Se cuvine sa ne parfumam trupul ?

Se cuvine sa ne parfumam trupul ?

Parfumul poate inrobi sufletul omului. Ca un adaos din afara, omul poate ajunge dependent de acesta, pierzand libertatea sufletului sau. Nu putini sunt aceia care nu mai pot iesi din casa pana ce nu isi parfumeaza trupul sau hainele, iar acest lucru il fac nu atat pentru a preveni un miros de transpiratie, cat pentru a emana un miros care sa fie simtit de cei din jur.

Cu multi ani in urma am citit un cuvant care zicea astfel: "O adevarata doamna nu miroase nici macar a parfum." Nu am inteles pe atunci acest cuvant, dar, in timp, am inteles ca trupul omului nu trebuie sa miroasa a nimic, nici urat, nici frumos.

Trupul omului poate sa emane miros frumos prin sine insusi, adica sa se sfinteasca, precum se intampla in cazul sfintilor - inca din viata si, apoi, dupa adormirea lor, cand trupurile lor - Sfintele Moaste - izvorasc miros preaminunat. Orice parfum exterior este superficial si inselator.

Oricat parfum am folosi, nu ne vom putem identifica cu acesta, caci este un lucru artificial si exterior, iar oamenii isi vor face o parere falsa despre noi. Apoi, emanand un miros de parfum, incalcam libertatea celor de langa noi, pe care ii fortam sa inspire parfumul nostru, care - cu siguranta - nu place tuturor.

Sparea frecventa a trupului si intretinerea curata a hainelor sunt cele mai eficiente metoda de evitarea a mirosurilor neplacute. Se adauga, apoi, deodorante cu miros modest, cat mai naturale, care nu fac rau nici trupului nostru, nici libertatii celor de langa noi.

Mirosul urat

Mirosul urat pe care il emana, in anumite situatii, trupul omului este un rod al pacatului. Mai inainte de caderea in pacat, nici omul, nici vreun lucru dintre cele create de Dumnezeu "bune foarte" nu puteau mirosi urat. Prin pacat a intrat in lume mirosul cel urat, stricaciunea si moartea.

In mod firesc, inlaturarea mirosurilor urate se poate face mai lesne printr-o vietuire sfanta, decat prin crearea parfumurilor, care doar acopera mirosurile urate si nasc pofte dintre cele mai patimase. O curatie a trupului si o alimentatie cat mai naturala sunt metode deosebit de eficiente in elimnarea mirosurilor neplacute ale trupului. Ca adaos, se pot folosi deodorante naturale, cu mirosuri slab perceptibile, care sunt prietenoase cu trupul nostru si care nu ne vatama sufletul.

Parfumurile ne pot conduce viata

Tot mai multe studii indica faptul ca mirosul joaca un rol cu mult mai important decat se credea in viata omului, de la asocierea cu memoria, pana la influentarea comportamentului, a dispozitiei sufletului si a felului de gandi. Puterea deosebita a mirosurilor de a influenta psihicul uman a devenit subiectul unor investigatii stintifice, cu rezultate cat de poate de interesante.

Spre exemplu, mirosurile florale pot schimba semnificativ starea de spirit a oamenilor. Uriasa si profitabila industrie a parfumurilor si a cosmeticelor aromate opereaza deja pe baza unor astfel de relatii. La randul ei, aromaterapia investigheaza parfumurile si le foloseste in scopuri terapeutice.

O anumita substanta, prezenta in multe plante cu flori parfumate, poate reduce stresul, actionand asupra sistemului imunitar si influentand activitatea a numeroase gene din organism. Spre exemplu, buna-dispozitie indusa de anumite parfumuri ar face sa creasca pofta sexuala.

Cand scopurile sunt bune, aromele pot fi chiar tamaduitoare, insa cand scopurile sunt viclene - industria parfumurilor si a cosmeticelor profita de slabiciunile omului - parfumurile pot fi vatamatoare pentru sufletul nostru, caci il arunca intr-o robie greu de constientizat. La randul lui, si trupul nostru este otravit.

Mirosul trupului nostru

Trupul nostru poate sa miroasa frumos sau urat in sine insusi, fara nici un adaos din afara. Astfel, pentru a mirosi frumos, un trup nu are neaparata trebuinta de spalari indelungate si de parfumuri, in care se ascund multe ispite. Mirosul trupului nostru vine din modul vietuirii noastre, iar nu dintr-o randuiala fireasca, impotriva careia nu putem face nimic. Pacatele si alimentatia gresita ne incarca trupul cu miros urat, pe cand virtutile si hrana curata ni-l inmiresmeaza.

