Uimirea

Uimirea

Uimirea

Curatia sfantului este asemanatoare cu cea a copilului, aceasta fiind molipsitoare pentru cei din jur. Pentru sfant, uimirea a devenit o stare continua, ca si pentru copil. Eliberat din robia patimilor, orizonturi infinite se desfasoara inaintea privirii sfantului. Pentru sfant, nimic nu este separat, toate traind intr-o desavarsita armonie.

De aceea, cand ne apropiem de un sfant, traim intotdeauna un soc existential. Tot asa, un copil mic ne atrage cu aceeasi putere. In apropierea lor descoperim ca exista o alta maniera de a exista, de a ne vedea pe noi insine si lumea. Uimirea lor continua vine din smerita golire de sine si din transfigurarea vederii, prin harul Duhului Sfant, care locuieste in ei.

Pentru sfinti si copii, noutatea-uimirea este cea care sta la baza timpului prezent si a elanului creator, uimire care devine sursa de vederi si descoperiri neasteptate. Daca uimirea este cea care deschide aceasta poarta a eliberarii interioare, din care izvoraste smerenia, bucuria si multumirea, diavolii care o inchid sunt judecata si desconsiderarea.

Noua, celor inca stapaniti de patimi, lumea ni se infatiseaza invechita, mereu asemanatoare si grabita spre moarte, intr-o dureroasa plictiseala. Tristetea fara margini este povara tuturor acelora care sunt aplecati asupra lor insisi, fiind orbiti de toate determinarile care ii inlantuie si nevazand continua splendoare a lui Dumnezeu, care curge in interiorul tuturor lucrurilor.

Bucuria entuziasta a sfintilor si a copiilor, provocata de uimire, ofera o lume noua, pentru ca lumea se afla intr-o continua devenire, iar ochiul o vede, de fiecare data, pentru prima oara. Lumea iese din actiunea creatoare a lui Dumnezeu, iar Dumnezeu nu se repeta niciodata. Aceasta vedere a lumii ramane insa ascunsa celor orgoliosi, care judeca si dispretuiesc tainele lui Dumnezeu, ascunse in lucruri.

Copiii si sfintii vad totul ca pentru intaia oara, intr-o splendoare fara margini, deaorece ei nu sunt aplecati asupra lor in chip idolatru, iar lucrurile nu sunt pentru ei obiecte de posedat sau oglinzi ale egoismului lor, ci semne ale Creatorului. Atat este inima lor de smerita si de iubitoare, incat ea Il cauta si Il gaseste peste tot, in toate si in toti, pe Cel preaiubit.

Aceasta curatie a inimii suntem si noi chemati sa o regasim, cand Mantuitorul ne spune: "De nu va veti intoarce si nu veti fi precum pruncii, nu veti intra in Imparatia Cerurilor" (Matei 18, 3).

Viata celui care traieste cu si in Dumnezeu este o eterna stare de uimire, un extaz de iubire fara margini. Precum spune Sfantul Isaac Sirul, "inca nu L-a cunoscut pe Dumnezeu acela care nu se minuneaza de Dumnezeu". Uimirea izbucneste in noi in clipa in care descoperim ca suntem imbratisati de Dumnezeu, care atat de mult ne iubeste. Pentru toti sfintii isihasti, acest contact cu Dumnezeu provoaca o uimirea curata ce ajunge pana la un entuziasm mai presus de cuvinte.

Uimirea este cea care ne elibereaza de eul nostru si ne face sa descoperim adevarata esenta a lucrurilor. Uimirea nu are voie sa fie doar o stare trecatoare a sufletului. Ea se afla la baza bucuriei crestine, care este una libera, neconditionata si dezinteresata, singura capabila sa transforme lumea.

In stare de uimire, adevarata cheie a cunoasterii, omul descopera treptat ca totul este har. Drept urmare, el va binecuvanta toate lucrurile, fara exceptie, precum si indeamna Sfantul Apostol Pavel, cand zice: "Bucurati-va pururea. Rugati-va neincetat. Dati multumire pentru toate, caci aceasta este voia lui Dumnezeu, intru Hristos Iisus, pentru voi" (I Tesaloniceni 5, 16-18). Doar perseverenta in aceasta stare de "multumire pentru toate" poate descoperi, in mod progresiv, prezenta harului dincolo de toate cele vazute.

Acatistul numit "Slava lui Dumnezeu pentru toate" exprima tocmai aceasta uimire mantuitoare, atat de prezenta in viata sfintilor si a copiilor. "Doamne, ce bine e sa fii oaspetele zidirii Tale: vantul bine inmiresmat, muntii care tind spre cer, apele ca niste oglinzi nemarginite in care se rasfrang aurul razelor si curgerea lina a norilor. Intreaga fire sopteste tainic, toata e plina de mangaiere, pasarile si dobitoacele poarta pecetea iubirii Tale. Binecuvantat este pamantul cu frumusetea cea degrab trecatoare, care desteapta dorul de vesnicul locas, unde intru nestricacioasa frumusete se aude cantarea: Aliluia! (...) Prin puterea Sfantului Duh imprastie mireasma orice floare, tainica adiere de parfum, gingasa alcatuire de culori, frumusetea Celui Mare intru cele smerite. Lauda si cinste Facatorului de viata Dumnezeu, Cel Care a incununat tarina cu aurul spicelor si cu azurul albastrelelor, iar sufletul cu bucuria vederii celor tainice. Veseliti-va si-I cantati Lui: Aliluia! (...) Rugaciunea adusa Tie prinde viata si se inaripeaza: cu ce cutremur se umple sufletul si cat de marete si pline de talc par atunci viata si faptura toata! Unde nu esti Tu, acolo este pustiu. Unde esti Tu, acolo e bogatia sufletului, acolo se revarsa, ca un suvoi de apa vie, cantarea: Aliluia!"

Uimirea este anticiparea vietii vesnice.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

04 Septembrie 2012

Vizualizari: 8228

Voteaza:

Uimirea 5.00 / 5 din 8 voturi. 4 review utilizatori.

Comentarii (4)

  • Vasa NastaPostat la 2012-08-30 22:18

    Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu iti multumesc pentru tot si pentru toate, iti multumesc pentru Slava Ta cea Mare ! Amin.

  • Eugene TEODORESCUPostat la 2012-08-24 18:02

    Imi pare rau, dar trebuie sa recunosc: incet,incet simt cum ma lasa puterile, sanatatea a-nceput sa-mi dea probleme, grijile zilnice, obligatiile fata de familie, necazuri la locul de munca si multe, multe altele. Stiu ca pare de ne-crezut, dar uneori simt ca ma doare SUFLETUL!! La modul FIZIC, ceea ce ma ingrijoreaza... Imi este teama ca Cel de Sus a uitat de mine.

  • paul iulianPostat la 2012-08-24 12:55

    Suntem depășiți de situație, suntem atât de departe de adevăr.

  • Bacalearos Maria - CorinaPostat la 2012-08-24 12:35

    Frumos!...si foarte adevarat... Dar, si foarte subtil; doar practicand si muncind pentru dezvoltarea firii, sau poate pentru recuperarea firii pierdute!? putem primii darul uimirii in sensul duhovnicesc...

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact