
In "Despre numele divine" (IV, 2), Dionisie Areopagitul vorbeste, la un moment dat, despre ingeri ca despre niste "vestitori ai dumnezeiestii taceri". Pasajul e surprinzator, chiar daca trimite la marea tema a incognoscibilitatii lui Dumnezeu pe care - cum spun Sfintii Parinti (Ioan Gura de Aur, de pilda) - nici ingerii nu pot s-o destrame. Dar tot ce stim - din surse - despre ingeri ii plaseaza mai curand la antipodul tacerii. Nu sunt ei mesageri, vestitori, muzicieni? Nu sunt tocmai ei aceia care fac cerurile sa rasune? "Voci" ale Domnului, interpreti ai Cuvantului Lui, slavitori - cu glas si trambita - ai splendorii
Ingerii tac, asa cum stiu sa taca, in genere, naturile slujitoare. Tacerea lor e forma suprema a "ascultarii", semnul radical al smereniei disponibile, asteptarea intensa a poruncii dumnezeiesti. Ceea ce "se aude" in tacerea aceasta e o maxima receptivitate fata de voia altuia. Calugarii care se straduiesc sa imite moravurile ingerilor nu sunt niciodata mai aproape de tel decat atunci cand tac.("Caci tacerea celor curati este rugaciune...", spune Sf. Isaac Sirul (Filocalia, X, p. 450). Sau (ibid., p. 474): "Tacerea este taina veacului viitor. Iar cuvintele, unealta acestei lumi." Vezi si comentariile lui Dumitru Staniloae (ibid., nota 424, p. 345 si nota 584, p. 474), cu citatul din Olivier Clement despre "tacerea epifanica" si despre "supra-abundenta tacerii").
Intrucat textele sacre consemneaza mai cu seama momentele cand ingerii vorbesc, cand, in imprejurari speciale, se adreseaza oamenilor, nu suntem obisnuiti sa ne reprezentam tacerea prelunga dintre fulgurantele lor discursuri. De altfel, chiar cand vorbesc, ingerii sunt, de regula, laconici, strict indicativi, fara volute, fara ornamentica.
Pe de alta parte, ingerii - cei pazitori mai ales - sunt, prin delegatie divina, pedagogii nostri. Cum se impaca pedagogia cu tacerea? In imediat, lucrul e imposibil. Nimic nu e mai putin misterios decat un profesor. Profesorul e locvace si divulgativ. E cu atat mai bun pedagog cu cat se tine mai departe de mistagogie. Ingerul insa trebuie sa inlocuiasca discursul prin prezenta. Iar prezenta lui e - in afara unor momente privilegiate - extrem de discreta. Suntem invaluiti fara incetare de tacerea ingerului nostru, pe care, neatenti, o percepem ca absenta, ca demisie neputincioasa.
Despre ce vorbeste tacerea unui inger? "Despre tacerea dumnezeiasca" - spune Dionisie. Adica despre tacerea care se afla dincolo de Cuvantul Lui, in tenebra supra-evidenta a plenitudinii
Nu e mai putin adevarat ca situatia ierarhiilor ceresti e condamnata la o anumita ambiguitate: ambiguitatea sub care sta orice fiinta intermediara. Una e tacerea dumnezeiasca, alta e vestirea acestei taceri. Pentru a vesti o tacere, trebuie sa fii simultan de partea tacerii si de partea expresiei. E o proba greu de trecut, o proba pe masura teribilei puteri a ingerilor. Oricine "teologhiseste" incearca, in fond, sa se contamineze de aceasta putere, sa vesteasca o inaparenta, sa imite ambiguitatea angelica. Ca fiinte situate in interval, intre natura creata si Dumnezeu, oamenii comunica genuin, "consangvin" as spune, cu fiintele ingeresti situate intre Dumnezeu si umanitate.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.