Daca cinstitele Moaste miros frumos si dupa moartea trupeasca a sfintilor, cu atat mai mult ele au mirosit frumos inca in viata fiind aceia. De aici, sa intelegem ca modul vietuirii noastre are mare putere asupra mirosului trupului nostru. Astfel, intr-un fel va mirosi trupul unui pustnic si intr-alt fel va mirosi trupul unui om imbuibat cu tot soiul de mancaruri grase, combinate si chimizate.

In acest sens, Sfantul Nicodim Aghioritul spune: "Daca iti doresti ca trupul tau sa miroasa si sa rasufle miros dulce, sa nu-l lasi nelucrator si nemiscat, ci sa-l misti si sa-l pui la lucru, silindu-te si facand in fiecare zi metanii si inchinaciuni (dupa randuiala). Si asa, uscandu-se trupul si subtiindu-se, se face bine vietuitor, lesne miscat si, ca urmare, si bine mirositor. Potrivit tuturor iscoditorilor firii, uscaciunea este cea mai de aproape pricina a miresmei. Asa vedem ca trupurile mai tuturor mesterilor si lucratorilor, iar mai ales ale pustnicilor, nu rasufla miros greu, ci mai curand binemirositor si dulce. Pentru aceasta, Sfantul Isaac Sirul spune: Mirosul pustnicului preadulce este si intalnirea lui veseleste inimile celor socotitori."

Sfintii Parinti, despre parfumuri

Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Un proverb spune ca nici un ostas, cand e pe campul de lupta, nu se incurca cu grijile vietii. Ostas esti si tu, ostas duhovnicesc! Iar un astfel de ostas nu se unge cu miruri, cu parfumuri! Dupa ele alearga desfranatele, stricatii, cei ce joaca pe scena, cei ce nu se ingrijesc de sufletul lor.

Tu nu trebuie sa mirosi a parfum, ci a virtute! Nimic nu-i mai necurat decat un suflet care are un trup ce miroase a parfum. Parfumatul trupului si al hainelor este semnul duhorii launtrice si al necuratiei. Cand diavolul se napusteste ca sa strice sufletul si sa-l moleseasca, atunci intipareste si in trup, cu ajutorul parfumurilor, murdaria stricaciunii lui. Dupa cum cei care au necontenit guturai si le curge nasul, isi murdaresc si hainele, si mainile, si fata pentru ca isi sterg mereu nasul, tot astfel si sufletul intinde asupra trupului rautatea stricaciunii lui. Ce lucru mare si bun iti poti inchipui despre un om care miroase a parfum, care se aseamana cu o femeie, dar, mai bine spus, cu o desfranata, cu unul care si-a ales ocupatia de dansator? Sa-ti miroasa sufletul a parfum duhovnicesc, ca sa-ti fii de folos si tie, si celor din jurul tau!"

Mirosurile parfumurilor si ale aromatelor sunt inselatoare, precum spune Sfantul Nicodim Aghioritul: "Acestea nu numai ca molesesc sufletul si il afemeiaza, ci surpa si cugetul lui cel barbatesc, indemnandu-l mai mult decat oricare alta pricina la curvii si inversunari. Intrucat trupul se preface si se aseaza dupa inrauririle din afara ale celor simtite, impreuna cu el se preface si se aseaza si sufletul."

Acelasi sfant spune: "Necuviosi sunt si aceia care isi magulesc mai toate simturile lor cu miresme, iar pentru aceasta isi inmiresmeaza cu tot felul de mirodenii bauturile, straiele, asternuturile si lazile, si nu socotesc ca trupul acesta pe care atata il inmiresmeaza este vas cu urat miros, iar dupa moarte, atat de urat va mirosi, incat duhoarea lui nu se va asemana cu nici o alta duhoare a lumii."

Sfantul Arsenie cel Mare, un fost demnitar imperial, ajuns pustnic, s-a ostenit mult pe sine, caci niciodata el nu a schimbat apa in care se aflau finicele de pom pe care le impletea, ci a lasat-o precum era, incat, dupa multa vreme, s-a facut prea urat-mirositoare. Intrebat fiind de ce face acest lucru, sfantul raspundea ca face de canon, pedepsindu-se pentru vremea in care a locuit in palatele imparatesti si s-a indulcit de multe miresme si mirosuri aromate.

*

Sa cautam sa ramanem liberi in fata acestei robii a sufletului. De cele mai multe ori, parfumurile au drept scop atragerea atentiei celorlalti, iar nu indepartarea unor mirosuri neplacute. Acestea din urma pot fi indepartate usor, prin spalare si folosirea unor deodorante naturale deloc sau slab parfumate. Deci, parfumurile inrobesc, iar nu ajuta!

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

16 Noiembrie 2013

Vizualizari: 4021

Voteaza:

Se cuvine sa ne parfumam trupul ? 3.67 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact