Trisaghionul si taina caderii ingerilor

Trisaghionul si taina caderii ingerilor

“Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fara-de-moarte, miluieste-ne pre noi”

"Trisaghionul", cantarea "intreit sfanta", este un imn vechi pe care Biserica l-a incorporat in Dumnezeiasca Liturghie si in alte slujbe, si chiar si in rugaciunile incepatoare, adica in fiecare slujba bisericeasca. Traditia, prin Sfintii Parinti, ne arata ca acest imn este pe drept numit “cantare ingereasca”, intrucat a fost primit de un copil din Constantinopol chiar de la ingeri, in timpul unei urgii venite peste locuitorii capitalei in vremea patriarhului Proclu (dupa cum istoriseste Sfantul Ioan Damaschin); pe de alta parte, proorocul Isaia ne dezvaluie, cantarea ingereasca a serafimilor, care il laudau pe Dumnezeu prin cuvintele: “Sfant, sfant, sfant este Domnul Savaot, plin este tot pamantul de slava Lui!”.

Trisaghionul contine insa, in el, un indiciu pentru intelegerea fenomenului caderii ingerilor si transformarea lor in demoni. Petrecuta inainte de crearea omului, caderea ingerilor a avut drept cauza fundamentala, fara indoiala, mandria, sau aparitia mandriei in aceste "minti pure", cum mai sunt numiti ingerii.

Nu stim mecanismul duhovnicesc prin care Lucifer s-a intunecat si a cazut "ca un fulger" dupa cum spune Scriptura, dar ceea ce putem sti cu siguranta este ca daca Satan ar fi cantat aceasta cantare intreit-sfanta, nu ar fi putut cade in mandrie. Aceasta pentru ca Trisaghionul este, prin excelenta, cantarea smereniei, o cantare a tacerii si uimirii ingerilor si oamenilor in fata naturii si manifestarii lui Dumnezeu.

Aceasta taina o putem intelege mai bine daca ne gandim mai ales la ultimele cuvinte ale cantarii. Oricine canta (cu fidelitatea sfinteniei, asa cum au fost creati ingerii si oamenii) “miluieste-ne pre noi”, nu poate avea o atitudine mandra, nu poate decat sa se smereasca in fata Celui care are puterea de a-l milui. A cere mila de la cineva inseamna, pe de o parte, ca inteleg faptul ca am nevoie de mila si, pe de alta parte, ca acel cineva ma poate milui. Secretul mentinerii sfinteniei ingerilor (si a oamenilor) este deci prezenta gandurilor de smerenie si de uimire in fata misterului divin.

Aceasta realitate o reliefeaza in mod poetic si Dostoievski, in “Fratii Karamazov”, atunci cand diavolul ii marturiseste lui Ivan: “Am fost de fata atunci cand Cuvantul rastignit pe cruce s-a ridicat la ceruri, ducand cu sine sufletul talharului crucificat alaturi; am auzit strigatele fericite ale heruvimilor care-l proslaveau cantand «osana»; am auzit inaltandu-se in extaz glasurile serafimilor, al caror tumult a zguduit tariile ceresti si intreaga creatie. Si-ti jur pe tot ce poate fi maj sfant pe lume ca in clipa aceea as fi vrut sa ma alatur corului lor si sa cant osana intr-un glas cu ei. Cuvantul «osana» imi statea pe buze, era gata-gata sa mi se smulga din piept... ”.

Nu stim daca diavolul poate fi atat de aproape de gandul cel bun – aceasta ar presupune din partea lui o anumita dispozitie spre sfintenie – dar este cert ca prezenta chiar si unei singure laude in gura ingerului il face pe acesta inchinator “in duh si in adevar”. De remarcat ca Dostoievski ne introduce in mecanismul schimonosit al gandirii diavolului, atunci cand acesta continua pasajul de mai sus zicand: “Stii, sunt foarte sentimental din fire si sensibil ca un artist. Dar bunul-simt – asta-i cusurul meu, din pacate cel mai nefericit dintre toate cite le am – m-a silit sa pastrez masura chiar si atunci, si am lasat sa-mi scape momentul prielnic!”. Diavolul, in mandria lui, considera ca aceasta stare blestemata in care se afla este cauzata de “virtutea” sa, de bunul sau simt, si astfel da vina pe Dumnezeu pentru conditia sa decazuta. Conditia lui actuala este “un amestec ciudat de slabiciune si de vointa de a ramane in ea” (Parintele Dumitru Staniloae). Este un fel de autocompatimire bolnavicioasa din care el nu poate iesi pentru ca de fapt nu vrea, si care produce o ura viscerala impotriva lui Dumnezeu si mai ales a creatiei Sale.

Trebuie sa credem deci ca intunecarea lui Lucifer s-a produs extrem de repede dupa crearea ingerilor, inainte ca el sa isi indrepte vointa spre cantarea milei dumnezeiesti. Nu putem crede ca o fiinta rationala care persista in cele dumnezeiesti poate fi atrasa spre un rau care nu vine din afara sa (asa cum a fost cazul omului care a fost ispitit de diavol). Daca ar fi ramas cantator al Sfintei Treimi, asa cum ne imbie trisaghionul si cum o fac ingerii buni, in Lucifer binele ar fi devenit o “a doua natura”, asa cum a devenit acum raul.

Intelegem astfel de ce Biserica insista asupra necesitatii participarii noastre cat mai dese la Sfanta Liturghie si celelalte slujbe bisericesti. Facand aceasta, ne integram si noi in ceata ingereasca care il lauda neincetat pe Dumnezeu, ne integram si noi in ordinea fireasca a creatiei lui Dumnezeu, transfigurandu-ne spre primirea si trairea realitatii Imparatiei lui Dumnezeu, revelata ca un Trisaghion neincetat si fara sfarsit, desavarsit in frumusetea Celui Caruia ii este inchinat.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

07 Noiembrie 2017

Vizualizari: 11361

Voteaza:

Trisaghionul si taina caderii ingerilor 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact