justiţia lumească a CCR vor duce la bulversarea societăţii. Recenta decizie privind situaţia orei de religie în şcoli este exemplul cel mai bun. Pare că schimbarea firească a judecătorilor CCR de-a lungul timpului schimbă şi principiile de judecată.

Miezul problemei este cererea pe care trebuie s-o facă cei ce nu doresc să participe la ora de religie, conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, art. 18, alin. 2, teza întâi. „La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor, elevul poate să nu frecventeze orele de religie.” Restul articolului rămâne constituţional, o spun pentru cei ce cred greşit că şi restul articolul a fost declarat neconstituţional.

În 2012, prin Decizia 306/2012, CCR decidea că această cerere este constituţională, fiind logic să faci cerere dacă nu vrei. În 2014 e invers, devine logic să facă cerere cei ce vor ora de religie. Adică cei mai mulţi. Ce s-a schimbat? Principiile după care s-a judecat. Şi judecătorii.

Din 2012 până în 2014 componenţa Curţii s-a schimbat parţial. Au plecat Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Ion Predescu şi au venit Valer Dorneanu, Toni Greblă, Daniel Marius-Morar, Mona-Maria Pivniceru, Afrodita Laura Tutunaru. Cei rămaşi pe loc sunt: Augustin Zegrean (preşedinte), Petre Lăzăroiu, Mircea Ştefan Minea, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel Toader.

Probabil aşa se explică şi de ce, între timp, CCR şi-a schimbat optica. În 2012, cererea asigura libertatea conştiinţei. În 2014 e invers, o afectează. Cum aşa?

Explicaţia este una tipic avocăţească şi o găsiţi în Decizia nr. 669/2014 a CCR. Punctul cheie este paragraful nr. 19, care prezintă principiul de judecată care răstoarnă toată argumentaţia. Îl redau în întregime, pentru a nu scăpa detalii semnificative.

„Curtea constată că Legea fundamentală garantează părinţilor dreptul la îngrijirea şi educarea copiilor lor şi cuprinde dreptul la educarea religioasă. De aceea, este primordial dreptul acestora de a transmite copiilor convingerile proprii legate de probleme religioase.

De asemenea, părinţii au dreptul de a-şi ţine departe copiii de convingeri religioase. Însă acest drept de educare nu aparţine exclusiv părinţilor, statul, căruia i s-a încredinţat controlul asupra întregului sistem şcolar, asumându-şi în mod autonom şi concurent o misiune proprie de educare, corelativă cu cea a părinţilor.

Rezultă că, pe de o parte, există o obligaţie negativă a statului de nu interveni în formarea sau aderarea la o convingere sau credinţă religioasă, iar, pe de altă parte, există şi obligaţia pozitivă potrivit căreia, în măsura în care persoana se manifestă în sensul studierii sau receptării învăţăturilor unui anumit cult sau credinţă religioasă, să creeze cadrul legislativ şi instituţional necesar exercitării drepturilor prevăzute de art.29 şi art.32 din Constituţie.

Însă, în niciun caz o persoană nu poate fi pusă ab initio în situaţia de a-şi apăra sau proteja libertatea conştiinţei, pentru că o asemenea abordare ar contraveni obligaţiei negative a statului, care, în virtutea acestei obligaţii, nu poate impune studierea religiei.

Aşa fiind, numai după exprimarea dorinţei elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor, de a-şi însuşi prin studiu preceptele specifice unui anumit cult religios intervine obligaţia pozitivă a statului de a asigura cadrul necesar menţionat.

În adoptarea reglementărilor sale în domeniul învăţământului, legiuitorul trebuie să ţină seama de faptul că art.29 alin.(6) din Constituţie garantează dreptul la învăţământul religios şi nu obligaţia de a frecventa cursuri de religie. Sub acest aspect manifestarea liberă a opţiunilor implică în mod necesar iniţiativa proprie a persoanei în sensul frecventării disciplinei Religie, iar nu consimţirea tacită sau refuzul expres.

Exprimarea unei opinii din perspectiva prevederilor constituţionale referitoare la libertatea conştiinţei şi a religiei aplicabile în domeniul învăţământului religios trebuie să aibă întotdeauna un sens pozitiv (persoana alege să studieze religia), iar nu un sens negativ (persoana alege să nu studieze religia), întrucât în cea de-a doua ipoteză persoana este prezumată ca manifestând deja opţiunea de a studia, fiind nevoită să acţioneze ulterior pentru excluderea sa din grupul de studiu.

Or, o atare reglementare nu reprezintă altceva decât o constrângere a persoanei în manifestarea unei opţiuni, ceea ce de plano, contravine libertăţii conştiinţei consacrată de Constituţie.

Prin urmare, dacă ar fi să respectăm Justiţia, am spune că avem o antinomie perfectă. Şi în 2012, dar şi în 2014, CCR are dreptate. Nu o poţi contrazice, că nu te poţi pune cu Justiţia.

În fapt însă, CCR se contrazice pe ea însăşi. N-ar fi însă singurul caz când pe aceeaşi speţă, Justiţia dă două verdicte opuse. D-aia există organisme ierarhice superioare. Dar pe CCR cine o verifică? Justiţia divină?

Aştept cu interes reformularea paragrafului declarat neconstituţional din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011. Este un test de maturitate al societăţii noastre să vedem câţi vor face cerere pentru a studia religia. Deşi, apare şi aici un paradox. Cum să faci cerere, în cunoştinţă de cauză, pentru ceva ce încă n-ai studiat?

E la fel de ipotetic ca şi ipoteza evoluţionistă de la Biologie, conform căreia omul ar proveni din maimuţă. Să nu uităm că Darwin a avansat o teorie, nu o demonstraţie a evoluţiei speciilor. Ca urmare, de ce aş studia obligatoriu evoluţionismul şi facultativ creaţionismul? Nu cumva e neconstituţional?

Constituţia spune că „Nimeni nu este mai presus de lege.” Oare nici cel ce o alcătuieşte?

De aceea, cred că Legile Big-Brother, solicitate de SRI şi SUA vor fi adoptate până la urmă. Nici America n-a fost scutită de încălcarea Constituţiei, prin existenţa serviciilor de monitorizare şi supraveghere. Aşa s-a ajuns să fie premiaţi „avertizori de intergritate”, ca Eduard Snowden şi William Binney, fost director tehnic al NSA-ului american.

În fond, logica „băieţilor deştepţi” e simplă: dacă un lucru este ilegal, îl facem să fie legal. Iar pe vremea asta noi ne găsim să modificăm Constituţia.

Mai aveţi încredere în Legile lumeşti? În Justiţie? Dar în Jurisprudenţă?

Sunt convins că, până la urmă, datorită interesului „superior”, Statul va învinge cetăţeanul.

Curat constituţional, coane Fănică!

 (Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 03 Octombrie 2025

Pe aceeaşi temă

28 Ianuarie 2015

Vizualizari: 1320

Voteaza:

Religia si Justitia contradictorie a CCR 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Ion Oprian Postat la 2015-01-27 11:15

    ...mare dreptate aveti, Parinte. Doamne ajuta-ne!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact