Si totusi, iubirea...

Si totusi, iubirea...

Și totuși, iubirea...

De ce dintre toate poruncile prima și a doua din Lege sunt despre iubire, față de Dumnezeu, respectiv față de om?

Mai sunt și alte porunci mai mici în Legea cea nouă, ca să nu mai vorbim de cele 10 din Decalog...dar nici una dintre ele nu este mai importantă ca acestea două...

Un răspuns de manual de Teologie ar fi: da, pentru că Dumnezeu este iubire, iar iubirea este cea mai mare dintre virtuți și tot așa ar curge explicațiile...
Desigur că așa este..

Un alt răspuns, observând reacțiile oamenilor în raport cu iubirea, mai ales când sunt în preajma ei sau când îi simt prezența:

Nu poți să faci ascultare față de cineva dacă nu-l iubești...

Nu poți să faci ceva dacă acel lucru nu-l iubești...

Nimeni nu primește Cuvântul sau cuvintele dacă nu-l iubesc pe cel care le rostește...

Oamenii sunt mișcați de iubire și răspund la iubire mai mult decât la orice altceva...

Iar Dumnezeu a știut acest lucru și de aceea L-a poruncit...

Desigur și frica pune în acțiune sau necesitatea, acel trebuie...sau conștiința, dar iubirea este combustia care întreține orice ardere din mecanismul făptuirii...

Dacă ai atins inima cuiva, dacă i-a mers la inimă un cuvânt, un îndemn, un sfat, sunt toate șansele ca odată stârnită iubirea, admirația, prietenia cuiva, să fie suficiente acestea pentru a se pune în mișcare lucrurile...

De aceea, spune Domnul la un moment dat:

" Nu vă mai spun vouă robi, ci v-am numit prieteni..."

Deja, relația nu se mai așază pe un raport de Stăpân-slugă (orientată pe frică), ci Tată - fii, legătură trăită în orizontul iubirii...

Desigur și între oameni funcționează acest principiu care trezește din amorțire și indiferență orice suflet...

De dragul cuiva se poate merge până la jertfă și eroism...

"Iubirea i-a făcut pe unii sfinți, pe alții eroi, pe alții poeți..."

Sunt oameni care rămân prieteni pe viață sau împreună datorită iubirii ce și-o poartă, asemenea și doi soți rămân nestrămutați datorită legământului de iubire, în timp ce în alte conjuncturi sau interese relațiile se destramă, nu-i țin aproape decât o vreme până ce acestea se consumă...

Ascultarea față de Dumnezeu, dar și în Biserică, în relația de duhovnicie se lucrează mai bine în prezența acestei iubiri manifestată întreolaltă...

Cultivarea acestei virtuți și împlinirea poruncii de a iubi nu poate fi etichetată ca " iubirism"; ea nu este manifestarea unui sentimentalism lipsit de axiologie, anume imoral și irațional și nici doar expresia unui eros spiritualizat care ar putea "să păstreze o măsură estetică în desfrâu", după cum este prezentată de un personaj păgân din celebrul roman Quo vadis, scris de H. Sienkiewicz.

Din acest motiv trăirea aceastei virtuti trebuie să devină un modus vivendi al creștinului, nu numai în Biserică, ci și în raporturile sale cu aproapele oricare ar fi acesta și de oriunde: în familie, la servici, pe stradă, în societate, etc.

Omul care aspiră la perfecțiune trebuie să iubească ceea ce face și nu doar să se folosească de iubire, ci să devină iubire, tot așa cum credinciosul nu doar se folosește de rugăciune, ci devine el rugăciune...

Poți să spui adevăruri de dimineață până seara, dacă nu e iubire, nu ajung la inimă...

Sau acolo unde s-a pierdut această iubire, nici prietenia nu mai stă sau nu mai are reazem...

De aceea, omul care trăiește iubind a ajuns la cea mai mare înălțime de suflet...

" Cine rămâne în iubire, râmâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne întru el, pentru că Dumnezeu este iubire..." ( I Ioan, cap. 4,16).
Bun de citit tot capitolul 4 din epistola Sf. Ap. Ioan...

Aceasta - iubirea îl și înfrumusețează pe om dar și mai mult decât atât îl desăvârșește prin asemănare, întrucât îndumnezeirea este, de fapt, realizarea acestei asemănări cu Dumnezeul-Iubire...

Iar Sf. Ap. Pavel mărturisește că aceasta este și Calea:

" Râvniţi însă la darurile cele mai bune. Şi vă arăt încă o cale care le întrece pe toate:

1. De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător.
2. Şi de aş avea darul proorociei şi tainele toate le-aş cunoaşte şi orice ştiinţă, şi de aş avea atâta credinţă încât să mut şi munţii, iar dragoste nu am, nimic nu sunt.
3. Şi de aş împărţi toată avuţia mea şi de aş da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi foloseşte.
4. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte.
5. Dragostea nu se poartă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândeşte răul.
6. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr.
7. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă.
8. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii - se vor desfiinţa; darul limbilor va înceta; ştiinţa se va sfârşi;
9. Pentru că în parte cunoaştem şi în parte proorocim.
10. Dar când va veni ceea ce e desăvârşit, atunci ceea ce este în parte se va desfiinţa.
11. Când eram copil, vorbeam ca un copil, simţeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului.
12. Căci vedem acum ca prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, faţă către faţă; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaşte pe deplin, precum am fost cunoscut şi eu.
13. Şi acum rămân acestea trei: credinţa, nădejdea şi dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea."
(I Corinteni, Cap. 12 - 13)

Pr. Alin-Cristian Preotu

Despre autor

Alin-Cristian Preotu Pr Alin-Cristian Preotu

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012

Pe aceeaşi temă

14 Februarie 2020

Vizualizari: 1641

Voteaza:

Si totusi, iubirea... 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

iubirea dragostea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact