Tacerea ingerilor

Tacerea ingerilor

 

In "Despre numele divine" (IV, 2), Dionisie Areopagitul vorbeste, la un moment dat, despre ingeri ca despre niste "vestitori ai dumnezeiestii taceri". Pasajul e sur­prinzator, chiar daca trimite la marea tema a incognoscibilitatii lui Dumnezeu pe care - cum spun Sfin­tii Parinti (Ioan Gura de Aur, de pilda) - nici inge­rii nu pot s-o destrame. Dar tot ce stim - din surse - despre ingeri ii plaseaza mai curand la antipodul tacerii. Nu sunt ei mesageri, vestitori, muzicieni? Nu sunt tocmai ei aceia care fac cerurile sa rasune? "Voci" ale Domnului, interpreti ai Cuvantului Lui, slavitori - cu glas si trambita - ai splendorii Sale, ingerii nu par sa fie ilustrarea cea mai convingatoare a apofatismului... Dionisie deschide insa, in marginea tace­rii dumnezeiesti, un teritoriu de reflexie despre tacerea ingerilor, mai putin frecventat de angelologie.

 

Ingerii tac, asa cum stiu sa taca, in genere, naturi­le slujitoare. Tacerea lor e forma suprema a "asculta­rii", semnul radical al smereniei disponibile, asteptarea intensa a poruncii dumnezeiesti. Ceea ce "se aude" in tacerea aceasta e o maxima receptivitate fata de voia altuia. Calugarii care se straduiesc sa imite mo­ravurile ingerilor nu sunt niciodata mai aproape de tel decat atunci cand tac.("Caci tacerea celor curati este rugaciune...", spune Sf. Isaac Sirul (Filocalia, X, p. 450). Sau (ibid., p. 474): "Tacerea este taina veacului viitor. Iar cuvintele, unealta acestei lumi." Vezi si comen­tariile lui Dumitru Staniloae (ibid., nota 424, p. 345 si nota 584, p. 474), cu citatul din Olivier Clement despre "tacerea epifanica" si despre "supra-abundenta tacerii").

 

Intrucat textele sacre consemneaza mai cu sea­ma momentele cand ingerii vorbesc, cand, in impre­jurari speciale, se adreseaza oamenilor, nu suntem obisnuiti sa ne reprezentam tacerea prelunga din­tre fulgurantele lor discursuri. De altfel, chiar cand vorbesc, ingerii sunt, de regula, laconici, strict in­dicativi, fara volute, fara ornamentica.

 

Pe de alta parte, ingerii - cei pazitori mai ales - sunt, prin delegatie divina, pedagogii nostri. Cum se impaca pedagogia cu tacerea? In imediat, lucrul e im­posibil. Nimic nu e mai putin misterios decat un pro­fesor. Profesorul e locvace si divulgativ. E cu atat mai bun pedagog cu cat se tine mai departe de mistagogie. Ingerul insa trebuie sa inlocuiasca discursul prin prezenta. Iar prezenta lui e - in afara unor mo­mente privilegiate - extrem de discreta. Suntem in­valuiti fara incetare de tacerea ingerului nostru, pe care, neatenti, o percepem ca absenta, ca demisie ne­putincioasa.

 

Despre ce vorbeste tacerea unui inger? "Despre tacerea dumnezeiasca" - spune Dionisie. Adica de­spre tacerea care se afla dincolo de Cuvantul Lui, in tenebra supra-evidenta a plenitudinii Sale. Or, sin­gurul mod de a indica tacerea este tacerea insasi, ta­cerea atenta, orientata, harnica. Fiindca exista specii ale tacerii care nu au nimic de a face cu tacerea in­gerului: tacerea obosita, stupoarea, inexpresivitatea, evaziunea, nesimtirea, lenea. Pe scurt, tacerea in care n-a locuit niciodata nici macar o farama de cuvant. Dimpotriva, tacerea ingerului e plina de gest si de aluzie. Uneori e insotita de un suras, ca tacerea aceea formidabila, aproape echivoca, de pe chipul ingeru­lui care, in finalul unui film de Pasolini, priveste mor­mantul gol al lui Iisus. Tacerea ingerului vorbeste despre dumnezeiasca tacere a mormantului gol. Si despre vidul impenetrabil, atotcuprinzator, al Ce­lui inviat, care transforma moartea in vacuitate. Tacerea ingerilor este o tacere eminamente faptuitoare. Ei ni se adreseaza, fara cuvinte, prin actiu­nea lor, prin evenimente, intamplari si experiente. Ploaia cazand egal pe suprafata unui lac poate fi mai plina de ingeri decat un compact op de teologie.

 

Nu e mai putin adevarat ca situatia ierarhiilor ce­resti e condamnata la o anumita ambiguitate: am­biguitatea sub care sta orice fiinta intermediara. Una e tacerea dumnezeiasca, alta e vestirea acestei taceri. Pentru a vesti o tacere, trebuie sa fii simultan de par­tea tacerii si de partea expresiei. E o proba greu de tre­cut, o proba pe masura teribilei puteri a ingerilor. Oricine "teologhiseste" incearca, in fond, sa se con­tamineze de aceasta putere, sa vesteasca o inaparenta, sa imite ambiguitatea angelica. Ca fiinte situate in interval, intre natura creata si Dumnezeu, oame­nii comunica genuin, "consangvin" as spune, cu fi­intele ingeresti situate intre Dumnezeu si umanitate.

 

 Andrei Plesu

Pe aceeaşi temă

04 Mai 2012

Vizualizari: 6378

Voteaza:

Tacerea ingerilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact