Viclenia discriminarii

Viclenia discriminarii

In istoria umanitatii, rare au fost situatiile in care dreptatea a guvernat peste persoane si popoare. Multe legi au ascuns, sub pretinse principii ale unei justeti morale, interesele ce serveau celor care detineau puterea (pamanteasca) la un moment dat. Ca urmare, persoanele din categoriile defavorizate nu erau sprijinite de lege. Copilul, batranul, femeia, robul etc. nu se bucurau de nicio protectie; dimpotriva, de multe ori, erau obiect de posesie si asuprire din partea celorlalti.

Dupa multe veacuri de asuprire (sub diverse intensitati), societatea a dat semne de revenire. Ideea-necesitate a unei societati organizata pe principii pedagogice sanatoase (egalitate, libertate, democratie) a fost propusa de Platon in Republica sa. Nevoia omului dupa un echilibru, incepand chiar de pe pamant, este evidenta.

Sfantul Constantin cel Mare (cinstit anul acesta in mod deosebit, alaturi de Sfanta Elena) este cel care, pe langa libertatea religioasa, aduce imbunatatiri pentru o viata normala, oprind luptele cu gladiatorii, rastignirea, arderea cu fierul inrosit, abandonarea copiilor. Totodata, episcopii au primit dreptul de a elibera pe sclavi, iar imparatul insusi a ajutat pe cei aflati in saracie (conform Eusebiu de Cezareea - PSB voi. 14). Aceste reparatii morale, reveniri la normal, nu s-au produs platind raul cu rau; sangele martirilor nu a fost platit tot cu sange, ci cu libertatea care va responsabiliza. Fiecare va fi liber, dar va purta responsabilitatea propriei libertati.

Incepand cu jumatatea a II-a a sec. al XX-lea, apar multe semne ale "maturizarii" umanitatii: se nasc organizatii care militeaza pentru libertate, pentru drepturile omului, pentru echilibru social - ceea ce Biserica face de cand Domnul Hristos i-a dat fiinta. Se propune ca raul sa fie preintampinat, nu combatut, ceea ce arata o decizie inteleapta. Din pacate, intelepciunea se pierde repede, ajungandu-se in extrema cealalta, la fel de paguboasa: prigonitul devine prigonitor, avand acum legea de partea lui - cum se intampla in urma cu mult timp, insa in sens invers. Categoria defavorizata se pare ca trebuie sa ramana "altfel" decat majoritatea, iar pastrarea individualitatii se face doar diferentiindu-se ca "discriminat" sau "protejat". Copilul trebuie sa fie tratat ca adult, dar protejat ca si copil; femeia trebuie sa fie dominanta ca barbatul (chiar in locul lui), uitand sa fie perechea minunata a acestuia - iar daca cei doi sunt identici, dispare necesitatea unuia fata de celalalt. Intr-o alta formulare, minoritatea se bucura de drepturile majoritatii (ceea ce este un lucru absolut firesc intr-o lume in care Biserica ne invata ca suntem cu totii frati), insa cand i se aminteste implinirea obligatiilor pe care toti ceilalti le respecta, se simte discriminata.

Libertatea cultelor este stipulata legal si respectata, cel putin formal. Atunci cand cineva isi manifesta credinta in mod public, totusi, risca sa discrimineze. Se intampla de multe ori ca anumite persoane occidentale, ajungand in alte parti ale lumii, sa ramana impresionate de implicarea serioasa a "gazdelor" in actul ritualic (islam, hinduism s.a.). Se exprima in fata tuturor respectul fata de divinitate, pe care l-au vazut in afara Europei. Cand insa un crestin - desi, conform legii e liber sa-si manifeste credinta - care este exprimata mult mai putin in mod public fata de zona Asiei, a Asiei Mici - si isi exteriorizeaza convingerile, e privit uneori cu banuiala, alteori este privit ca si contravenient. Icoana prezenta in spatiile publice (care, de altfel, nu sunt asa de "publice", precum o strada unde expunerea imaginilor degradante este mult mai evidenta si jenanta) discrimineaza, pe cand acele imagini amintite, prezente aproape in toate ziarele, reprezinta culmea (!?) libertatii si manifestarii spiritului uman. De altfel, cel dezechilibrat moral (numit bisericeste "indracit") reactioneaza cu bucurie la propagarea raului si este ranit de bine. Moralitatea discrimineaza, iar desfranarea greu mirositoare a libertinajului este expresia "sublimei libertati". In aceasta situatie, legea devine mecanismul de opacizare a luminii unei minti sanatoase, inseland lumea si spunand binelui, rau si raului, bine (Isaia 5, 20).

Pe aceasta linie, s-a incadrat si o trista intamplare. Un copil a castigat locul I la un concurs, insa premiul i-a fost retras din cauza faptului ca a facut semnul Sfintei Cruci in semn de multumire! Argumentul comisiei a fost cel putin batjocoritor la adresa unei minti intregi: prin gestul facut, copilul probabil ca a discriminat unele persoane cu alte convingeri religioase. Astfel stand situatia, persecutia nu continua sub o forma mult mai discreta, insa cel putin la fel de pagubitoare? Miscarile anti-logice si anti-sociale (dictate de promotorii drogurilor, ai homosexualitatii, ai pedofiliei etc.) care se manifesta ostentativ sunt privite ca normale, iar credinta manifestata (nici macar sub forma prozelita, ci discreta si cuminte), discrediteaza. Statul insusi isi pierde capacitatea de autoconservare, devenind protectorul propriei pierzanii. Cum se poate, totusi, ca cineva care promoveaza echilibrul, normalul, iubirea fata de neam sa fie vazut ca incalcand legea, iar cei care destabilizeaza ordinea fireasca a lucrurilor sa fie intelesi ca prigoniti? Auto-victimizarea a fost deconspirata de inteleptul Solomon cu cele 2 mame; aceeasi intelepciune trebuie si celor care sunt pe tronul lui Solomon!

Preot Ovidiu DINCA

Sursa: Braganul Ortodox, nr. 121

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2013

Vizualizari: 956

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact